Nekromanti Gotham City, Drag 3 - tar slut Onsdag, 21:00

Andersson

Hero
Re: hmm..

Fast hellzon har väl inte dragit på sig tillräckligt med misstankar för att de skulle tjäna på att Andersson kommer och säger att hellzon är hjälte? (i den här hypotesen skulle han göra det för att bygga förtroende hos oss när det under lynchning visar sig att hellzon är hjälte) .
I och för sig talar jag i egen sak - men hade inte det varit extremt kontraproduktivt (alternativt vanvettigt korkat) gjort om jag varit hjälte? Speciellt med tanke på hur få hjältarna är jämfört med skurkarna.

Det kan väl heller knappast anses som "väldigt desperat hjälte"-beteende att faktiskt delge den information som man fått med sitt siande. Speciellt som man misstänkliggörs om man inte gör det efter att ha kommit ut som siare.

Björn den gode

Swashbuckler
Re: Hellzon är hjälte!

Ja ok, Åstrand kan vara en naiv riddler och magoo hjälte, ni kan ju bedöma själva hur sannolikt det låter. Och ja, det kanske är så att det finns en switcher, eller en gud eller vad vi nu kan hitta på. Men om du är skurk så är du alldeles för komprometterad av utpekningen för att vi ska ha någon nytta av dig någonsin ändå. Det går liksom inte att lita på någon som blivit utpekad som hjälte av en förmåga vi inte har någon uppenbar anledning att betvivla. Så hur som helst ska du dö.

Det ska visserligen Nightowl också, och andersson som känns mer och mer hjälte för varje drag. (Hur fick du förretsen det till att du först var säker på att andersson var hjälte men när han säger att han kollat dig så ändrar du dig till att han är hjälte eller paranoid eller galen siare?)

Herr Nils får ha förtroende för vilka han vill, och jag tänker inte rösta på honom än på ett tag men så länge han inte presenterar några argument för att du ska få leva så har jag större förtroende för magoos argument.

P.S Om det finns en skurk som skyddat Nightowl så berätta det.
Ä.S

Björn den gode

Swashbuckler

Nej, det vore ganska smart. Du vet nämligen att hellzon kommer dö ändå eftersom magoo pekat ut honom och kan då få oss att lita på dig.

Problemet med din information är att du inte delgett oss någon information över huvud taget, eller ja du har ju sagt vilka du har kollat men det har inte varit nåt vi inte redan visste, då du på två försök råka träffa väldigt fel båda gångerna. Du bör nog se till att ge oss något mer att tugga på imorrn, för du har nämligen sån tur att du antagligen kommer få en dag till eller två på dig att övertyga oss.

Hellzon

Långsamma Vargen
Re: Hellzon är hjälte!

Björn said:
Hur fick du förretsen det till att du först var säker på att andersson var hjälte men när han säger att han kollat dig så ändrar du dig till att han är hjälte eller paranoid eller galen siare?
Jag ändrade mig mot slutet på förra draget när Åstrand hasplade ur sig sin förmåga och Andersson outade sig som siare. Sen är jag trög på att ändra tillbaka.

Jag tycker bara att det är synd att vi missar möjligheten att sätta åt hjältinnan. Vi måste göra det denna runda om vi ska göra det, annars blir du nitad inatt och så är hon dold.

Men om du är skurk så är du alldeles för komprometterad av utpekningen för att vi ska ha någon nytta av dig någonsin ändå. Det går liksom inte att lita på någon som blivit utpekad som hjälte av en förmåga vi inte har någon uppenbar anledning att betvivla.
Det här är den bästa anledningen hittills, såtillvida att den faktiskt stämmer. :gremgrin:

Andersson

Hero
Samordning av siandet

Iofs är det knappast mitt fel att både jag och Anders Å siade på hellzon. Vad som bordegöras är att samordna siandet så vi inte dubblar igen (alternativt dubbelkollar varandra genom att sia på samma person).

Andersson

Hero
Re: Samordning av siandet

Mörda kan de göra i alla fall eftersom en hel hoper siare är outade vid det här laget. MEN min poäng är att om man tänker efter så går det att göra.

Antingen "delar man upp marknaden" så man inte siar på samma person. Ungefär som triangulerandet av könsanalyser. Det är bara att dela in spelarna i grupper av individer och respektive siare tar varsin grupp. Då vet inte hjältarna exakt vem som det kommer att sias på.

Eller så siar man på samma person för att se om man kmmer till samma resultat för att upptäcka eventuella felkällor. Det förutsätter iofs att man litar på varandra.

Min poäng är att om skurkarna ska vinna krävs rent spelteoretiskt att vi samarbetar. Det numerära övertaget är inte mycket värt om man misstror varandra och inte kommer fram till en gemensam strategi.

Om de andra väljer att skona dig en timme till, så skall du omedelbart nästa dag gå ut med din spådom, innan du läst någon annans inlägg.
Med tanke på att det är fotbollslandskamp på onsdag lär det knappast vara möjligt...

Basenanji

Postd20modernist
Fan vad krångligt det har blivit nu.

Jag tänkte göra en lista liknande den som Hellzon har gjort, men nu när jag läser om alla turer runt om vete fan om jag har något att komma med.

Jag tycker ändå att Andersson har skrivit väldigt lite för att vara skurk. Det är ju inte svårt att skriva massa om man är skurk- desto svårare om man är hjälte och måste hitta på en massa!

Sedan har vi några andra som "ligger lågt"; typ Thark, Orfeus och Johan K.

Dessutom- kan det vara så att någon roll switchar? Hur ska man isåfall betrakta tex Herr Nils "Sphere of trust"?

Nu tycker jag att spelet har blivit askrångligt, och jag saknar verkligen Marco som kunde vara både kall och skarpsinnig.

Sist av allt; jag är the Synaptic Kid och har fått en förmåga som jag kan använda en gång och som går ut på att jag kan få en varning från Rising om vem som kommer bli utslagen av hjältarna- varpå jag kan skydda denne (som någon sorts moddad väktarroll).
Men jag vågar inte lita på den förmågan efter att ha läst om synapsgrabben, med resultatet att jag inte använt den ännu.

Borde jag det? Sedan verkar det röriga med Hellzon/Magoo indikera att man kan bli rätt fett blåst om man inte är försiktig med sina förmågor... Ni får mer än gärna komma med tips på vem jag ska skydda mm.

/Basse

Björn den gode

Swashbuckler
Skrattar bäst som skrattar sist?

han har ju strött ut special förmågor (i mitt tycke förtar det charmen av spelet)
Då är vi två iaf. Men ok, jag kan gå med på att spara hell en dag till, eller ja inte för att det verkar spela någon roll våra lynchningar går ju ändå inte igenom... (ok, nu har jag surat klart).

Anledningen till att jag fortfarande litar på dig Nils är förövrigt på grund av samma förmåga som gör att jag vill döda hell, så om vi ska börja bortse från dom argumenten så ligger du inte lika bra till längre, bara så du vet...

Jag förstår poängen med att ta en av dom som marco skulle ha kollat men då Lindenius inte kan kolla nån? (vilket jag förövrigt finner mycket märkligt) så är det ju inte säkert att det ger nåt. Och om ingen kommer ut och berättar varför dom skyddat nightowl så måste vi utgå från att det var en hjälte som gjorde det och då får vi väl ta våra järnrör igen.

Så visst, jag ändrar mig:
Röst: Nightowl

johoohno

Warrior
Vafför lever Nightowl?

Asså här har ja en teori kring Nightowls överlevande. Men grunden i allt e att det måste nästan varit en hjältesate såm skydda honom (oavsett om Nightowl va hjälte eller skurk) eftersom hans död skulle je åss för mycke infårmation om vicka såm e trovärdia å vicka såm inte e det.

Kan re va så att Johan K skyddade hånom (Läs hur re e formulerat i Risings timme 3-meddelande - låter helt klart såm en Calenadar man-grej, eller va tycker ni?) Problemet e ju att Calendar Man e väl skurk? Ja ville ejentlien inte säja re här innan Johan K fårmulerat nåt, men han har ju jort ett menlöst inlägg sen lynchningen å tiden rinner iväg för åss.

Va tror ni, låter re märklit eller e ja på fel spår?

Johan K - du får järna kåmma me lite inno här, har ru ett finger me i spelet?

johoohno

Warrior
Re: Skrattar bäst som skrattar sist?

Jag förstår poängen med att ta en av dom som marco skulle ha kollat men då Lindenius inte kan kolla nån? (vilket jag förövrigt finner mycket märkligt) så är det ju inte säkert att det ger nåt.
Vafför e re märklit att Lindenius inte kan kålla kön? Ha ru nån info kring det såm e mer handgriplig?

johoohno

Warrior
Vem ska man tro på?

Ja vet inte åm det e en god idé med en sån här lista eller åm hjältarna kan tänkas utnyttja den, men ja tänker mig att vi fyller i våra namn under skurk eller hjälte (va ni tror att den i fet stil åvan är) på var å en av alla deltagare. Va tror ni åm det?

Anders Åstrand
Skurk:
Hjälte:

Andersson
Skurk:
Hjälte:

Basenanji
Skurk:
Hjälte:

Björn den Gode
Skurk: Johoohno
Hjälte:

flurtis
Skurk:
Hjälte:

hellzon
Skurk:
Hjälte:

Herr Nils
Skurk:
Hjälte:

Johan K
Skurk:
Hjälte:

Johoohno
Skurk:
Hjälte:

krank
Skurk:
Hjälte:

Lindenius
Skurk:
Hjälte:

magoo
Skurk: Johoohno
Hjälte:

Nightowl
Skurk:
Hjälte:

Orfeus
Skurk:
Hjälte:

thark
Skurk:
Hjälte: Johoohno

Vicotnik
Skurk:
Hjälte: Johoohno

Björn den gode

Swashbuckler

det är inte omöjligt, men det har med ordalydelsen i mitt första pm att göra, som jag inte får citera som gjorde att jag fått intrycket att alla kvinnor hade samma förmåga, men det behöver inte vara så. Det var ju dock synd att lindenius inte kunde säga det igår så hade vi kunnat gjort en smartare uppdelning.

Björn den gode

Swashbuckler

du tror att jag och magoo är skurkar och att thark och vicotnik är hjältar? kan du inte bara skriva det då?

Björn den gode

Swashbuckler
Re: Vafför lever Nightowl?

Om det är så så får han väl säga det.... var dålig fart på det här spelet förresten så fort herr nils är borta och jag har lite annat för mig. Det är ju liksom meningen att när vi skriver mindre ska ni andra skriva mer, inte ingen skriva nåt :gremwink:

johoohno

Warrior

tanken va att alla ska kopiera kopiera listan å lägga in sina namn där så vi får lite mer kött på benen å mer tydligt hur vikten ligger just nu.

Känns såm att siarhärvan (Anders Åstrand, Andersson, hellzon) e lite knepig å nysta i nu så ja ville få lite info åm va alla tror åm alla, så ja me ledning av de kan sluta mej till hur min röst ska falla imorrn,

Johan K

Gammal & dryg
Re: Vafför lever Nightowl?

Johan K - du får järna kåmma me lite inno här, har ru ett finger me i spelet?
Klart att jag har ett finger med i spelet.. Jag menar, vem har INTE ett finger med i spelet. På ett eller annat sätt. Eller hur.
Märkligt är det & jag tror att det komemr att bli minst lika märkligt framöver åxå.
Eller vad tror ni andra...

magoo

Hero

Hellzon är absolut en hjälte, om paketen med info från Anders Åstrand stämmer.

Men är det bättre att låta honom leva för att plocka honom senare och försöka ta någon annan nu? Om han redan är ute ur garderoben, och hans ev förmågor verkar ganska ofarliga, så kan han väl få drälla runt ett drag till?

Å andra sidan är han ju ett säkert kort att plocka.

Tills vidare: Röst: Hellzon

johoohno

Warrior

Kan va en påäng å låta siarstållarna (Anders Åstrand, Andersson, hellzon), rumstera runt en stunn till, kansje får vi ut nåt matnyttigt nästa timme av dem. Verkar ju osannolikt att alla siare e hjältar (åm de nu ens e siare hela bunten, re kan ju fejka).

Andersson å hellzon kan fejka själva, men åm Anders Åstrand fejkar måste ju magoo, Björn den Gode, Herr Nils å hellzon va me på re, å då e re en stor komplått å reda ut. Väl stor för å va sannolik i mitt tycke.

thark

Hero
Re: Fan vad krångligt det har blivit nu.

Det är sant att jag "flyger lågt", främst för att jag inte haft så mycket att säga och varje gång jag kollar i tråden känns det som allt vad jag eventuellt skulle haft att tillägga redan påpekats av någon annan.

Jag inser att det gör mig misstänkt men som skurk utan några förmågor som tillför information och så vidare, tja, jag har liksom inte lika mycket att tillföra diskussionen. (Och för all del, om paranoia gör att det ryker någon inom oskyldig så bättre att det är en vaniljskurk som jag.)

Å ena sidan kommer vi som skurkar ingen vart utan att snacka, å andra sidan är det också ett problem om det är för mycket innehållslöst skitsnack utan att basera det på något, det blir bara svårt att hänga med i tråden.

Man kan tycka att om hellzon verkligen är hjälte så har han spelat himla klantigt som dragit till sig så öppna misstankar--men det kan ju också vara så att han gamblar för att rädda flera andra hjältar som dragit åt sig misstankar tidigare; att de vinner som grupp gäller ju trots allt lika mycket för hjältarna som för oss. Möjligheten till faktiskt dåligt spel ska väl heller inte avskrivas.

I slutändan så fortsätter jag i vilket fall att lite på magoos information som är det närmaste något pålitligt utpekande som dykt upp så här långt. Visst brinner det en viss uppdämd lust att klämma dit Nightowl ordentligt när det misslyckades första gången, men... (Det får väl också sägas att hellzons fortsatta ovilja att explicitgöra varför han nu vill skydda Nightowl trots att det leder till misstänkliggörandet av honom själv, i detta läge bara stärker antagandet om att han skulle vara hjälte.)