Nekromanti Gothcon 2008

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jaha... ja... vad säga nu då? Det känns som jag spelat mycket spel. Det är ett tecken på ett bra konvent för min del. Som ifjol började ju GothCon redan på onsdag för min del. Stack hemmifrån vid 14 ungefär och 23 timmar senare var jag i Göteborg och hade spelat lite kortspel på tåget och sovit sisådär. Väl framme blev det en ofruktsam hattjakt men inköp av ett par pennor som visst skulle vara bra eller så.

Torsdagkvällen blev iaf helt social med först middag med Staden-gänget där jag fick sitta bredvid Arvidos trevliga syrra och äta lasagne. Efter det drog vi till GC-pubben som var trevligare än väntat för min del. Inte riktigt min typ av miljö.

Fredag morgon så spelades retro-DoD... det ledde till en hel del skratt och var trevligt. Efter det så kom dagens lediga pass då jag alltså hann med att spela Nostalgi och Condottiere och mingla lite och inte minst preppa för att köra mitt spel med tarotkort som Dnalor nämnde. Vi återkom till själva spelandet under sista passet och det var väldigt schysst att få spela igenom spelet och att få spela med det gänget (förutom Dnalor så var det hans polare Mumma samt Zaphod). Alltid ett nöje att lira med dem.

Efter sömn så var det dags för en lördag där jag redan på förhand visste att jag hade grupper att spelleda i Panty Explosion. Trots att jag inte hade förberett som jag hade velat (mest i form av grejer som skulle underlätta för spelarna) så gick det vägen. Otroligt roligt att se så bra respons för ett spel man verkligen gillar så jag hänvisade glatt till Goblin Games och rapade upp priset på produkten så fort nån frågade (vill minnas att jag fick frågan var det fanns minst tre gånger av olika personer). Kanske skulle höra med Hunk om hur många han sålde...? :gremsmile:

Nåväl. Inför sista passet var jag helt slutkörd och kände mig inte alls så peppad. Efter ett tag kom dock Wilper gående med en spelledare och... nej men! Var det inte André? Jojomen, visst var det det. Jag fick en liten glädjeintroducerad energikick direkt det gick upp för mig att vi skulle lira med honom. Han var alltså spelledare för vårt magiska pass Mutant på SnöKon -07 och en del i anledningen att iaf jag drog på GothCon ifjol öht - jag ville ha mer konvent och mer kickass spelande.

Scenariot i sig (Afrikas mörka hjärta) var väl inget att hurra för men vi hade det trevligt trots tröttheten och så. Förutom ett par standard-Kaisers så hade vi med oss Elriique och VildKatt vilket var fina tillskott. Bara vi lär jäntan lite regler så blir det nog kanon att lura med henne till spelbordet nu när hon bor på rätt sida av världen.

Efter spelpasset blev det en livlig diskussion om ditt och datt vilken först förflyttades till korridoren och sedan försökte flyttas till caféterian men på vägen dog den och ersattes av en omgång Decent vilket jag egentligen var för trött för. Ändå dröjde det 4 timmar innan jag kom i säng.

Efter tre timmar sömn blev det söndags-shopping. Efter många om och men så införskaffades två WFRP2-böcker (Children of the Horned Rat samt Plundered Vaults - nu saknar jag ev. bara vampyrboken och Paths of the Damned (för stadsbeskrivningarna) för att jag ska ha allt jag varit intresserad av i produktlinjen), Vildhjärta (utan prickar förstås) och lite tärningar.

Hemfärden blev trött men ganska trivsam tycker jag. Vi lirade Spy Game (Totally Renamed och allt vad det nu heter runt omkring) som Atzel hade kört men... det var ju rätt dåligt. Iaf när vi var så trötta att vi typ missade hur man vinner och en massa andra saker. :gremtongue:

På det hela taget, ett gott con. Nu är det bara att rulla tummarna i ett år till.

VildKatt

Warrior
Ah, men jag kan regler. Slå en t-12;a och bestäm om spelarens slag ska vara högre eller lägre och så är det hela klart. Perfekt! :gremgrin:

Dimfrost

Special Circumstances
Vi är alltså inte riktigt säkra ännu, och det fanns de som spelade det mer än jag gjorde, men ja, det gick att spela sönder även om vi inte trodde det från början. Frågan är hur bra det är på 4, till exempel. Förhoppningsvis bättre.

/Dimfrost

Johan K

Gammal & dryg
Hatten av Arvidos !

Måste säga tt jag är sjukt imponerad över att du lyckats få i dig 20 Gothkorvar..
Finns icke en sportslig att jag skulle få idén a tt göra en sådan sak.. Dock så fick jag iaf spektaklet på bild, de bör finnas här !

Ezping Orm

Hero
Vi spelade Condottiere på 4 personer och det fungerade utmärkt. Det fanns gott om regioner kvar då spelet avslutades. Dessutom finns det väl en tilläggsregel som säger att man kan erövra motståndarnas regioner om det skulle behövas?

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Korvathon 2008

Enormt kul! Även om jag har väldigt svårt att förstå mig på varför man äter mat som man tänker spy upp senare.

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Jag vet inte, jag har inte spelet, men när alla regioner är fulla säger i alla fall reglerna att man kör en clash mellan de som har flest (om det enbart är en person vinner han eller hon spelet): alla får 10 kort plus ett per region, och sen battlar man. Vilket förstås är ganska meningslöst, eftersom det viktigaste är att avgöra hur mycket man vill spendera nu och hur mycket man vill spara till senare.

/Dimfrost

Johan K

Gammal & dryg
Re: En spelledares rapport

× Inga snygga tjejer på konventet. Är det för att jag inte är singel? Det blir dock mer och mer tjejer för varje år, verkar det som.
Kan bero på att du inte är singel ja.. :gremgrin:
Får säga att detls det är mer & mer tjejer på konvent & en hel skock av dem är ruskit vackra att se på !
& ja, jag är singel..

Big Marco

Läskig
Mitt Gothcon bestod ca tre timmars närvaro - frånvaron var ofrivillig. Efter en mycket trevlig Goth-pub (där Linköpingsligan är bättre än jag på att räkna ut hur gamla småpojkar är - kudos... ,-) så fick jag frossa och feber under natten. Strax över 39 grader visade termometern och jag kunde inte bli varm hur fan jag än försökte.

Jag plöjde ned österländsk och västerländsk medicin i parti och minut och anlände till konventet strax före första passet med Noir-berättelsen En Byråkrats Bortgång (ett mycket uppskattat scenario har jag hört nu i efterhand) för att bistå vid spelledarsamlingen. Det var spännande - dimmig, flummig och hostande försökte jag underlätta men bland annat så lyckades jag nog förvirra de flesta genom att missuppfatta en intrigpoäng jag själv hade skrivit!

Sedan åkte jag hem. Och jag var hemma och var ynklig (det var faktiskt mest synd om mig i hela, hela världen, så det så) tills söndag eftermiddag då jag mådde ungefär en grads feber bättre. Sedan var konventet över.

Men jag hann med och träffa och prata med massor av forumiter jag inte tidigare har haft analoga samtal med tidigare. Dimfrost och jag dödade inte varandra, exempelvis. Vildkatt började med att titta mig i skrevet, och sedan i nivåer upp mot ansiktet, varpå hon charmigt stammade fram "Fan vad lång du är", Han klättrade upp på en pall jämte mig, Arvid, Noir-Rikard, Ripperdoc, mfl. Krille är alltid lika varm att träffa. Walium och Xhakhal fick Noirböcker i min frånvaro (jag var oroligt att det skulle misslyckas eftersom jag inte var närvarande), Wilper, Debbie, ja, massor. Har jag glömt någon beror det antagligen på feber eller att ni inte gjorde ett intryck jag minns - välj själva beroende på ego. ,-p

Så, mitt kortaste och billigaste Gothcon-besök någonsin. Men inte mitt roligaste...

Johan K

Gammal & dryg
Måste bara fråga...
Vad är det med er Neogamesfolk ? Under dessa 3 år som jag besökt GothCon så har någon er ifrån NeoGames varit sjuka & samtidigt gästat GothCon.. Måste vara nån episk förbannelse... :gremgrin:

/ Johan K,som ska ta & börja plöja igenom spelpaketet till Noir som man köppte ifrån er på Neo-shoppen

Flurtis

Hero

Jag vet inte, men jag tyckte det var rätt så hög klass på brudarna. Speciellt var det en riktigt trevlig brud som stod i korvförsäljningen och i kiosken som var läcker som få!!

//Flurtis, som hoppas inte Ellie läser detta hihi :gremtongue:

Ezping Orm

Hero
Läste just igenom reglerna och där finns en extra-regel som säger att man kan angripa varandras regioner (försvararen får dock en bonus). Med denna regel så slipper man det slumpade slutet.

Sodivra

Champion
Re: Korvathon 2008

Medhåll på bägge punkterna, faktiskt. :gremsmile: Jag gick in med attityden att äta tills man spyr är för losers, och ganska morbidt också. Jag tänkte äta så mycket jag kunde, utan att det blev vidrigt.

Men det visade sig att det inte var så svårt att äta sig till spystadiet. :gremsmile:

Och så fick man ju fälla den odödliga kommentaren "Ur vägen, tjugo korvar på väg upp!"

Bunny

Crazy like a fool

"Bearnie sov först på ett litet liggunderlag, så han istället fick dela min stora tvåmansluftmadrass med mig."

Det var så sjukt omtänksamt att jag nästan fäller en tår, men... ingen får någonsin se mig gråta! :gremwink:

"Jag undrar om någon trodde att vi var ett par, men det gör inget, för Bearnie är snygg och det drar i så fall upp mitt anseende."

Vi skulle ha varit ett vackert par. Det hade för övrigt inte varit första konventet där rykterna parar ihop mig med en medforumit.

"× En forumit fick till det på GothCon."

Tre forumiter fick till det på/under GothCon, det du. Det är så vi får säkra forumets fortbestånd - nästa generation forumiter håller på att blandas samman i vår gemensamma gen-pool.

Bunny

Crazy like a fool
GothCon i år ägde, bäst någonsin, och torsdagskvällen var i sig spektakulärt bra. Jag åkte bland annat dit för att spelleda Noir, 3 pass, men detta får främst bli en rapport av torsdagen.

Visst, vi malmöiter kom sent, samt hade den dåliga smaken att ge oss på incheckningens mördarkö innan vi tog oss till puben.

Puben var trots detta svinkul. Full av bekanta forumiter; vilket härligt gäng ni är. Bäst var dansen. Förra året dansade vi också i och för sig, men i år var det riktigt drag på dansgolvet och en danstävling! Det var bara att skaka loss, och bäst av alla på det var, föga förvånande, Bobby Magikern.

Våra värdar, Shag-a-lites, bjussade mig på öl - i utbyte mot att jag spelledde dem - och sa så snälla omdömmen att jag rodnar. Min senare spelsession med dem var dessutom den främsta spelmässiga kicken under konventet.

Alkoholen flödade visst: Gastono stod ostadigt och sluddrade redan när jag kom, RipperDoc däckade tydligen och Foggmock hade glansiga ögon, för att allt mer förlora koncepten - fråga bara Krille, som fick stoppa öronen full med skumgummi för att få en god natts sömn.

Vissa av oss ville ut på stan, och Mogge (Morgoth) kände till en torsdags-öppen klubb - Svalan - andra var mer tveksamma men hängde med en bit ändå. Det snöade ganska kraftigt, så naturligtvis blev det snöbollskrig - The_Gorger excellerade så pass att han spenderade resten av konventet med en kraftig förkylning.

Vi var i slutändan 4 forumiter som äntrade Svalan 1 timme före stängningsdags: Bearniebaby, Bobby-Boi, Mogge och Ymir. Det tog Mogge ungefär 5 minuter att få napp, eller så var det tvärtom han som bet på kroken (han blev nerdragen från scenen och upphånglad, såg det ut som) - han blev genast timid och stirrig, och menade att han nog genast skulle avvika. Han var fortfarande kvar vid stängning, sävligt följande sin utvalda dam som om han bar ett koppel. Sex är makt.

Bobby Magikern kom faktiskt iväg innan honom. Han drog sig till minnes att han skulle upp tidigt dagen efter, och att han därför behövde avvika. Han stannade kanske 20-25 minuter - inträde+garderob låg på en hundralapp. Lite surt, kanske.

Jag och Ymir dansade alltså the night away i ytterligare 40 minuter, varvid vi tog oss hemåt. Jag fick dansa tryckare! En söt liten lärar-studerande jag nog skulle vilja ha lärt känna bättre stod för äran.

Sedan tog vi oss till slut hem till sovsalen genom snö och rusk, uppsluppna och glada.

ripperdoc

Myrmidon
... RipperDoc däckade tydligen ...
Det har jag inget minne av, så följdaktligen har det aldrig skett! Men det jag minns är att det är dåligt att blanda 4 sorters öl, konjak och 16-årig whiskey. Lär er det, små barn!

Big Marco

Läskig
och 16-årig whiskey

Dessutom hädar du! Lagavulin är en whisky, inte en whiskey.

Usch vad nördigt av mig.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
SM i knepiga skägg! ...

Knepiga skägg tycks vara den manlige rollspelarens signum även i år. :gremgrin:

Eloge till Krille såsom varandes den ende som törs uppbära en klassisk snorbroms.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Har man en svag haka så

"Knepiga skägg tycks vara den manlige rollspelarens signum även i år."

När får vi ett DanCon med skäggtema då? Det hade uppskattats och inneburit en ursäkt för alla er skägglösa stackare att införskaffa denna ädla ansiktsprydnad. :gremsmile: