Nekromanti [GothCon] Löpande rapporter

Sapient

Swashbuckler
Jag kan ju inte säga att detta är en "löpande" rapport, utan så här på väg hem är det ju snarare en reflektion...

Alltnog, jag ägnade torsdagen åt att ta tåget från "Staden där vattnet trängs" till Göteborg tillsammans med Gizmo och därefter hoppades vi stenhårt på att nornorna skulle berätta var forumiter samlades för intagande av måltid under samvaro, men misslyckades kapitalt med våra checks, så först efter att vi hade trakterat "Tre små rum" och undfägnat oss deras tallrik med friterade saker gjort av saker som växt samt öl därtill, såg vi att andra forumiter bedrev liknande verksamhet 300 meter i nordöstlig riktning. Så vi gick dit, drack mer öl och gav oss sedan i (alltmer) utspridd tropp till GothCon-puben.

GothCon-puben innebar, förutom ett tredje ställe för påfyllning av kolsyrehaltig alkoholdryck, ett stort cocktailparty för rollspelsfränder. Jag pratade med människor. Många av dem väldigt trevliga. Dessvärre kommer jag så klart inte att komma ihåg alla nya personer, iaf inte i rätt kombination av ansikten, namn och ev forumsnick. (Ett par passade jag iaf på att bli vän med på fäjsbook, for future reference.)

Konvent är inte gjorda för oss introverta som samtidigt gillar att vara sociala. Vi är som nattfly kring en låga. Vi vet att den bränns, men den är ju så vacker… Så att när jag, som är en nattuggla, gick och lade mig tom lite tidigare än ”vanlig tid” (vid pass halv två på natten) så var jag ändå dödstrött och när klockan ringde på fredagen förbannade jag mig själv för att jag inte varit förutseende nog att packa ned tejp för att fästa ögonlocken i öppet läge.

Fredagen ägnades därefter åt att bevisa att Karin Boye hade rätt, att det inte är målet som spelar roll – utan ett konvent kan faktiskt vara roligt att uppleva även om det till största delen bestod av att gå från plats till plats och berätta för de på den nya platsen att jag såg fram emot att träffa dem igen på nästa eller möjligen näst-nästa plats på mitt itinerarium.

Ett kort pit-stop på hotellet för planerad lunch, blev medellång tupplur och senare kvällsmat. Inne på andra varvet hittade jag bland andra krank och Anarchclown i ett av rummen i ”kostnärshörnan” och därefter tävlade vi om att prata sönder varandras öron där, och sen i fiket fram till vid pass midnatt. Gizmo anslöt en stund innan det var dags att ”tänka på refrängen” som det heter.

På lördagen skulle jag spela Leviathan på eftermiddagen med bla luddwig och med Robert Johnsson som spelledare. För att vara säker på att inte ta ut min sociala kapacitet för tidigt på dagen, kom jag inglidande vid lunchtid, övade ”fotmarsch i trappmiljö” lite till och skippade en föreläsning som egentligen hade varit intressant att lyssna på.

Leviathan/det Mahariska kriget var roligt - mtp att det var mitt första konventsspel sen förra seklet visste jag inte riktigt på vilken nivå jag skulle försöka lägga förväntningarna. Men Robert som SL och de övriga i spelgruppen lyckades i vilket fall överträffa dem. Även spelet (även om vi nu inte använde konfliktmekanismerna fullt ut) var över de förväntningar jag hade. De fungerade mer åt det hållet jag vill komma, än jag skulle ha trott.

Jag tycker kanske fortfarande att det är onödigt mycket matematik i systemet – och även om jag generellt räknar mig till ”team matematik” tycker jag inte att det ska vara nödvändigt att lära sig algoritmer för att behärska ett spel. Med det sagt, finns det saker som kan nås md sådana – och det har Robert gjort här. Det föreföll som en relativt välbalanserad mekanik som gjorde vad den skulle och utan att ställa sig i vägen. Jag ska gå tillbaka och läsa reglerna igen, nu när jag har iaf lite spelerfarenhet…

Efter det kom jag ihåg Cissis initiativ med ”forumitbingo” och tvingade Robert att signa min bricka, som varit alltför bortglömd under helgen – jag hade inte ens fått ihop en hel rad, så jag kvalificerade mig inte för att delta i tävlingen. Men det fyllde ju sitt syfte iom att det drog tex mig lite mer ut ur mitt skal. Jag hälsade i varje fall på några fler än jag annars hade gjort.

Rickard

Urverk speldesign
Bästa med konventet var alla kramar jag fick från forumiter från alla landets delar.

luddwig

Lawful evil
Sapient;n231654 said:
...mitt första konventsspel sen förra seklet...
Oj. Hoppas du inte gör ett lika långt uppehåll igen. Det var kul att ha dig med.

Xyas

Swashbuckler
[FONT=.SF UI Text]Fredagen var brädspelsdag. Zombies, en hel drös med mer eller mindre dåliga snabbspelade spel, och sen eclipse hela kvällen.[/FONT]

[FONT=.SF UI Text]Lördagen var rollspelsdag. Började med Hjältarnas tid. Det var väl trevligt och småmysig, men turordningsbaserade ping-pong-strider på 6 spelare? Oh the humanity! Efter det begav jag mig med mina två medkonventare till indierummet, men där var det ingen som hade tid för oss, så vi körde Lasers and feelings själva. Vi är alla trekkies så det blev skitkul. Siktade in mig på en timme men det tog närmare tre. Men det var bra för då var tiden lagom för att para ihop oss med två främlingar och köra sakval instruerade av... Vicotnik, kanske? Fick spela englands vekling till kronprins som skulle uppfylla en profetia när han tog tronen som vampyr. Spenderade hela spelet med att bli manipulerade, kringsparkad eller medömkad av de andra vampyrerna. Skitkul :)[/FONT]

[FONT=.SF UI Text]Söndagen blev jag förkyld och miserabel och åkte hem.[/FONT]
[FONT=.SF UI Text] [/FONT]

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag tittade in i ett par timmar på långfredagen och ägnade mig enbart åt att umgås den här gången. Och många möten blev det. Bland annat träffade jag Petter Nallo och Tina Engström IRL för första gången, trots att jag haft nätkontakt med dem i flera år. Men det kanske beror på att det var första gången på 13 år som jag besökte Gothcon. Det mesta visade sig faktiskt vara oförändrat -- om än "med extra allt". Krille och jag hade ett långt trevligt fikasnack i cafeterian, även om jag nog kände mig mer disträ än normalt (pga personliga omständigheter).

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Torsdagen

Mötte upp med Vi Spelar Rollspel-gänget och krank för att spela Re-Evolution, fortsättningen på det Leviathan-scenario som jag spelett för dem tidigare. Alltid lika trevligt att spela både VSR och krank. Efter en kort lunch var det kranks tur att spelleda oss andra och då blev det Kuthulu. Fantastiskt roligt. Att kranks spelstil är kompatibel med min vet jag ju redan så systemet satt som ett smak. Diggade min karaktär också, så det var synd att jag var tvungen att gå i förtid.

Fredagen

Checkade in på konventet. Körde en drive genom butikerna och fann en perfekt födelsedagspresent åt min bror (som först fyller om ett halvår...). Mötte en hel del spelskapare och forumiter. Min blyghet och mindervärdeskomplex börjar sakta bli bättre. Jag vågar faktiskt säga hej och prata med folk. Jag skulle inte säga att det är bra ännu, men att jag vågar hälsa på Fria Ligan och faktiskt prata med Gillbringarna är framsteg.

Under fredagen hade jag min häftigaste konventsupplevelse. Skulle spelleda Det mahariska kriget och satt med spelledarna och förberedde då det knackade på dörren. Det var en ung tjej, kanske 12?, som lite försynt och blygt frågade om hon kunde vara med i någon grupp. Jag lovade att försöka få in henne och det visade sig att gruppen med bland annat krank och Cissi tog in henne. Hon visade sig vara riktigt fantastiskt: kom med bra idéer, tog för sig med frågor och hade genomtänkta handlingar. Det här var inte något jag skulle kunna göra och prestera då jag var 12. Extrakul att farsan som verkat dra med henne ringde henne under passet och verkade vilja åka hem, men hon sa "det här kommer nog ta en stund" och så fick pappan gott vänta.

Lördagen

Där jag hade mycket fritid att driva runt under fredagen var lördagen mer fullproppad. Det första arrangemanget jag gick på var Vi Spelar Rollspel:s liveinspelning. Fantastiskt roligt och betydligt bättre integrerat med publiken den här gången. Briljant med att man fick spela soldaterna och hur enkelt de kunde förverkas. Tvisten på slutet? Förbannat roligt!

Därefter ett nytt spelpass av Det mahariska kriget och fick då forumitlaget med luddwig, Sia och Sapient (samt två icke-forumiter), De valde exakt samma uppdrag (av tre) som jag spellett tidigare, Tunguskatornet, men de fick en helt annan upplevelse än kranks lag då de valde en helt annan tillvägagångssätt för att möta maharerna. Som spelledare kändes det skönt att få en helt annan upplevelse vid de båda spelmötena. Det kändes som just den biten klickade väl.

Efter det så var det närvarande på Fenix prisgala, leta mat, sen sova.

Söndagen

Packade ihop allt, skötte introduktionen av spelpassets enda lag och överlämnade dem till två spelledare som valde att tackla den fulla gruppen på sju personer med barn och blandade föräldrar. Lämnade sedan konventet med ett leende för att kunna slappna av lite och njuta av stillheten.

Ett fantastiskt konvent i år allt som allt trots några tråkigheter (vilka jag dock lämnar därhän ur konventsrapporten),

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Så. Min löpande konventsrapport gjorde jag i år genom selfies. Det finns bildtexter.

Men för den som vill ha text, väldigt sammanfattat:

TORSDAG: Kliva upp 05:30 för att hinna med tåg. Kom fram till Götet vid lunch. Dumpade första lådan Kutulu hos Fria Ligan. Spelade rollspel i 11 timmar med Robert och Vi Spelar Rollspel. Kutulu funkade asbra tills vi fick slut på tid och fick avrunda. Gänget började misstänka den skyldige mycket tidigare än jag tror det var tänkt och jag misslyckades med att få timingen att funka (vi drog över tiden), men på det stora hela var jag nöjd.

FREDAG: Hade tänkt kliva upp tidigt, men nådde konventet vid lunch. Informerades om att de Kutuluböcker jag lämnat sålt slut (holy cow!) och att folk gillat mitt Ur Varselklotetscenario. Det senare kändes extra ashäftigt eftersom jag varit skitnervös inför det - om jag råkar fucka upp för min egen franchise är det ju en sak, men nu var det någon annans varumärke och då blir det mer press. Lämnade fler Kutuluböcker. Spelade Leviathan med Robert och världens coolaste någonstans-mellan-tio-och-fjortonåring, så som Robert redan redogjort för. Jag blev sjukt impad av henne; det var inte bara vi som "var snälla", hon var genuint bra och lyckades ta upp plats kring bordet trots att det satt ett gäng gubbar och gummor med lång och god erfarenhet av platstagande där. Gick runt i butiker, köpte Mutant Chroniclesböcker och ett par scenarier till "CyberSpace". Pratade med folk. Började prata med gamle vännen Surukai om att göra ett kort rollspel (häfte, 48 sidor) av hans gamla fantasyrollspel Umu, som hittills bara funnits i hans hemrullade kampanjer.

LÖRDAG: Ööööh... Traskade mest runt och pratade med folk. Satt lite i Fria Ligans butik och försökte undvika att prata ner mina produkter. Vandrade runt lite mer. Styrde upp mer kring Umu. Vi har redigerare, potentiella illustratörer, en outline. Satt med på prisgalan där en massa människor som inte var jag vann en massa välförtjänta priser.

SÖNDAG: Såg till att komma till konventet i tillräckligt god tid för att hejja på Fria Ligan. Fick bekräftat intresse av Umu, pratade om att trycka spelet med hårdpärm i samma format som Kutulu, så vi ökar sidantalet till 72. Det känns rätt coolt att kunna dra ihop ett rollspelsprojekt såhär snabbt. Sätter mig på tåget hem vid 16, upptäcker att Kosta och Nisse från Fria Ligan av en slump (ELLER...?) hamnat i sätena precis bredvid mig. Spenderar hemresan vid sociala medier och med att fila på outlinen till Umu.

Jag har säkert glömt saker, och jag tänker inte ens försöka namedroppa alla jag pratade med. #dealwithit

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Som vanligt de senaste åren har jag ägnat mig åt att springa mellan Indierummet och butikerna – i år dels Helmgast där Xhakhal, Krille och Almond häckat, dels Svärd & Svartkonst-bordet där Terje och Murderhobo erbjudit sitt skitbra och väldigt rosa spel samt klistermärkena jag tryckte upp inför konventet.

Det blev en del spelat: Legend of the Elements med Korpa spelledare (mycket trevligt!), Kaos vid världens ände till Svärd & Svartkonst med Stövelkatten som grottmästare, en omgång Love in the Time of Seid där det gick åt skogen för min grånade gamle kung, samt en månghövdad omgång av The Daughters of Verona som bjöd på en del riktigt fina trassel på plottråden.

Var med på två omgångar av Super & Sushi också förresten. Riktigt riktigt bra.

Det var grymt härligt att träffa en massa fint folk igen och heja och kramas och prata och spela. Min hemresa är inte förrän imorgon så jag har en sista dag att drälla och mysa med Järngänget, och det ska jag njuta av i fulla drag.

Robert Jonsson

krank;n231810 said:
Gänget började misstänka den skyldige mycket tidigare än jag tror det var tänkt och jag misslyckades med att få timingen att funka (vi drog över tiden), men på det stora hela var jag nöjd.
Ha! Called it!

Det är få gånger jag får känna mig riktigt smart, men nu gör jag det. Tack för den upplevelsen krank! :D

Axel Widén

Veteran
TORSDAG: Spelleddes i VSR-podstudion av Robert Jonsson i Leviathan, fungerade bra! Upplever att det alltid finns en svårighet i att köra lore/setting-tunga rollspel som one-shots, men den här gången var vi bekanta med våra rollpersoner och i viss mån spelvärlden sedan förra året :) Också roligt att ha Krank Bergström som medspelare! Spelpasset kommer upp som pod i framtiden.

Efter Leviathan spelledde Krank oss i Kutulu, då vi fick avnjuta Robert som medspelare i ett finurligt lovecraftianskt scenario med ett snyggt meta-lager ("The Book" tror jag det hette?). Kände själv att jag inte riktigt höll måttet som spelare här då det började bli väldigt sent. Upplevde äventyret som ett bra val för att demonstrera Kutulu, men med facit i hand kan jag tycka att ett mer "klassiskt" one-shot-scenario i en sluten miljö hade passat bättre för just podcast-formatet. Vi lär oss! Även detta spelpass blir pod, då som ett avsnitt av vår podserie Spelskaparna tillsammans med Krank-intervju.

FREDAG: Spellede Coriolis för tre mysiga skåningar (Seth, Max och Pontus i Arkus fånge). Med facit i hand (igen) hade jag dragit ner på mängden skrivna handouts och mängden information som var nödvändig för spelarna att smälta - att ta in Coriolis spelvärld är tillräckligt för den obekante :) Men det blev bra ändå, några riktigt intensiva scener och en episk actionfilm-avslutning.

Därefter mötte jag upp Tomas Härenstam och Nils Hintze för Spelskaparna-intervju om Ur Varselklotet. Sedan hade vi förmånen att bli spelledda av Nils i "Vuxen Attraktion"-scenariot från boken, tillsammans med hans bror Carl. Det här var väldigt, väldigt roligt! Ur Varselklotet är en välslipad produkt som fungerade mycket bra för oss, och min Fucking Åmål-ripoff-rollperson fick rentav en ordentlig character arc :) Allt detta kommer kunna avlyssnas som pod i framtiden, och jag är rätt säker på att vi kommer spela in fler avsnitt med Ur Varselklotet till podden då mina kollegor charmades rejält.

LÖRDAG: Den stora dagen för oss i VSR-podden. Förra året hade vi kanske 20 pers som publik i Lingsalen, den här gången hade vi säkert 30 pers i ett klassrum. Som SL hade jag också försökt dra några lärdomar från förra året om publikinvolvering, och med facit i hand vågar jag påstå att detta blev riktigt bra! Det är oerhört givande att få publikens omedelbara respons på vad som händer i spel, något som förbättrar bl.a. komisk tajming avsevärt. Bäst av allt var nog de tre tjejerna i 10-årsåldern som frivillig-anmälde sig när vår dvärg och halvlängdsman behövde "tre korta soldater" för ett specialuppdrag; den genuina glädjen när de slog 6'or och räddade rollpersonerna var magisk. Mycket god stämning i klassrummet, många garv, många callbacks för gamla lyssnare - och givetvis många nya lärdomar för mig att luta mig mot inför nästa år. Experimentet fortsätter! Är du nyfiken på exakt hur detta fungerade kommer du givetvis kunna lyssna på pod-inspelningen av hela faderullan i framtiden.

Efter att äntligen ha blivit obokad passade jag på att spankulera runt på området, säga ett snabbt hej till Simon Pettersson i indierummet, tjöta lite med Tove Gillbring och Kosta Kostulas, smida planer med Marcus Brissman och Quest Leite om brädspel i podcasts, och spela ett parti Bang! med några stiliga främlingar i cafeterian. Därefter var det dags för Fenix prisgala, där jag kammade hem Silver för "Illustratör i Fenix", Guld för "Artikel i Fenix" och Guld för "Bästa podcast" - givetvis fruktansvärt roligt för oss i VSR-podden! Hög på livet rundade jag sedan av GothCon 2017 genom att gå och bli kraftigt berusad i goda vänners lag.

Fruktansvärt nöjd!

Vicotnik

Den onde
Staff member
Xyas;n231719 said:
Efter det begav jag mig med mina två medkonventare till indierummet, men där var det ingen som hade tid för oss, så vi körde Lasers and feelings själva. Vi är alla trekkies så det blev skitkul. Siktade in mig på en timme men det tog närmare tre. Men det var bra för då var tiden lagom för att para ihop oss med två främlingar och köra sakval instruerade av... Vicotnik, kanske? Fick spela englands vekling till kronprins som skulle uppfylla en profetia när han tog tronen som vampyr. Spenderade hela spelet med att bli manipulerade, kringsparkad eller medömkad av de andra vampyrerna. Skitkul :)
Ber om ursäkt att Ingen hade tid att ta emot er ordentligt i Iniderummet när ni kom. Detta då vi hade ett ordentligt tryck på folk som ville spela i Iniderummet hela konventet men framför allt på lördagen.

Det stämmer att det var jag som höll i svart av kval för er. Vilket jag måste säga var nog det bästa rollspelspasset jag körde under konventet. Slutet var helt oväntat och alldeles fantastiskt. :)

--

För egen del var konventet väldigt lyckat.
Torsdagen spenderades som den skall med att vara på Gothcon Puben. Den nya lokalen för året tyckte jag fungerade bra och trots att det var mycket folk där upplevde jag ljud volymen aldrig var hög så att det gick att prata med varandra utan att skrika. Stort tack till Shaguliterna som anordnar detta.

Fredagen så öppnade Iniderummet sina portar runt 9:30 och det tog inte lång tid innan första gruppen var igång och spelade. Så från början var det full fart, men lyckades ändå ta mig i väg och käka både lunch och middag. Vad jag spelade under fredagen kommer jag inte ihåg men jag vet att jag hade det trevligt.

På lördagen var det ännu högre tryck i Indierummet vilket resulterade i att vi hade ett par grupper av besökare vi inte riktigt kunde ta emot på ett korrekt sätt, vilket jag ber om ursäkt för. Lyckade springa iväg och köpa med mig en pizza tillbaka som jag tryckte i mig på någon minut. För att vara redo för att ta emot nästa grupp.

Söndagen blev lugn för min del satt mest och snackade med andra forumiter i väntan på att plocka ihop mina saker och röra mig hemmåt.

Det saker jag minns mest från konventet är att jag fick spela tre pass på engelska och dessa var "A taste for murder", Utpost och Svart av kval, Genesis kan du ta och översätta fokus, relationerna samt katasylatorn till engelska och slänga upp dessa på urverkspel så att det blir lättare att hålla i Utpost och svart av kval på engelska?

Lightshy

Hero
Finns det någon komplett resultatlista över Fenix Prisgala någonstans?

Robert Jonsson

Lightshy;n231837 said:
Finns det någon komplett resultatlista över Fenix Prisgala någonstans?
Gissar på att det kommer dyka upp i nästa Fenix samt på deras Facebook-sida (och möjligen även deras forum här då).

Caligo

Swashbuckler
wilper;n231530 said:
Jag fyllde min GothCon-bricka igår kväll genom att ordna en omgång Love in the Time of Seid i indierummet. Med vid bordet var Genesis, DeBracy, Vildkatt och en tjej som jag inte träffat tidigare. Det slutade lyckligt när häxan som tålmodigt väntat ut att tre olika älskare/regenter skulle dö äntligen fick ta över tronen.

Att en häxa med röda ögon och ett maniskt skratt vann tronen var ett lyckligt slut
Visst? ????
Hade som vanligt ett bord med Oldtimer i ett rollspelsmakarrum. Som trevliga gäster var Wilpers spel Okult och The Academy.

Ett trevligt spelmakarrum satt vi i; Skepnad Studios, Raggi plus tre andra spelmakare (tack för trevliga pratstunder!).

Pratade med massa människor som vanligt. Ber som vanligt om ursäkt för alla som jag inte hälsar på pga min usla syn.

Nu börjar ett hektiskt år för mina spel. Nästa år kommer mitt bord att vara fullt av goa produkter!

McKatla

Utan titel
Jag missade prisgalan. Vet någon vem som vann vad utöver vad som nämnts ovan?

Robert Jonsson

McKatla;n231871 said:
Jag missade prisgalan. Vet någon vem som vann vad utöver vad som nämnts ovan?
Se ovan.

TLDR: Vänta tills Åskfågeln får upp något.

Khan

Kondottiär
FREDAG började vi dagen (Pass 1) med årets Western - Eld i Berget. Mycket bra scenario med hämnd, gruvarbetare och mycket spel mellan karaktärer. Vi hann nog inte med ens en tredjedel av vad som kunde hänt i scenariot för att vi gillade våra rollpersoner så mycket. Ruskigt kul. Sedan Noir och Fallen Reich slutat organisera konventsscenarion är det Western som brukar vara i topp på konvent. Sedan var det dags att spelleda Eon Pass 2. Scenariot var uppskattat och det funkade bra trots att alla i gruppen inte var vana vid Eon sedan tidigare.
Pass 3 = sömn.
LÖRDAG hade mer spel på agendan. Pass 4 blev Ur Varselklotet med scenariot Maskinerna är våra vänner. Tyvärr var det här årets besvikelse. Scenariot var säkert bra, det vi såg som spelare var roligt och föll oss i smaken. Det som skavde var att vi inte fick så mycket info om rollpersonerna. Vi är vana vid (och föredrar) det upplägg som Western (och de flesta andra) har på konvent med en helsida bakgrund, personlighet och drama. Vi brukar spela på konflikter i gruppen och trivs väldigt med det. Men utan större drivkrafter och bakgrundshistoria är det svårt att få ihop det på det sätt vi gillar. Jag tror scenariot skulle funka bättre som ordinarie scenario för oss, inte på konvent.
Sedan var det pass 5 och ingenting inplanerat. Jag flanerade runt konventet och rotade i butiker, språkade med spelskapare och köpte lite gott och blandat. Modulerna till Rotystem, två brädspel och så vidare. Sedan två trevliga partier Dead of Winter innan det var dags för pass 6 (mer sömn).
SÖNDAG innebär sista passet och en andra vända med spelledning av Eon. Trevligt även andra gången och jag fick en väldigt aktiv grupp. Klart positiv.
GothCons bästa: Western - Eld i Berget. Ruskigt bra, som vanligt.
GothCons sämsta: Ingen brädspelsbar i cafeterian. :(
GothCons överraskning: En gammal vän ska ha barn. Det har inget med konventet att göra, men jag fick reda på det där.
GothCons mersmak: Arrangera rollspel. Det kommer det nog bli mer av.

Bolongo

Herr Doktor
Eftersom jag själv var arrangör och SL:ade 3 pass blev det bara en sak spelad utöver det: Ur varselklotet.

Min grupp hade blandade känslor om detta äventyr. Vi gillade hela introduktionen och de första undersökande momenten. Men när vi kom till finalen blev allting väldigt stressigt, det blev mer exposition än stämning, och vi blev mest fösta från punkt till punkt.

Efter att ha samtalat med vår SL misstänker jag att detta egentligen inte var ett konvents-scenario. Det tycktes innehålla material för dubbelt så lång speltid. Jag vet inte exakt hur det "egentligen" är skrivet, men tydligen komprimerade SL väldigt mycket på den sista platsen för att vi skulle hinna till slutet, och det var nog det som skapade känslan av förlorad agens.

Det kan också ha legat bakom ett relaterat problem: jag upplevde att besluten vi måste fatta i finalen inte var förankrade i information vi fått tidigare i äventyret, utan bara i info som dumpades på oss precis innan beslutsögonblicket. Men om det är meningen att den sista platsen skall ta ett helt spelmöte bara den, så uppstår kanske inte det problemet eftersom det då finns tid att andas och infon kan portioneras ut så att det inte blir korvstoppning.

TL;DR: jag har alltså en totalt motsatt form av kritik jämfört med Khan...

Khan;n231891 said:
Vi brukar spela på konflikter i gruppen och trivs väldigt med det. Men utan större drivkrafter och bakgrundshistoria är det svårt att få ihop det på det sätt vi gillar. Jag tror scenariot skulle funka bättre som ordinarie scenario för oss, inte på konvent.
Det är ju ett sätt att spela, och ett som kan vara väldigt njutbart. Men det går inte att förutsätta att alla scenarion kommer att vara skrivna på det viset. Du får ju läsa etiketten på lådan, liksom. Och vad gäller Ur varselklotet tycker jag det har varit ganska tydligt att själva mysteriet alltid står i centrum.

Genesis

Ni dés ni maître
Vicotnik;n231836 said:
Det saker jag minns mest från konventet är att jag fick spela tre pass på engelska och dessa var "A taste for murder", Utpost och Svart av kval, Genesis kan du ta och översätta fokus, relationerna samt katasylatorn till engelska och slänga upp dessa på urverkspel så att det blir lättare att hålla i Utpost och svart av kval på engelska?
Jag är ju rabiat anglofob, men jag kan sträcka mig till att om någon gör översättningen så kan jag lägga upp den på hemsidan. :) Svart av kval tror jag finns i engelsk översättning någonstans ute på nätet. Tror att någon snubbe på Story Games gjorde det, men jag vet inte vem, och jag har inte läst det, så jag vet inte hur bra översättningen är (tror inte att översättaren kunde svenska, utan använde sig av Google Translate).

Khan

Kondottiär
Bolongo;n231929 said:
Det är ju ett sätt att spela, och ett som kan vara väldigt njutbart. Men det går inte att förutsätta att alla scenarion kommer att vara skrivna på det viset. Du får ju läsa etiketten på lådan, liksom. Och vad gäller Ur varselklotet tycker jag det har varit ganska tydligt att själva mysteriet alltid står i centrum.
Absolut, jag är helt med på att smaken är som baken och allt det där. Och vi gillar att lösa mysterier vi med. :)

Vi trodde det skulle vara annorlunda på rollpersonsfronten, nämligen helt utan och att vi började scenariot med att skapa våra rollpersoner. Så var det när Fria Ligan arrangerade Maskinarium och det funkade väldigt bra. Jag tror det, eller just en A4 bakgrund, hade funkat bättre. Fem rader per rollperson är lite... Meh. Typ.