Nekromanti Goth the Raven

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Specifika skräckrollspel = nej tack

Alltså..det handlar inte om huruvida det är friform eller ej - det handlar om att _spelarna_ inte ska ha en aning om vad som komma skall. Visst, man kan lugnt leva sig in i sin rollperson tillräckligt mycket för att ignorerera sin personliga förväntan på att typiska Call of Chtulhu-element förr eller senare kommer att dyka upp, men man lyckas ändå aldrig helt bli av med det. Man vet att det är CoC eller Kult man spelar, och följaktligen vet man också innerst inne, hur bra inlevelse man än har, vad man kan vänta sig, och därför kan det aldrig bli särskilt läskigt.
Riktigt skräck är lika med det _okända_, att inte ha en aning om vad som försiggår, att plötsligt inse att det händer saker omkring en som inte borde kunna hända, att känna ens bestämda, vetenskapliga världsbild rubbas till förmån för det okända..._det_ är skräck. Att skrämma rollpersoner är inte så svårt. Att skrämma rollpersoner _och_ spelare...DET är en konst, och den konsten är precis hela meningen med skräckrollspel.
Det är just därför jag förespråkar friform-skräck. I en sådan kampanj kan spelarna aldrig ha en aning om vad spelledaren hittat på, kanske vet de inte ens om att det är en skräckkampanj de ska spela, och det blir tiofalt enklare att, som Krille skulle ha uttryckt det, skrämma njurtalgen ur dem.
Alternativet är att helt sonika ha med skräckelement i vilket rollspel som helst. Men rollspel med spelvärldar konstruerade enbart i skräck-syfte, det tror jag inte det minsta på.

- Ymir, tål inte Investigator-konceptet heller. Bara en billig skräck-variant av äventyrarkoncept.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Re: Specifika skräckrollspel = nej tack

Ah, det gamla problemet med genreindelning efter miljö kontra genreindelning efter upplevelse.

En av rollspelens främsta kännetecken är ju att stämningen uppstår mellan spelarna och spelledaren oberoende av materialet. Suger spelledaren blri det inte läskigt oberoende av vad som står på rollspelets omslag. Därför är väl också titlar som "skräckspel" rätt onödiga, liksom "romantikspel", "thrillerspel" och genrebeteckningar som baseras på deltagarens upplevelse snarare än spelmiljön. spelkonstruktören kan ju inte precis begära att vi plötlsigt ska bli förälskade i varandra, bara för att han kallat spelet för ett romantikspel, och detsamma gäller skräck.

Så egentligen borde man kanske bortförklara begreppet "skräckrollspel" som en (om än icke medveten)marknadsföringsploj. tror ni färre personer köpt Kult om man kallat det för ett fantasyrollspel (som det ju bevisligen också är). Kanske.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
ABERRANT FÖR I HELVETE!

Ta en titt på aberrant - superhjältar med mörkt öde i White Wolfs tappning.

Är inte det här gjort för flera år sedan med filmer som "Outbreak" och liknande? i så fall har Åsa Roos redans krivit scenariot och jag spelade det på GothCon i år - "Interference". Virusskräck är yesterday's news. Okej för att vi har "människan har lekt gud och bygget monster/virus/whatever" - men Marburg och Ebola? Och mitt favoritspel "All Flesh Must Be Eaten" serverar ju en smaskig kampanjidé där zombierna är precis Gaias stormsoldater i kriget mot människan.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Nej för helvete!

"Ta en titt på aberrant - superhjältar med mörkt öde i White Wolfs tappning."

Och där tappade jag intresset. Jag vet inte, men det är något magiskt med orden "White Wolf".

Och nej, jag är inte intresserad av superhjältar, virus eller Gaias zombiesoldater. Jag är ute efter något helt annat. Jag är snarare ute efter en art som kör vidare evolutionen efter oss, på samma sätt som vi tog över efter Homo Erectus.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Re: Nej för helvete!

Jag är snarare ute efter en art som kör vidare evolutionen efter oss, på samma sätt som vi tog över efter Homo Erectus.

Eller kanske den skräck som neanderthalarna kan tänkas ha känt inför Crommisarna?

Inget fel med Abberant, förresten. Det ligger ganska långt från World of Darkness (och har rätt lite med skräck att göra, för den delen).
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Re: Nej för helvete!

Jag är snarare ute efter en art som kör vidare evolutionen efter oss, på samma sätt som vi tog över efter Homo Erectus."
Ungefär som i filmerna "Apornas planet", som förresten kommer visas på 4:an i helgen..

~Tror inte alls att [color:blue]Krille</font color=blue> menade det, men [color:448800]Han</font color=448800> ville bara nämna att "Apornas planet" ska visas å 4:an
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
AP [OT]

Tror inte alls att Krille menade det, men Han ville bara nämna att "Apornas planet" ska visas å 4:an

Ska dom visa övriga filmer i serien också, eller nöjer de sig med nummer ett?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Nej för helvete!

"Ungefär som i filmerna "Apornas planet", som förresten kommer visas på 4:an i helgen.."

Nåt däråt, fast under eller strax före apornas övertagande (vilken film var det? 4? 5?).

Fast min direkta förebild just nu är Arkiv Xs koloni-subplott och serien Prey. Hmmm... vad hette den där romanen av Koontz nu? "Midnatt"? Den skulle nog också kunna användas som förebild.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Krille och White Wolf (OT)

"Inget fel med Abberant, förresten. Det ligger ganska långt från World of Darkness (och har rätt lite med skräck att göra, för den delen)."

Det är säkert inget fel på Abberrant, om man gillar White Wolfs stil och låter bli att använda deras regler (eller är masochistisk nog att använda dem).

Kruxet i ekvationen är jag. Jag gillar inte White Wolfs stil och jag avskyr deras regler. Det finns två spel i WoD-serien som jag skulle kunna tänka mig att spela: Werewolf och Changeling, inget av dem omodifierat. De förstörde Ars Magica när de började pussla ihop den med WoD i och med tredje utgåvan och förstörde den härliga sagostämningen med lerskitig dasspapperslös våtyllemedeltid. Beskrivningen av Trinity/Aeon lät skitfräck, men sen läste jag härket och tappade lusten totalt. Mangainspirerad som jag är så borde ju Exalted passa mig som hand i handske. Men nä.

Så jag är liksom rätt bränd.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Våtyllemedeltid [OT&M]

Visa föredrar lera och vått ylle framför sagostämning :)

Fast iofs...lera är jag inte särskilt förtjust i, det får jag ge dig - Inte tillräckligt historieromantiskt för min smak. Det ska vara vackra, orörda landskap. Våt ylle går an däremot, även om jag klart föredrar vått lin :)

- Ymir, skriver ett totalt meningslöst inlägg
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,150
Location
Tindalos
forts.

Fortsätter mitt inlägg här.

Vampire tycker jag själv uppnår den litterära gothstämning du önskar. Förlägg handlingen i samma tidsperiod som Dracula och kör på. Om det blir mycket mer skrämmande eller inte, det beror säkert mycket på spelarna.

CoC ligger också nära goth-stämningen men kanske mer i stil med rikemans upptäckaranda och äventyrsbehov.

Beträffande att den förbjudna sexalismen skulle skapa skräckstämning så lär det säkert inte fungera med en spelargrupp idag som är van att uttrycka sig sexuellt.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Nej, tvärtom, alltså

Krille tog ju upp att Gothromantiken inte bara har med slott och medeltid att göra, utan att genren framförallt har en berättarteknisk grund att stå på. Det sexuella. Lidelsen. Lusten. Straffet. Skulden.

Det är det här som Vampire struntat i helt. De har alltså tagit kulisserna från gothliteraturen och gjort ett rollspel som förvisso ser ut som en gothskräckis, men som egentligen bara är samma marilyn manson-goth som förut, fast i ny skepnad.

Personligen tycker jag nog det var ett riktigt beslut eftersom det skulle ha känts svårt att spela någon med helt andra åsikter om moral och sex än jag själv, men Krille pekade ju ändå på något riktigt, något verkligt gothrollspel (sett ur den synvinkeln) finns ju inte.

Hans idé om evulotionsskräck är väldigt intressant dock, och det finns säkert många oanvända aspekter att använda i skräcksammanhang från den utgångspunkten.

/Risapan
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Manson?

Hatar att vara petig, men blanda nu inte in Marylin Manson vare sig i goth eller Vampire. Vampire skrevs innan denne man gav ut sin första skiva och goth är något helt annat. Mansons fans benämner sig inte heller goths i USA - de kallar sig av en händelse för samma sak som undertecknad...

Vad det gäller skräck: läs om Poe och fundera över begreppet igen. Jags tår fast vid att det subtila du söker finns där - förutsatt att du är intresserad av att blanda in det fantastiska som en fond, något att ha i bakgrunden. personligen har jag svårt att förstå hur skräck skulle fungera utan det groteska, överdrivna eller det fantastiska (naturligtvis enbart som en fond, en bakgrund - för mig måste själva skräcken röra sig på ett mer existensiellt plan inom oss). Det är klart att man kan bygga skräckhistorier om prostataproblem, men hur länge är de intressanta att spela?

F.ö. håller jag med om att senare utgåvor av Vampire slarvat bort gotharvet. Nu handlar det mest om maktkamper och magiska fördigheter för att kunna dominera alla andra och väldigt lite om skräck och ångest och känslor. Naturligtvis pga att Vampire blivit en industri som genererar flera anställdas levebröd.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: Nej för helvete!

Aberrant är rätt "o-WW". På ytan färgglatt och actionladdat superhjälterollspel, men innehåller en hel del av det du efterlyser. Lite grann som Watchmen möter Arkiv X möter Marvel möter Tom Clancy. Egentligen mer thriller än rysare, men om man tittar på vad som händer med aberranterna enligt tidslinjen som presenteras i Trinity (där aberranterna blivit monster som anfaller från rymden) finns det gott om utrymme för skräckhistorier.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Hamsun?

"Hatar att vara petig, men blanda nu inte in Marylin Manson vare sig i goth eller Vampire. Vampire skrevs innan denne man gav ut sin första skiva och goth är något helt annat. Mansons fans benämner sig inte heller goths i USA - de kallar sig av en händelse för samma sak som undertecknad... "

Hur infekterat Gothbegreppet är försöker jag reda ut i tråden under som heter "Ett gott grepp om begreppet goth:" Att subkulturer innehåller saker som det från början inte var tänkt att göra är ingen nyhet. Den svenska punken var till exempel inget annat än en bullrigare progg och om man försöker hitta gemensamma nämnare mellan "in kommer gösta","älgarnas trädgård", Hansson och Karlsson, Peps Persson och Ebba Grön märker man att även det begreppet är en riktig soppa att försöka nysta ur. Att det dessutom inte hade något att göra med den progressiva rocken som skapades i england gör det inte direkt lättare.

"Vad det gäller skräck: läs om Poe och fundera över begreppet igen. Jags tår fast vid att det subtila du söker finns där "

Jag söker inget subtilt i literatur. Det är i rollspel jag söker det.

"personligen har jag svårt att förstå hur skräck skulle fungera utan det groteska, överdrivna eller det fantastiska (naturligtvis enbart som en fond, en bakgrund - för mig måste själva skräcken röra sig på ett mer existensiellt plan inom oss)."

Fatal Attraction är ganska läbbig om du frågar mig. Tyska Funny Games också. Dead Calm. Liftaren.

/Rising
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: ang. Vampire 3rd edition

Njae...Vampire har ju snarare blivit intressantare, mer mångfacetterat, mindre überstereotypt, mer välskrivet och på det hela taget ett bättre rollspel med mycket stora möjligheter att göra vad man vill av. Vill man spela utpräglat Goth-vampire går det alldeles utmärkt, men nu för tiden uppmuntrar spelet till många olika spelstilar. Och det är uteslutande positivt i min bok.

- Ymir, spelar helst Vampire mörkt, romantiskt och lagom angstigt, och är tacksam över kvalitetshöjningen 3rd edition.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Sexualmoral

Spela något som har helt annorlunda åsikter om moral och sex än en själv? Är inte det vad man gör precis hela tiden? - Jag gör iallafall det.

Alltså...att spela något som har samma åsikter om moral oxh sex som en själv...hur roligt är det? Och hur sannolikt är det, om vi tänker på tex historiska rollspel eller fantasy?

- Ymir, spelar i regel kvinnor - bara det twistar ju perspektivet rätt rejält.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: Hamsun?

Hur infekterat Gothbegreppet är försöker jag reda ut i tråden under som heter "Ett gott grepp om begreppet goth:"

Hmmm... jo.... en ok översikt, men den saknar fokus. Vilket gothbegrepp passar bäst när vi ska diskutera goth i rollspelssammanhang? En bekant till en bekant skriver en avhandling om gotisk litteratur och jag tänkte försöka leta reda på hans definition (något om en "aura av förfall", en "labyrintisk handling" och en "värld utan gudomliga ingripandenv och förlåtelse" vill jag minnas som delar av definitionen) och lägga upp den här - personligen anser jag nämligen att gothen kommit in i rollspelsvärlden via litteraturen (med Poe och tidigare med romantikerna) och att det därför främst är där vi bör leta efter en lämplig definition. Film också förstås, men där är det lite spretigare och allt det som kallas "gothic horror" i USA kan knappast sägas vara gotisk skräck i den ursprungliga bemärkelsen (eftersom all skräck kallas gothic för att sälja).

Jag söker inget subtilt i literatur. Det är i rollspel jag söker det.

Aha. Inspiration till subtilitet hittar du var?

Ang. fantasteri: Fatal Attraction är ganska läbbig om du frågar mig. Tyska Funny Games också. Dead Calm. Liftaren.

Tja, nu syndade jag en aning som inte uttryckte mig klarare: i rollspelssammanhang förstås. Enligt min erfarenhet är det svårt att uppehålla intresset - framförallt i längre kampanjer - utan det fantastiska som fond. Vad som gör dessa filmer läskiga är att de är ganska slutna historier på ett sätt som är svåra att återskapa i rollspel (om man inte rälsar vilket tycks vara en dödssynd). Formen (dvs rollspel) lämpar sig itne riktigt för att berätta dessa historier. Motbevisa mig gärna, personligen håller jag fortfarande danska Nattvakten som skräckigast hittills, men jag tycker ändå att Riket och Twin Peaks (eller valfri Lynchfilm) är intressantare rent berättartekniskt och tankemässigt.

Hamsun f.ö. - "Svält" borde vara en ganska bra grund för idéer till s.k. "vardagsskräck" om du är intresserad av litterär inspiration. Hamsun är väl idag rätt förbisedd som författare av kanske förklarliga skäl.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Nej för helvete!

"På ytan färgglatt och actionladdat superhjälterollspel, men innehåller en hel del av det du efterlyser."

Det finns dock en viktig skillnad: jag är inte ute efter ett superhjälterollspel. Inga trikåer, inga superkrafter, inget sånt.

Vad jag är ute efter är rollpersoner som är vanliga Homo Sapiens utan superkrafter, som ställs mot nästa steg i evolutionen som också saknar superkrafter men som kommer att konkurrera ut Homo Sapiens om inte Homo Sapiens kan göra något åt saken.
 
Top