Nekromanti Gothcon 2008

Organ

Out of time, out of mind
Re: SM i knepiga skägg! ... (ot)

Eloge till Krille såsom varandes den ende som törs uppbära en klassisk snorfana.
Är det så man säger i Borlänge?
I den civiliserade världen är en "snorfana" lika med en näsduk.

/Anders, retas

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

Organ said:
Äh, det där är något du har fått från Jerry Williams’ hemsnickrade ekentugg.

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: SM i knepiga skägg! ...

Precis vad jag tänkte när jag kollade igenom Johans bilder igår. "Skägg is the Shit!" Att rollspela innebär tydligen mindre tid för rakning...

Rickard

Urverk speldesign

Snorfana har jag inte hört talas om, men däremot att man säger "snorbroms" åt mustasch.

/Han som gillar snorfana för näsduk

Sodivra

Champion
Re: En spelledares rapport

Han som spelade grevens bror var ju också helt klockers, fast då tänker jag gestaltningsmässigt... Du kanske tänker att jag fyllde rollens funktion och drev på.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Den svaga hakan, ja

Vi diskuterade detta på konventet. Varför har så många rollspelare fallande haka? Som synes på min avatar faller jag inte in i detta läger, så innebär det någon subtil fördel?

Organ

Out of time, out of mind
Re: Den svaga hakan, ja

Varför har så många rollspelare fallande haka?
Ja, säg det... Det kanske finns en koppling mellan rollspelare och det brittiska kungahuset? :gremgrin:

/Anders

Ulfgeir

Swashbuckler

Eftersom min skägg-fu inte är imponerande, så upprätthåller jag istället vanan från det militära med daglig rakning.

/Ulfgeir

Johan K

Gammal & dryg

Yepp, det fans en & annan skäggig person där.. Så att säga. :gremgrin:
Får stollt erkäna att man fick lite beröm för placeringen av min GC-butt.. Om ma säger såhär, det ÄR smidigt att ha ett flätat skägg att fästa sin butt i.. :gremtongue:

Om jag inte är ute o cyklar så är väl en Whiskey Irländsk eller Kanadensisk medans Whisky enbart syftar till Skotsk Whisky. Korrekt ?

Edit: Tydligen så kallas kanadensisk whisky också för just whisky. Lite OT men endå.

Jag hade f.ö ett bra konvent ! Spelledde tre pass och hann tyvärr inte spela så mkt.
Därimot så bekantade jag mig lite med Rikard och Magnus i Riotshopen vilket var trevligt.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Min ekonomiska policy var kanske inte så sund, nej. Jag lyckades i alla fall skaffa mig en kebab genom att använda metoden "lägg alla pengar du hittar på disken och fråga vad du får". Men det var en festlig kväll ändå, och jag hoppas att du är medveten om att din inbjudan till på lördag står kvar.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Whisk(e)y

Om jag inte är ute o cyklar så är väl en Whiskey Irländsk eller Kanadensisk medans Whisky enbart syftar till Skotsk Whisky. Korrekt ?

Edit: Tydligen så kallas kanadensisk whisky också för just whisky. Lite OT men endå.
Okej, här kommer facit:
Whisky är den korrekta stavningen om drycken kommer från Skottland, Japan eller Kanada.
Whiskey är den korrekta stavningen om drycken kommer från Irland eller USA.

Minnesregel: United States of America och Ireland innehåller E. Scotland, Japan och Canada gör inte det.

/tobias, vet vad han pratar om för en gångs skull...

Re: Whisk(e)y

Såvitt jag vet så varierar det väldigt. Tex så stavar man den Svenska Whiskyn precis som Skottarna. I Thailand därimot så stavar man den Whiskey.
Normalt så talar man förmodligen om Skotsk Whisky om inget annat land läggs till innan, tex Canadian Whisky, eller Welsh whisky.

Frågar du mig så är det aningens invecklat.

Jag vet därimot varför de olika stavelserna uppkom.
I slutet av 1800-talet så hade den Skottska Whiskyn ett ganska dåligt rykte då marknaden tydligen svämmade över med dåliga Whiskys.
Irländska och Amerikanska tillverkare valde då att lägga till ey på slutet för att göra skillnad på i deras ögon en mer kvalitativ Whisk(e)y och den då dåligt ansedda Skottska.
Lite historia där också.

Flurtis

Hero
Det har jag inget minne av, så följdaktligen har det aldrig skett!
Jag kommer dock ihåg att lovade att ha efterfest i källaren och att du hade fyra soffor som folk kunde få sova på :gremgrin: Som tur var blundade du med ena ögat och hade huvudet på sned så jag tog dig inte så allvarligt :gremgrin:

//Mattias

Flurtis

Hero

Eloge till Krille såsom varandes den ende som törs uppbära en klassisk snorbroms.
Också en utav dom få människor som faktiskt passar i det.

//Flurtis

jens

Veteran
As per usuall så stog jag och skrek ut saker med Jon under auktionen... Förutom det så spelade jag mest Western figurspelet där den sista dagen hade med sig en trialmatch med 450 kronor i insamlad bounty för Christians (gamle Spel och Sånt Christian numera Western Christian) gubbe El Diablo.

Visade runt pojkvännen runt konventet som tog foton och "ooh" och "aaah"'ade åt alla nördar och han hade tydligen kul... who'd a thunked it?
Anywhooo ... bortom det gjorde jag egentligen ingenting - jag är mest där för auktionen som det är samt hälsa på folk man inte träffat på över ett år.

Hade ett tag tankarna på att besöka Lincon men insåg sen att jag inte orkar/hinner

Skoj med alla som var där annars... syns nästa år!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Ahh! Kul!

I år var första året jag lyckades hitta till auktionen (och tog mig därifrån med Space Hulk, hurra!), det var kul att se hur ni gjorde en show av att presentera prylarna som såldes och snackade kring dem. Tack så mycket.