Nekromanti Gotham City: Drag 5 - tar slut Måndag, 21:00

Basenanji

Postd20modernist
Min röst

Jag har kollat Herr Nils lista.

En som inte blivit skuggad och konsekvent håller sig undan är Johan K.

Min röst: Johan K

/Basse

Basenanji

Postd20modernist
Jokern och Batman i skön allians?

Så här skrev Rising:

Ja, en tredje fraktion har uppenbarat sig. Det här är vad ni omedelbart får lära er om skrattgasen och om Jokerns fraktion:

Jokerns lag kan varje drag smitta en spelare med skrattgas. Denna spelare dör inte, den går inte över till Jokerns lag, den förlorar inga förmågor, och den får inte veta om att den blivit smittad. Det enda som händer är att den antecknas vara smittad. Efter exakt två drag (Andersson blev alltså smittad i slutet på drag 2) så meddelas det dessutom att personen börjat fnittra.

Jokerns lag vinner om Jokern själv lever, samt om alla övriga levande spelare antingen är smittade med skrattgasen (oavsett om de börjat fnittra eller ej) eller om de tillhör Jokerns lag.
Om jag har förstått rätt kan alltså Batman vara skrattsmittad!.

Vilket innebär att skrattsmittan dessvärre inte kan räknas som alibi (jag trodde att jag kunde ringa in Johan K nämligen, men sedan så dubbelkollade jag).

Om Herr Nils skuggning är pålitlig:

-så det antingen Anders eller Johan K som är Batman.

Om siandet stämmer måste:

-antingen Thark eller Lindenius vara Batman.

Om paketen stämmer måste:

-Anders eller Thark vara Batman

---

Ja, några puckon misstänker även mig, men jag är alltså INTE Batman. Jag är Synapskungen, snabbare än din ryggmärg!

/Basenanji, rösten på Johan får stå kvar tillsvidare...

Lindenius

Swashbuckler
Grönbete

Jag tror vi måste förutsätta att åtminstone en av hjältarna har kunnat maskera sig som skurk vid siandet. Lämpligen batman.

Så vilka är då troliga i min bok.

Hmmm… småskumma är:

Lindenius är skum för att han utgett sig för att bara kunna bli siad som hjälte. Men troligen inte det eftersom två säkra skurkar konfirmerat att bara en av fyra kvinnor är hjälte.

Andersson är skum för han har bara gjort säkra sianden, vilket skulle kunna innebära att han lägger ut en dimridå. Å andra sidan har Nils förmåga visat att han gjorde något med Johan K i natt och Johan K överlevde.

Herr Nils styr och ställer tämligen mycket. Det faktum att han inte fått spö av Batman är mycket skumt (jag skulle gjort det fort som sjutton om jag varit hjälte till exempel). Det som talar för honom är att han varit drivande mot en hel uppsjö hjältar.

Anders Å har en förmåga som inte känns så hjältepiltig alls.

Magoo tycker jag känns som en lurig fisk. Säger inte mycket. Har konfirmerats som mycket trolig väktare av Herr Nils. Såtillvida inte Nils bluffar (och Magoo eller Andersson kan vara medlöpare) är hon dock safe.

Sen däremot

Johan K, Thark och Basenanji.

Samtliga av dessa har: ovanliga skurknamn, vilket de två tidigare hjältarna också haft.
Betett sig underligt: Thark har inte gjort något och varit tyst, Basenanji påstår helt plötsligt att han har en väktarfärdighet som han bara använder ibland. Johan K har helt omotiverat och utan att förklara varför, skyddat en person. Däremot. HADE hade varit Batman skulle han inte tjänat någonting på att göra detta.

Så mitt förslag är:

Vi hänger Thark eller Basse
Magoo skyddar Herr Nils
Herr Nils kollar den av Thark eller Basse som inte blir hängd

thark

Hero
Re: Jokern och Batman i skön allians?

Eh, jag är siad. (Huruvida dessa sen går att lita på är sen en öppen fråga.)

Enligt Hr. Nils diagram skulle den ende som inte bekräftats via antingen paket eller sieri vara Anders Å, som å andra sidan är källan till sierierna, och även om paketen teoretiskt sett skulle kunna vara missvissande känns det osannolikt att Batman skulle ha lappskickande som specialförmåga.

Däremot skulle man kanske kunna tänka sig att på motsvarande sätt som hellzon tycktes falskt plinga hjälte för sierier så kanske fladderslasken är såpass väl förklädd att han inte går att sia fram? Det tycks åtminstone vara enda utvägen jag ser nu.

Om Johan är både siad och paketerad framstår han ju som en orimlig röst, det känns som någon av dessa förmågor både vara rättvisande (är båda naiva är det lite väl fjantigt), om det nu inte som jag spekulerade är så att fladderslaskan kan gömma sig helt, och då är vi åter vid att målet står helt öppet.

thark

Hero
Re: Grönbete (röst)

Det lär väl snarare bero på att vi redan hunnit hänga andra skurkar utan förmågor. :)

Dock har jag full förståelse för att det gör att misstankar faller över mig, jag kommer inte komma med några desperata slutförsvar om rösterna börjar hagla in eftersom jag inte har något att stödja det mer än att fortsätta intyga att jag är en oskyldig skurk.

Det slösar bort ett hängningsförsök men å andra sidan har vi väl nu någorlunda gott med tid (om det nu förhoppningsvis bara kvarstår en hjälte), jag har som sagt heller inga bättre förslag på vem som bör misstänkas.

Johan K

Gammal & dryg
Re: Min röst

Klart att man håller sig undan, trotts allt så är man ju brottsling juh. Än värre är det ju nu när vi blivit infiltrerad av lite anant folk åxå. Så det är min taktik att hålal sig lite lågt.
Skugga mig gjärna, jag har inget at dölja !

thark

Hero
Re: Min röst

man ju brottsling ... Så det är min taktik att hålal sig lite lågt.

Vilket, som sagts så många gånger vid det här laget, en usel taktik eftersom brottslingar inte vinner på att överleva utan på att rota ut icke-brottslingar.

(Även om jag inser att jag något kastar sten i glashus.)

Har det inte fastnat vid det här laget måste det fan vara något mer bakom; antingen aktivt dåligt spel eller något att dölja. Jag anser därmed min röst på Johan K bekräftad.

Basenanji

Postd20modernist
Blåfoder

Grön-bete...Blå-foder...hahahahahaha!

Jag är så himla rolig! Man skulle kunna tro att jag har blivit smittad av...fast nej, Jokern är död. Jag ville också passa på att skämta lite så att alla får lite perspektiv på Risings skämt. De håller lite högre klass, va?

---

Så här ligger det till:

Andersson
Anders Åstrand
Basenanji
Herr Nils
Lindenius
Johan K
Magoo
Thark

...återstår. Av dessa är sju skurkar och en Batman.

Nu är frågan- vad styrker att någon skulle kunna vara skurk?
För grejjen är att beroende på vad vi anser ger alibi, blir olika personer mer eller mindre misstänkta!
Det känns idiotiskt att lyncha folk på chans/intuition när vi har ett sånt bra läge att vinna det här spelet!

Konstiga namn är ett tecken på att skurken är hjälte!
Till att börja med, Rising har ju blandat kända med okända skurkar. Men...ok, vi kollar:

Anders Åstrand- The Riddler
Andersson- Mad Hatter
Basenanji- Synaptic Kid
Herr Nils- Pingvinen
Johan K- Calendar Man
Lindenius- Harley Quinn
Magoo- Mr Freeze
Thark- Egghead

Alltså, de konstigaste är väl isåfall:
Basenanji, Johan K och Egghead. Små konstiga skurkar.
Ovanliga. Men å andra sidan är väl Ventriloquist och Humpty-Dumpty inte heller speciellt kända skurkar?

Den som har blivit siad som skurk är också skurk!

Nu använder jag mig av Herr Nils snygga karta:

Thark är skurk
Johan K är skurk
Herr Nils är skurk

...enligt siaren!

I så fall borde Batman vara någon av:
Anders Å, Andersson, Basenanji, Magoo, Lindenius. Fast vem var nu siaren? Det finns dessutom anledning att bli misstänksam mot siarens spådomar (yezz, I know what the fuck I'm talkin' 'bout, jag VAR ju Naiv Siare förra gången...)

Paketen visar vem som är skurk!
Isåfall är Thark och Johan K de enda som inte fått paket/blivit friade via paket!

Den som blivit skuggad är ren...
Isåfall är Anders Å, Basenanji och Johan K illa ute. De har aldrig blivit skuggade och borde i så fall vara Batman. Åtminstone nån av dem!

Din förmåga är ett bevis på att du är skurk!
Tja, i så fall borde...
Thark, Basenanji och Lindenius vara oroliga. Ingen av dessa är konfirmerade att ha någon speciellt häftig förmåga.
Samtidigt förstår jag inte varför jag inte fick vara med på Herr Nils lista, nu när jag hade en sorts väktarförmåga? Har den kanske skyddat mig från att bli Jokersmittad btw? Vi får väl se, Jokersmittan har ju en fördröjning.

Min poäng är att alla dessa olika perspektiv borde vägas mot varandra. Varför har inte jag blivit skuggad tex? Nu när jag verkar vara så misstänkt? Hmmm...

Jag är rädd att vi får omvärdera alla paket, spådomar och förmågors trovärdighet. Johan K:s märkliga agerande plus att han har ett konstigt namn, ger i alla fall mig inspiration till blyrörsmackor med utslagna-tänder-sås!

Men Andersson och Anders Å är också konstiga. Jag tror att någon verkar fejka siandet bara för att lägga dimridåer.

Herr Nils har ju gett mig alibi, samtidigt misstänker han mig om och om igen. Ok, jag kanske blir löjligt paranoid nu, men jag börjar tro att han är skummare än han vill medge! Och det skulle vara så himla Rising att ge Batmanrollen till Herr Nils!

Vad drar ni för slutsatser? Dags att räkna in till "Batman Blues" kanske?

/Basenanji, har sina misstankar rätt klara just nu...

Lindenius

Swashbuckler
Re: Blåfoder

Isåfall är Thark och Johan K de enda som inte fått paket/blivit friade via paket!
Jo, senast den här rundan så friade jag Johan K. Vi fick paket från Anders Åstrand. Det var ju därför jag avslöjade min… fåniga åkomma, remember?

Basenanji

Postd20modernist
Jag får inte ändra...

...så jag hoppas att alla läser ditt inlägg.

Samtidigt tycker jag att paketen står långt ner på min trovärdighetslista.

/Basse

Basenanji

Postd20modernist
Så här prioriterar jag!

1. Hur mycket man har varit aktiv på forumet
Kom igen- vem tjänar på att man ligger lågt som Johan och Andersson?

2. Förmåga
Mmh. Magoo är hemma. Hon är kall som frysboxen. Hon är Mr Freeze. Hon är kylig. Hon är skurk. Hon vaktar folk.

Jag är synapsernas mästare, snabb som en nervkanal! Med förmågan att skydda någon en gång per spel. Jag skyddade mig själv, orädd att dö. Jag har ännu inte blivit Jokersmittad. Kanske skyddet funkade ändå?
Vi får hoppas att du får en lika cool förmåga som jag nästa gång, Magoo!

3. Skuggning
Herr Nils får inte vara Batman! Herr Nils får inte vara Batman! Herr Nils får inte vara Batman! Herr Nils får inte vara Batman! Herr Nils får inte vara Batman! Herr Nils får inte vara Batman! Herr Nils får inte vara Batman! Herr Nils får inte vara Batman! Herr Nils får inte vara Batman! Herr Nils får inte vara Batman!

4. Paket
Hahaha! Gick det så lätt? Hey Rising...öh...det här kan låta konstigt...men jag fick ett paket som sa att vi vann hela jävla spelet...ehhh...från någon som jag inte vet vad den heter...ööööhh...säkert! I ett paket med rosa snören! Jorå...

Gå och snyt er, ni som tror på de här paketen...

5. Spådom

Frågar du mig om jag tror på spådomar?

---

Hur prioriterar ni?

/Basse

Lindenius

Swashbuckler
Re: Tankar kring förmågor.

Det är en mycket bra teori, men den gör ju i sådana fall alla misstänkta, utom i så fall jag som ger hjälteutslag på sianden (vilket känns lite koko-bakvänt).

I sådana fall har du också helt rätt i att Batman gör bäst i att plocka folk som inte har specialförmågor eftersom specialförmågorna skapar förvirring. I sådana fall ligger jag pyrt till.

Hrmf… jag måste försöka samla andra typer av bevis innan jag evenuellt blir batboffad *tittar skeptiskt på klockan*

Anders Åstrand

Swordsman
Re: Så här prioriterar jag!

Herr Nils får inte vara Batman! Herr Nils får inte vara Batman! Herr Nils får inte vara Batman! Herr Nils får inte vara Batman! Herr Nils får inte vara Batman! Herr Nils får inte vara Batman! Herr Nils får inte vara Batman! Herr Nils får inte vara Batman! Herr Nils får inte vara Batman! Herr Nils får inte vara Batman!
Alltså...

Röst: Herr Nils

Lindenius

Swashbuckler

Tänkte bara upplysa er om att jag håller på att arbeta med sagda stora text. Det kan dock ta ett tag. Hav tålamod.

magoo

Hero
Re: Gotham City: Drag 7 - tar slut Fredag, 21:00

Jga har varit i frysboxen på riktigt i flera dagar och har därför inte kunnit delta i de spännande diskussioner som pågått nedan.

Drag 5 skyddade jag Nightowl, det verkar vara en curse att jag hela tiden ligger ett drag för sent. Det var samma sak med Björn den Gode. Jag kan inte skydda samma person två drag i rad och därför kan jag förståeligt nog inte gå ut med vem jag skyddade drag 6.

Det är lätt att tro på Herr Nils, och han har säkert en förmåga där han kan se vem som agerar. Batman borde ju ha en förmåga över det vanliga. Har han en Batman-förmånliga och min nya teori är att Herr Nils som Batman under varje runda kan se vilka som agerar mot vem - alltså inte begränsat till en person. Då borde han också veta vem jag skyddar varje drag.

Jag tror att Herr Nils är en skicklig Batman - ta det som en komplimang! Så sorry, Herr Nils, som ständigt försvarar mig, men kvällens röst går till dig:

Röst: Herr Nils

Jag kommer inte att vara online idag/ikväll eftersom jag ska på födelsedagskalas. Om Herr Nils har bra argument som talar mot min teori så rösta ut någon annan. Basenanji är mitt andrahandsval.

magoo

Andersson

Hero
Re: Blåfoder

Om paketen stämmer är ju Lindenius en hjälte (jag tycker att han kommit väl lätt undan med sin förklaring att hans specialförmåga är att siande visar fel). Å andra sidan misstänker jag att han var en del av lag Joker, vilket var hans egentliga grej.

Någon som kommit väldigt lätt undan är Anders Å och hans paketskickande. Han har varken siats eller skuggats och förhåller sig generellt sett rätt tyst.

Samma sak med Basenanji som visserligen blivit paketad, men kan man verkligen lita på vad de säger? Dessutom har inte Basenanji någon uppenbar förmåga. Den som han erkänt, erkände han väldigt sent när det började pratas om lynchning av honom.

Lindenius

Swashbuckler

Den kommer den kommer. Men vad ni än gör, rösta INTE på Herr Nils just nu. Magoo vad i hela världen gör du? Även om Herr Nils ÄR hjälte så är det en paranoia-röst just nu. Paranoia-röstning har ALDRIG fungerat, vilket Coffe_Kanon, Hellzon och Johoonho kan intyga.

Andersson

Hero
Paranoia är kul...

... men bara som RPG. Jag håller därför med om att en röst på Herr Nils nu är helt meningslöst.

Den kommer den kommer. Men vad ni än gör, rösta INTE på Herr Nils just nu. Magoo vad i hela världen gör du? Även om Herr Nils ÄR hjälte så är det en paranoia-röst just nu. Paranoia-röstning har ALDRIG fungerat, vilket Coffe_Kanon, Hellzon och Johoonho kan intyga
Jag väntar iofs på texten som Lindenius utlovat men Nils finns inte på min topp-tre lista på lynchoffer (som jag nämnde tidigare i morse).

Lindenius

Swashbuckler
Megamafflo!

Jösses vad långt det blev. Har inte så mycket ananlys i början. Dessutom är det lite halvtaffliga och ej uppföljda trådar. (So sue me, räkna ut något själv vettja)

DRAG 1
Coffe_Kanon (skurk) blir paranoidhängd. Arviodos (skurken) blir lädderlappskojs.

Så här röstade folk:

Coffe_Kanon (5) Herr Nils, Anders Åstrand, Nightowl, Marco Behrmann, Björn den gode
Nightowl (4), Vicotnik, thark, Coffe_Kanon, hellzon
Lindenius (4) magoo, Orfeus, Basenanji, krank
Anders Åstrand (2) Arvidos, Lindenius
Herr Nils (1) Johan K
Johan K (1) Andersson
Arvidos (1) Johoohno

Som ni ser så har de kända hjältarna spritt sina röster. Vicotnic på NIghtowl och Flurtis på ingen. Det fungerar bra eftersom vi skurkar ändå lyckades hänga en av våra egna utan hjälp.

DRAG 2
Nightowl klarar sig eftersom Calendar Man (Johan K) skjuter upp lynchningen av honom. Att det ÄR calendar man är tydligt i Rising-texten: "Vänta! Kolla klockan och datumet! Det var för exakt ett år sedan som Bane bröt ryggen på Batman!". Marco Behrman (Pison Ivy) blir Batmos.

Hur röstade folk:

Nightowl (10) thark, krank, hellzon, Björn den gode, Vicotnik, Herr Nils, Marco Berhmann, Lindenius, Anders Åstrand, magoo, Orfeus, Basenanji
Anders Åstrand (2) flurtis
hellzon (1) Nightowl
Johoohno (1) Johan K

I sista stund byter Basenanji från Anders Åstrand till Nightowl. ÄR det för att inte till synes rösta på samma som Flurtis?

DRAG 3
Hellzon blir felhängd, men Nightowl räddar dagen genom att fräta Vicotnik. Björn den Gode blir förmodligen skyddad av Magoo.

hellzon (6) magoo, Andersson, Vicotnik, Lindenius, krank, Johan K
Nightowl (4) Björn den gode, hellzon, thark, Orfeus
Vicotnik (3) Herr Nils, Johoohno, Nightowl
Johan K (1) Basenanji
Magoo (1): Anders Åstrand

Magoo och Andersson avslöjar samtidgt hur Hellzon givit utslag som hjälte i deras paket/siande. Detta KAN vara en komplott. I sådana fall är Andersson och Magoo tillsammans med på den. Det som talar för det är att Hellzon aldrig sade att han hade en förmåga som innebär att han blir felsiad.

Intressant att se hur bra Hellzon gissar här då han misstänker Vicotnik, Flurtis och Krank. De andra två han misstänker är Thark och Basenanji. Prickade Hellzon in de två andra rätt också?
Anders Åstrand byter från Hellzon till Magoo i slutet. Har svårt att se varför han skulle byta om han var hjälte.
Här säger Basenanji att Vicotnic är skum men försöker samtidigt vända blicken mot den siar och paketröra som pågår.

DRAG 4
Johoohno har provocerat sig själv fram till en felaktig hängning. Orfeus får läderlappsdäng. Detta torde innebära att våra hjältar gladeligen röstat med oss. Vi tittar efter (som vanligt kommer namnen i röstningsordning.

Johoohno (9) Herr Nils, krank, thark, Anders Åstrand, Nightowl, magoo, Björn den gode, Lindenius, Flurtis/Arvidos
Andersson (1) Basenanji
magoo (1) Andersson
Röstade blankt: Orfeus, Johan K

Nu bör jag också upplysa er om att Jag och Coffe_Kanon alltid spred våra röster för att undvika att bli sammankopplade med varandra. Rösta på samma person gör man bara om det blir strid på kniven mellan en skurk och en hjälte.

Här slänger dock Basenanji ut ett antal misstankar på Arvidos/Flurtis. Tyvärr följer han inte upp den. Beror det på att han bara missat den eller inte vill skapa för mycket hype kring arvidos/Flurtis och samtidigt frigöra sig själv från misstanke? Basse följer aldrig upp detta spår sedan, vilket vi ser i…

DRAG 5
Björn den Gode fick hjältespö, men vi lyckas hänga Flurtis/Arvidos = Catwoman.

Flurtis/Arvidos (8). Herr Nils, Krank, Lindenius, Björn den Gode, Andersson, Thark, Magoo, Nightowl
Herr Nils (1) Anders Åstrand, Flurtis/Arvidos
Andersson (1) Basenanji
Röstade ej: Johan K

Thark kastar omkring sitt röstade mellan en massa personer denna rundan, men hamnar till sist på Flurtis/Arvidos (före Magoo och Nightowl). Inte så troligt hjältebeteende i min bok.

Jag skulle dessutom vilja lägga fokus på ett speciellt inlägg i denna runda. Här gör Basenanji omgångens mest mystiska presentation, helt i Coffe_Kanons anda när jag och han var Varulvar. Skapa förvirring och paranoia är hjältarnas bästa vapen. Det kan förstås bero på att Basenanji är förvirrad från en tids frånvaro vid detta tillfälle…

Observera även att Herr Nils mycket tidigt misstänker Flurtis/Arvidos och är den första som lägger röst på honom. Under flera tillfällen håller han dessutom fast vid sin ståndpunkt. Till och med omgången före slänger han misstankar mot honom. Känns inte särskilt smart att offra en av sina egna på detta sätt om han varit Batman.

DRAG 6
Denna runda konfronterade Herr Nils Krank med att denna gjort något mystiskt under uppehållet. Krank släpper bomben att han är Jokern. Resultat blir:

krank (6) Nightowl, Herr Nils, Lindenius, thark, Andersson, Anders Åstrand , Basenanji
Basenanji (1) magoo
Röstade ej: Johan K

Detta drag tjänade alla på att rösta på krank. Till och med Batman tjänar på detta. Om jag var Batman skulle jag följt strömmen. Magoos röst gjorde varken till eller från och är inte heller särskilt misstänkt. Hon skulle kunna vara en del av team joker, men det är inte av betydelse eftersom Rising sagt att "Jokerns lag vinner om Jokern själv lever, samt om alla övriga levande spelare antingen är smittade med skrattgasen (oavsett om de börjat fnittra eller ej) eller om de tillhör Jokerns lag.".

Spekulation: Batman är antingen Herr Nils, Lindenius, thark, Andersson, Anders Åstrand , Basenanji

HERR NILS SKUGGNINGAR
Drag 1
Magoo- Hon agerade mot-> Herr Nils
Drag 2
Thark- Han gjorde ingenting.
Drag 3
Vicotnik- Han låg väldigt stilla, dödad av Nightowl
Drag 4
Lindenius- Han gjorde ingenting.
Drag 5
Krank- Han agerade mot -> Björn den gode
Drag 5
Andersson – Agerade mot Johan K (siade).

Hjältarnas alter egon:
Batgirl = Twoface
Robin = Amygdala

Jokern = Mr Polka Dot

SLUTSATSER
Det värsta är att om Basenanji är skurk så är jag övertygad om att de är fyra inte tre. Han är nämligen hela tiden så självsäker på hur många hjlätar som finns kvar. Eller så har han bara försagt sig.

Min misstankelista är således som följer:

Basenanji
Thark (Har legat oerhört lågt)
Johan K (har sällan eller aldrig röstat, och mest röstat udda)

Så min röst och strategiinriktning står kvar.