Ett Gothcon är alltid ett gott con. Så även iår. För Korpa och mig inleddes konventet på onsdag, då vi hoppade på nattåget ner. Efter en kväll av rollspelsskrivande och -läsande var vi på plats, resetrötta.
Torsdagen hängde vi med norrbottens-diasporan och drällde på SFbok, där vi bl.a. hittade nytrycket av Shadow Hunters. Till middag åt vi polskt på restaurang Krakow, som är så nära Hvitfeldska att man egentligen borde gå dit fler dagar. Puben var som vanligt trevlig, med riktigt bra lokaler i år. Där började dock någon sorts stress dyka upp: jag gick runt och kände att jag ville hänga med och prata med så mycket olika mänskor att jag typ, kände att jag kanske inte skulle hinna spela. Samtidigt var jag under stora delar av både fredag och lördag såpass trött att jag inte kunde uppbåda den entusiasm som jag brukar.
Å andra sidan fick jag spela sex trevliga rollspelpass, samt ett pass Shadow Hunters och några omgångar Hababi, så jag ska ju inte klaga.
På fredag promenerade jag runt i butikerna, hälsade på folk och var allmänt utmattad. Mjukstartade rollspelet med ett pass Best Friends, där Genesis spelledde Korpa, Hällzon, Bearnie och mig. Det blev småaktigt, flamsigt och roligt. En bra start på konventet! Därefter spelade vi ett pass Shadow Hunters innan det blev middag och dags för konventets långpass
Kvällen ägnades åt ett långpass (~7 timmar) av Den yttersta domen, där vi speltestade kampanjreglerna. Med mig hade hade jag gustaf s, Bunny, Hällzon, Genesis och lurkaren S (vars alias jag aldrig fick reda på). Vi skapade en berättelse i Barnens stad på rymdstationen Apokryfa, där konflikterna kring kapaken verkade bli centrala. Vi spelade ett första spelmöte och lade verkligen grunden för en bra framtida kampanj (jag tar med formulären till nästa år, så ser vi).
Nå, jag fick med mig bra feedback från detta spelmöte. Sen förra året har jag arbetat med att hitta en form för att presentera setting för spel och det var väldigt kul att se hur väl det funkade även nu. Jag fick mycket bra input hur jag ska lägga upp Apokryfa-kapitlet, därtill. Så, inalles fantastiskt. Jag är fortfarande helt blown away att fem pers är villiga att ägna en hel kväll på konvent åt att bygga kampanj, och sen vallra runt därefter. All kärlek till er! <3
På lördagen var jag tack och lov piggare än på fredagen, även om det blev en seg start även här. I nån timme drog jag runt med lulepolare i butikerna och myste. När jag tog mig till Indierummet hade jag turen att jag kunde hoppa in i ett pass Durance, där preppen var klar. Det blev ett najs pass även detta. Tillsammans med Genesis, Bunny och två drop-ins (varav den ena jag vet att jag har spelat med tidigare år) skapade vi en sjyst berättelse om svek, mord och maktmissbruk. Jag var lite för trött för att verkligen kunna engagera mig men det blev ett trevligt pass med en del riktigt fina rolltolkningar.
Mitt på dagen fick jag nöjet att spelleda en grupp Helmgastar + andra i Den yttersta domen. Jag hade uppdaterat äventyret Ett land av mjölk och honung till årets konvent och det blev ett bra spelmöte. I slutändan hade Blasphemys profet övertygat Jerusalemkibbutzen (genom vapenhot) om att fortsätta mot Zonens hjärta; den enda som tog sig undan deras tvång var patriarken Enok, som dock togs av ghulerna. Det blev trevligt och det var kul att få spela med nytt folk!
Kvällspasset blev med skåningarna Ymir, Bunny, Den svarte faraonen och oforumiten S. Eftersom det inte blev något DYD-pass i år, spelade vi istället PSI*RUN. Vi var trötta och det blev härligt flamsigt. Dessutom borde jag ha styrt deras val av krafter lite tydligare. Nå, det blev oavsett bra!
Flamsigt blev även söndagens jättepass av Daughters of Verona. Jag visste inte om jag skulle hoppa in, p.g.a. trötthet, men DeBracy drog in mig i passet och det var najs och flams, även om jag är rädd att jag kanske tog över storyn lite väl mycket. Det blev i alla fall härligt farsigt och en bra avslutning. Efter att Korpa och jag hade avrapporterat helgen med VildKatt på stationen satte vi oss på tåget hem. Där träffade vi bekanta som skulle norröver och gjorde oss sällskap. På tåget norröver hann jag läsa igenom årets rollspelsinköp (Värmedöd, Kutulu och Tramenze) och bli positivt överraskad av allihopa. Kanske spelar jag något av dem.
Årets Gothcon var ett gott con. Den yttersta domen är ju mitt hjärtebarn och jag fick ta med mig en hel del erfarenheter som pekar ut arbetet för nästa år. Nu kör vi. Ses på Nordsken!