Allt som allt var årets con trevligt. Ett GothCon är alltid ett Gott con, liksom. Med tanke på att jag de senaste åren spelat typ 5 pass i genomsnitt så var årets tre pass mycket mer avslappnat och lugnt än tidigare år, på gott och ont.
Inte den fantastiska upplevelse som första GothCon var, men riktigt kul och lärorikt och med en välfylld lootsäck som bevis.
Lika varmt och trevligt som alltid (förutom förra året, så man kunde packa ner långkalsongerna och njuta av sommarvärme för en helg (typ halva årliga kvoten, höhö).
Torsdag: Efter en sjutton timmars tågresa som fördrevs med Magic och äventyrsskrivande så dök LoST (sluskarna i svarta skjortor och vita slipsar) upp i Götet. Efter att ha drällt runt på stan så begav vi oss till konventet och slet håret och spelade diverse kortspel för att fördriva tiden tills dess att det återigen strulande registreringssystemet skulle släppa in oss.
När alla incheckningsproblem var klara och vi hittat till sovsal så kilade ett gäng av oss LoSTare iväg till puben och knep ett hederspris för bästa gruppklädsel. Snackade en hel del med Wilper, Archin, Xabbu (som avslöjade att vi var bekanta, då han var en de få som uppskattade black metal-drinken jag serverade under mina bartender-dagar) och nå random LinCon-are också.
Fredag: Lyckades med att nästan försova mig genom frukosten, men dök upp precis innan den stängde och fick mig lite käk. Efter att ha tagit ett varv runt affärerna så droppade jag in i indierummet, hälsade på ett gäng folk och lyckades ragga ihop en grupp att spela Den yttersta domen (förvisso var hälften LoSTare, men vi pallade inte att vänta på fler främlingar och satte igång). Alla hade kul, spelet blev väl mottaget och det blev ganska klart att både setting och regler är solida och det bara är konfliktsystemet som behöver skrivas om, vilket vi visste sedan tidigare.
Efter en eftermiddag av degande, mötande av vänner och butiksbesök samt en mumsig konventsmiddag så droppade jag in i indierummet och blev uppraggad av krank för att spela Evolutionens barn. Det hela var fyllt med icke samarbetsvilliga butlar, Ghost in the Shell-referenser och Ronny Eriksson-citat, och var helt sjukt kul. Ett riktigt trevligt system med en rätt ball setting, som inspirerade en brainstorming-session med walruz för att hitta ett nytt konfliktsystem till Den yttersta domen som varade fram till fem.
Lördag: Försov mig genom frukosten, och startade dagen lite väl sent. Droppade in i Indierummet med hopp om att hitta en grupp att spela med, men misslyckades och spenderade istället tiden med att läsa i spel, huvudsakligen Berättelser från Staden.
Kilade på auktionen, som gick bra för mig iår. Jag lyckades fynda en Noir-bok, en låda Warhammer och Ninja Hero (som tillsammans med Complete Ninja Handbook till AD&D, förra årets fynd, utgör en begynnande samling).
Då inget av LoSTs två lag fick spela Neotech så hade vi pass 6 ledigt. Jag slet med mig walruz till Indierummet där Wilper raggade upp oss till ett pass Rymspelet, som var freaking awesome. Efter att vi greppat regelsystemet så skapade vi en jäkligt tjusig mix av Islam, 1984 och System Shock, som jag nog vill ranka som roligast på konventet. Passet skapade en massa diskussioner, huvudsakligen om hur jag och walruz skulle fulhacka systemet för att kunna spela Vampire med bra regler.
Söndag: Ännu en dag som började med att jag sov genom frukosten. Drog på Tweets föreläsning, och blev mindre imponerad. Han kunde sina grejer, men det kändes som att han drog ut på alla svar onödigt mycket och sade rätt basic grejer.
Efter en sista sväng förbi affären, lite sista häng på kullen utanför matsalen och ha spöat upp några bofferlajvare med mina kendo-skillz så begav vi oss mot ännu en trevlig tågresa på sjutton timmar, som ägnades åt att läsa mina nyinköp (Don't rest your head, Munchhausen, Og, Maid och Witchcraft).
Måndag: Komma hem till Luleå, packa upp, kasta sig i bastun, upptäcka att jag har tagit med mig en ny och intressant förkylning från Nordtyskland*, plocka ihop rollspelsprylar, iväg för att spela WoD.
* Geografilektion för sydbottningar: Sveriges gräns går vid Piteälven. Allt söder om det är Nordtyska provinser, med undantag för de svenska protektoraten Göteborgs innerstad och Gamla stan i Stockholm.