Nekromanti [GothCon] Löpande rapporter

Khan

Kondottiär
Vrakplundrarna arrangerat och klart. Mycket positiv kritik, men viss nervositet uppstod när det visade sig att två av författarna till Eon IV satt i spelgruppen... :)

Ymir

Liten kantbaron
Mitt GC har väl inte varit super hittills, tbh...först kom jag supersent till puben så den nästan hunnit stänga, sen finns ingen som säljer Infinityblisters, som jag hoppats unna mig, sen missade jag middagen för nåt jävla mähä har kastat om tiderna för den så den är mitt under ett rollspelspass, fucking retarded, och sen fick jag inte till nåt indierollspel på kvällen som jag hade hoppats, och kunde knappt hitta några roliga brädspel heller, var fan har de välsorterade nattöppna spelbarerna tagit vägen?

Så det var fail. Men! Jag har spelat ett draftspel med söta sushibitar, tagit del av ännu ett inspirerande surrealistiskt Lamentations of the flame princess-hopkok och gjort nåt jag inte gjort på år och dag och faktiskt randomspellett något. Och det var Eon, och att spelleda Eon är ju för mig lite som att andas, men bra mycket mer stimulerande. Och det var en slags Shadow over Innsmouth-by full med indolenta fiskögda dödskultister. Så det var awesome! Och imorgon ska det fuckin' spelas Twilight Imperium, då jävlar ska det här konventet bli awesome.

Ymir

Liten kantbaron
Also, det är dags att säga det; det är så jävla koolt att min underbara syrra är så jävla häftig att hon år efter år vill åka på Gothcon med mig, och så jävla nördig att hon själv har en massa vänner där.

Hellzon

Långsamma Vargen
Checkat in, hejat på forumiter och en gammal spelledare, spelat Best Friends, Shadowhunters och Den yttersta domen. En bra dag.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Sååå... Första dagen avklarad, om man inte räknar torsdagens GC-pub som första dagen förstås.

?Förmiddagen och större delen av eftermiddagen gick åt till att glida runt och kolla läger, hälsa på massa vänner och forumiter (nästan full bingo-bricka!) samt botanisera i butikerna. Redan på torsdagen hämtade jag ut mitt exemplar av GrottZine-samlingsvolymen och idag blev det ett inköp av Kutulu, fett värre.

?På kvällen var det dags för första spelpasset, Tenebris och Myra-Belle Cranes avrättning, men väl på plats blev vi upplysta om att passet var inställt på grund av sjukdom. Aningen snopna blev vi väl omhändertagna av GC-personal och till slut drog vi upp till Indierummet och fick till en omgång Svart av kval, Vit av lust under varsam och öm ledning av Lukas. Det var jag, Ghostface och en annan icke-forumit från mitt vanliga spelgäng, samt ytterligare en person som aldrig spelat rollspel förut i hela sitt liv. Det märktes inte och vi fick till en väldigt historia om tre vampyrklaner i Miami på mitten av det glada 80-talet.

?Tack Lukas!

?Imorgon hoppas jag kunna vara på plats redan vid 11.00 och kanske få chans att spela något i Old School-hörnan innan det är dags för Ur Varselklotet 16-21, tätt följt av Oakwood Heights (Kult: Divinity Lost) kl. 22-03.

Så jävla glad att jag äntligen får spela lite, de senaste åren har jag mest glidit runt som en observer.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag tror jag klarade av allt jag hade planerat göra under konventet redan igår.
Spelledde två pass i indierummet.
Spelade Super & Sushi med DeBracy, Ronja och Xhakalen.
Lämnade mina spel hos Caligo för försäljning, och fick snacka ett rejält tag med honom och Oldtimer.
Jag såg Pilzemans musikal (vilken var tungt vägande för att jag skulle idas åka ner alls).
Jag käkade på GG esportbar.
Och jag köpte ett spel - V:tM 2ed.

Coolt, vad skall jag göra nu då? Mer än halva konventet är kvar.

Khan

Kondottiär
Kaffet är bättre idag än igår. Fortfarande konventskaffe, men klart drickbarare än till frukost igår. 2/5, kommer dricka igen.

wilper

Om någon ser Björn den Gode så har jag hans böcker i min rygga.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Fredag

Ankomst (5/5)
Dök upp runt 8:30 på fredagmorgonen. Gott om parkering och ingen kö till anmälningen överhuvudtaget. En kort samling med spelgänget innan vi körde dagens första spelpass...

Ur Varselklotet - Maskinerna är våra vänner kl 10:00-15:00 (5/5)
Ett gäng grundskolekids som upptäcker att de nya robotfigurerna i leksaksbutiken är mer än bara leksaker. Kul setting med retrokänsla, smidigt regelsystem (a´la Fria Ligans Mutant År Noll) och duktig SL. Bästa spelpasset på Gothcon för min del.

Lunch (4/5)
Fräsch och förslice:ad capricciosa från en källarkrog på Vasagatan som vi tog med på andra spelpasset...

Coriolis - Arkus Fånge kl 16:00-21:00 (2/5)
En grupp kidnappade fångar får i uppdrag att... ja f-n vet! Halvtrist rymdstationskräl i en setting som knappt fick något som helst utrymme. Tveksam spelledarinsats. Insåg också att rymdäventyr med krångliga prylar (med ännu krångligare namn) inte är min kopp te. Valde att lämna halvvägs genom passet.

Lördag

Ankomst (4/5)
Kanske onödigt tidiga men passade på att kika in i de olika byggnaderna och fick bra parkering.

Speltillverkarna (5/5)
Konventets absoluta höjdpunkt när Nisse Gulliksson och Orvar Säfström signerar sin artbook samtidigt som Nisse målar dit en svartalf. Lyrisk! Köper också Kranks "Kthulhu" som var påväg att sälja slut enligt Kosta.

Indierummet (5/5)
Fick äntligen chansen att besöka Indierummet där Kim Nolemo bjöd mig och min kompis på vårt första skarpladdade smakprov på "indie" med Det Sjätte Inseglet. Trots viss ovana för konceptet från min sida tycker jag det var riktigt kul. Hit kommer jag garanterat tillbaka nästa år.

Vi Spelar Rollspel (4/5)
Ett snabbt inhopp på inspelningen av VSR´s scenario. Kul att få "se rösterna" på hjältarna från podcasten. Tyvärr kom vi alldeles för sent. Rummet var dessutom fullsatt och luften vid det laget dålig. Får hoppas på en bättre lokal till nästa år.

Blir tyvärr ingen söndag denna gången. (Lämpar sig illa att vara borta hemifrån hela påsken när man har sambo och småbarn).

Bifur

Veteran
Då var GothCon-debuten avklarad. Slutsats: en dag är kort tid, i varje fall om man ska lämna Göteborg samma dag. SL-ade ett pass Symbaroum (vilket var roligt) men hann inte med mycket annat vettigt, hade varit kul att hinna hoppa på något mer som spelare. Men det var kul att titta i affärerna, prata med spelskapare och hälsa på folk. Mer tid nästa gång får jag hoppas.

Daniel

Swordsman
För första gången på tio år var jag spelmässigt helt oengagerad, och tog bara ett varv som besökare. Tittade lite på de tappra spillrorna av figurspelsturneringarna (så oändligt sorgligt att de stora Warhammer-turneringarna försvann från GothCon i år...) och köpte lite random gamla böcker i butikerna. Hoppas spela nästa år.

Flanell

Veteran
Drog förbi en sväng igår för att plocka upp mitt medlemskap i Pembrooktonshire Gardening Society samt lite övriga Lotfp-prylar. Fick en generös mängdrabatt samt ett exemplar av Slugs. Frågade Raggi om han hade hunnit att lyssna nåt på Doomsday Kingdom-plattan, men det hade han inte. Eller rättare sagt endast en gång. Tydligen så har Deep Purple släppt nytt och den hade fått all kärlek. Efter det snackade jag Symbaroum med en av snubbarna från Järnringen, vilket var trevligt, samt strosade runt lite.
Idag återvände jag för att få mitt exemlar av Nils Gulliksson - Illustrationer och Skisser signerad. En signatur blev det, samt en teckning inspirerad av den muterade vargen med automatvapen som dök upp i teasern för "Nya Mutant" i Sinkadus en gång i tiden. Efter det återvände jag till Raggi för att plocka upp en pryl jag borde köpt föregående dag, varpå han slängde med ytterligare ett exemplar av Slugs...
Avslutningsvis hade jag nöjet att samtala lite med Ronja Melin som gjort de fina teckningarna/omslagen till Järn och Hjältarnas tid.
Det var allt. Nästa år vill jag spela.

Lightshy

Hero
Tackade för mig redan igår.

Men fredagen gjorde ändå hela GothCon lyckad för min del:

1:a passet blev Ur Varselklotet tillsammans med tre för mig okända killar från Stockholm, då jag blev erbjuden en plats de behövde fylla.
Det blev oerhört lyckat! Tack för det till er och tack till vår SL som skötte sig utmärkt!

Spoiler!!!

Att spela sin egen barndom på 80-talet var fantastiskt. 12-årig pojk med invandrade föräldrar som råkar ut för saker jag själv upplevt som att bli stoppad av polis (I spelet tagen för inbrott i leksaksbutik, på riktigt för att cykla nattetid utan lyse. Glöm Lovecraft, som 12-åring är det mer skrämmande att bli stoppad av polis och undra vad som ska hända när farsan får reda på det då man smugit ut utan att han vet om det!), få sin första flickvän och susa fram på BMX. Att sedan toppa detta med massa scifi plus Goonies & Transformers! Jag blev så lycklig!

2:a passet blev Maharanska Kriget till Leviathan.
Detta spelades med några från mitt ordinarie spelgäng hemma plus 2 nya ansikten. Vår SL var både kunnig, duktig och väl förberedd Men vad gjorde det när vi valde att spela det medellånga äventyret av de 3 som hör till hela kampanjen.
Just det äventyret var ganska platt och rälsat och inte speciellt spännande.
Jag misstänker att äventyret skulle se väldigt annorlunda ut om vi spelade hela kampanjen. Kanske spelat Bortom och de äventyr som leder upp till detta äventyr. Dessutom spelade det säkert roll att vi var tidsbegränsade av spelpasset på konventet.
Detta var första gången någon av oss spelade Leviathan (och Bortom) och trots att det inte blev så lyckat kommer jag ge det fler chanser.
Som kuriosa kan jag tilläga att jag faktiskt hittade och köpte ett ex av orginalutgåvan av grundreglerna till Bortom på GothCon och strax efter det av en slump sprang på dess skapare Robert som signerade boken.

Övriga saker att nämna från årets upplaga av GothCon är att det alltid är kul att få en chans att träffa och prata med spelskaparna. I år passade jag på att kika runt lite mer istället för att bara spela. Missade tyvärr Indierummet och Oldschoolhörnan. Men nästa år kommer jag definitivt försöka klämma in Guld & Bly och jag måste försöka pressentera mig för forumiter i verkliga livet.

luddwig

Lawful evil
Jag avslutade gårdagen med en trevlig omgång LotFP i OSR-hörnan. Idag har jag spelat Western och Leviathan. Western var segt i starten men i övrigt blev det två lyckade pass. Förutom att jag fick tillfälle att spela med en bunt trevliga forumiter (och Lukas skäggiga kompis) som jag inte träffat förr har jag även hunnit skaka tass med Arfert och Krille. Kul!

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Så... Konventet slut för den här gången.

?Dagen började vid halv tolv med lite Svärd & Svartkonst tillsammans med Chrull, Wilper, DeBracy, Stövelkatten och en annan tjomme jag inte vet vem det var men han hade armen i gips. Vi tog oss an Kaoset vid Världens Ände och det var underhållande. Twerk-tricket ftw!

?Sen blev det Ur Varselklotet 16-21 med en väldigt trevlig spelledare jag tyvärr inte minns namnet på.

?Efter detta var det slutligen dags att ta emot mitt rättmätiga pris som segrare i forumitbingon! TIll massornas jubel äntrade jag podiet och höjde bucklan mot skyn. Men jag glömmer aldrig mina rötter, oavsett hur mycket framgång jag når! Tack Cissi för att du styrde upp det, utan bingon hade jag inte hälsat på ens en tredjedel av forumiterna jag hälsade på.

?Dagen avslutades med en Lloyd som spelledare i KULT:DL scenariot Oakwood Heights. Lloyd var en väldigt duktig spelledare i mitt tycke. Det var en synnerligen obehaglig historia, detta scenario, men ett perfekt avslut på helgen. Fick även chans att dela spelbord med CIssi, bara en sån grej :)

Tack för i år!

wilper

Jag fyllde min GothCon-bricka igår kväll genom att ordna en omgång Love in the Time of Seid i indierummet. Med vid bordet var Genesis, DeBracy, Vildkatt och en tjej som jag inte träffat tidigare. Det slutade lyckligt när häxan som tålmodigt väntat ut att tre olika älskare/regenter skulle dö äntligen fick ta över tronen.

Att en häxa med röda ögon och ett maniskt skratt vann tronen var ett lyckligt slut
Visst? ????

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
wilper;n231530 said:
Att en häxa med röda ögon och ett maniskt skratt vann tronen var ett lyckligt slut
Visst? ????
Frågan kan diskuteras.

Mvh
Tidigare regent

Tant Ragnar

Gamle usling
Jag är nyfiken på "vi spelar rollspel"-gängets session. Var någon där? Hur fungerar det med deltagande från publiken/statisterna?

wilper

PostCon lunch intagen på Sun Wall.

Totalt landade konventet på 4 ledda pass, 1 spelat pass, 2 arrade minilajv, 1 auktionsfynd (skeppsregler till Space Master), 2 Fria Ligan-grejjer, ett retroköp (V:tM 2e), 3 hamburgare, drivor av trevliga forumiter, stor tacksamhet till Caligo och Oldtimer, 1 musikal.

Helt klart mitt bästa con på länge.