Nekromanti GothCon-raporten då.

krank

Går ondskans ärenden
(En liten fortsättning)

På natten, när jag når centralen, inser jag att jag glömt mina nycklar i göteborg, nånstans.
Ett SMS ger mig informationen att jodå, de ligger hemma hos Marcus tillsammans med de byxor de legat i. Fantastiskt.

Sover i trappuppgången mellan söndag och måndag.
Sover hemma hos Yrebure mellan måndag och tisdag.

Jobbar dåligt under tisdagen, ofokuserad och kass.

Stack iväg till Nynäshamns Bostäder, som inte har några huvudnycklar men som kan fixa så jag kan köpa en ny nyckel för 200 bagis.

Snackar med Södertörns Lås, som inte bara fixar nyckeln utan dessutom kan tänka sig att köra iväg till min dörr för att se om jag varit duktig nog att låsa säkerhetsdörrens lås, och isf kan de tänka sig att göra en låsöppning på krita. Detta är service; det är såhär man skaffar sig kunder.

Nu hade jag inte varit såpass duktig, utan jag kom in direkt med min nya nyckel, men ändå...

...och så slutar min Gothconresesaga, för nu är jag äntligen hemma...

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Jag var precis lika klantig fast på det rakt omvända sättet: Jag lämnade nyckeln hemma under GothCon, och min familj reste bort utan att säga något. Båda delarna av min familj, mamma med sin nyckel och pappa med extranyckeln.

Jag kom hem utelåst efter 18h tågresa och fick drälla 9h hos en kompis, som var snäll nog att låna ut en dusch och bjuda på middag. Jag slapp sova i trappuppgångar, förvisso, men...

krank

Går ondskans ärenden
Xhakhal said:
Jag var precis lika klantig fast på det rakt omvända sättet: Jag lämnade nyckeln hemma under GothCon, och min familj reste bort utan att säga något. Båda delarna av min familj, mamma med sin nyckel och pappa med extranyckeln.

Jag kom hem utelåst efter 18h tågresa och fick drälla 9h hos en kompis, som var snäll nog att låna ut en dusch och bjuda på middag. Jag slapp sova i trappuppgångar, förvisso, men...
Skönt att känna att man inte är ensam iaf...

Hörru, råkade vi på varann och jag har glömt det, eller var du en av de forumiter jag lyckades missa trots allt?

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Jag satt i Rävsvans Förlags butik, förmodligen med slokhatt och beige nördtröja och ritade karaktärsporträtt på beställning. Vi hade ett specialerbjudande om att lyssna på folk som pratade om sina rollpersoner mot en liten avgift på 5kr.

krank

Går ondskans ärenden
Krille said:
Sensmoral: Vill man inte prata med Krille så missar man förmodligen även hans butiksträlar.
VIlle å ville... Kom väl inte på så mycket att säga.

Det, och att män i kostym alltid skrämmer mig, på någon basal och djurisk nivå.

ripperdoc

Myrmidon
Jag får instämma lite med Marco att det inte var ett toppenkonvent, fast kul var det ändå. Och vädret var, som alltid (nåja), riktigt bra!

Kom till pubben, tog det ganska lugnt, snackade en hel del nyttigt med Kim och CJS. Som alltid, stor eloge till Shaguliterna för att de anordnar så softa pubbar! Men jag hittade inget öl jag gillade så värst, jag får föreslå något till nästa gång.

Fredag förmiddag var lugn - inget pass inbokat då bakfylla tenderar att uppstå (dock inte denna gången). Satt hos Neogames. Spelade sedan Arvet på St. Mary med lag Kartoffel (detta år bestående av Fredrik, Marco och ibland Walium). Kul scenario med mycket duktig spelledare!

Fredag kväll, lite pirr i magen, då NX:s Alla vill ha Evi går av stapeln. Till min förvåning får alla lag spela - t.o.m en spelledare över! Spelleder ett roligt pass till kl 3, kör hem i hög hastighet för att sova.

Lördag - det blir inget spel på morgonen, för långt ned på listan. Spelar Carcassone och något Galaxy-kortspel (som var riktigt kul, tack för tipset Dimfrost/Walium). Spelar Staten-X på eftermiddagen. Hoppades på skön 1984-stämning, det blev mest överdriven Bush-skrämsel. Inget för mig, inte alls. Lördag natt blir nytt pass Alla vill ha Evi. Tyvärr alldeles för få spelledare, men de som får spela verkar ha riktigt kul. Jag var mycket glad att jag fick spelleda den helgalna spelgruppen Boat trip 2009.

Söndag, något gäspigt Western-scenario som avslutas i förtid av att min karaktär börjar skjuta vilt omkring sig. Hey, han hette faktiskt Crazy Les! Får lite tid att snacka på Neogames och ta mig hem för att forstätta påskhelgen med 200 km kurviga vägar på motorcykel.

Bästa med GothCon: Att träffa gamla spelgrupp(er) - får en att sakna GBG.

Sämsta med GothCon: Slarvigt arrangerat och brist på höjdarscenarion - när ska bra friform bli inne igen? :gremwink: (obs - nästan alla scenarion jag spelat var i stort sett friform, men jag saknar de duktiga scenarioskribenterna man kunde lita på :gremwink: )

Hade för övrigt ingen aning om vem Mr Tweet var och hade inte heller någon lust att lära mig :gremwink:

GnomviD

Heresiark
Allt som allt var årets con trevligt. Ett GothCon är alltid ett Gott con, liksom. Med tanke på att jag de senaste åren spelat typ 5 pass i genomsnitt så var årets tre pass mycket mer avslappnat och lugnt än tidigare år, på gott och ont.
Inte den fantastiska upplevelse som första GothCon var, men riktigt kul och lärorikt och med en välfylld lootsäck som bevis.
Lika varmt och trevligt som alltid (förutom förra året, så man kunde packa ner långkalsongerna och njuta av sommarvärme för en helg (typ halva årliga kvoten, höhö).

Torsdag: Efter en sjutton timmars tågresa som fördrevs med Magic och äventyrsskrivande så dök LoST (sluskarna i svarta skjortor och vita slipsar) upp i Götet. Efter att ha drällt runt på stan så begav vi oss till konventet och slet håret och spelade diverse kortspel för att fördriva tiden tills dess att det återigen strulande registreringssystemet skulle släppa in oss.
När alla incheckningsproblem var klara och vi hittat till sovsal så kilade ett gäng av oss LoSTare iväg till puben och knep ett hederspris för bästa gruppklädsel. Snackade en hel del med Wilper, Archin, Xabbu (som avslöjade att vi var bekanta, då han var en de få som uppskattade black metal-drinken jag serverade under mina bartender-dagar) och nå random LinCon-are också.

Fredag: Lyckades med att nästan försova mig genom frukosten, men dök upp precis innan den stängde och fick mig lite käk. Efter att ha tagit ett varv runt affärerna så droppade jag in i indierummet, hälsade på ett gäng folk och lyckades ragga ihop en grupp att spela Den yttersta domen (förvisso var hälften LoSTare, men vi pallade inte att vänta på fler främlingar och satte igång). Alla hade kul, spelet blev väl mottaget och det blev ganska klart att både setting och regler är solida och det bara är konfliktsystemet som behöver skrivas om, vilket vi visste sedan tidigare.
Efter en eftermiddag av degande, mötande av vänner och butiksbesök samt en mumsig konventsmiddag så droppade jag in i indierummet och blev uppraggad av krank för att spela Evolutionens barn. Det hela var fyllt med icke samarbetsvilliga butlar, Ghost in the Shell-referenser och Ronny Eriksson-citat, och var helt sjukt kul. Ett riktigt trevligt system med en rätt ball setting, som inspirerade en brainstorming-session med walruz för att hitta ett nytt konfliktsystem till Den yttersta domen som varade fram till fem.

Lördag: Försov mig genom frukosten, och startade dagen lite väl sent. Droppade in i Indierummet med hopp om att hitta en grupp att spela med, men misslyckades och spenderade istället tiden med att läsa i spel, huvudsakligen Berättelser från Staden.
Kilade på auktionen, som gick bra för mig iår. Jag lyckades fynda en Noir-bok, en låda Warhammer och Ninja Hero (som tillsammans med Complete Ninja Handbook till AD&D, förra årets fynd, utgör en begynnande samling).
Då inget av LoSTs två lag fick spela Neotech så hade vi pass 6 ledigt. Jag slet med mig walruz till Indierummet där Wilper raggade upp oss till ett pass Rymspelet, som var freaking awesome. Efter att vi greppat regelsystemet så skapade vi en jäkligt tjusig mix av Islam, 1984 och System Shock, som jag nog vill ranka som roligast på konventet. Passet skapade en massa diskussioner, huvudsakligen om hur jag och walruz skulle fulhacka systemet för att kunna spela Vampire med bra regler.

Söndag: Ännu en dag som började med att jag sov genom frukosten. Drog på Tweets föreläsning, och blev mindre imponerad. Han kunde sina grejer, men det kändes som att han drog ut på alla svar onödigt mycket och sade rätt basic grejer.
Efter en sista sväng förbi affären, lite sista häng på kullen utanför matsalen och ha spöat upp några bofferlajvare med mina kendo-skillz så begav vi oss mot ännu en trevlig tågresa på sjutton timmar, som ägnades åt att läsa mina nyinköp (Don't rest your head, Munchhausen, Og, Maid och Witchcraft).

Måndag: Komma hem till Luleå, packa upp, kasta sig i bastun, upptäcka att jag har tagit med mig en ny och intressant förkylning från Nordtyskland*, plocka ihop rollspelsprylar, iväg för att spela WoD.

* Geografilektion för sydbottningar: Sveriges gräns går vid Piteälven. Allt söder om det är Nordtyska provinser, med undantag för de svenska protektoraten Göteborgs innerstad och Gamla stan i Stockholm.

Rickard

Urverk speldesign
Snackade en hel del med Wilper, Archin, Xabbu (som avslöjade att vi var bekanta, då han var en de få som uppskattade black metal-drinken jag serverade under mina bartender-dagar) och nå random LinCon-are också.
Det var nog jag. Om du spelade Guilliotin med mig så... öh, hej i efterskott. :gremsmile: Jag brukar ha min Rollspel.nu-butt där det står mitt namn så jag slipper höra att jag träffar folk jag borde ha hälsat på. :gremsmile:

/Han som nu upptäckte att han tappat bort sin svarta påse med Once upon a time, Space beans och Guilliotin så om någon sett till den kan de säga till

GnomviD

Heresiark
Han said:
Det var nog jag. Om du spelade Guilliotin med mig så... öh, hej i efterskott. :gremsmile: Jag brukar ha min Rollspel.nu-butt där det står mitt namn så jag slipper höra att jag träffar folk jag borde ha hälsat på. :gremsmile:
Där ser man! Något Guilliotin spelade jag inte, men Hej i alla fall. Jag var det svarthåriga hårdrockardrägget i kilt. :gremsmile:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
GnomviD said:
...ännu en trevlig tågresa på sjutton timmar, som ägnades åt att läsa mina nyinköp (Don't rest your head, Munchhausen, Og, Maid och Witchcraft).
Oj, Maid minsann. Antar att det var Goblin Games som hade ett exemplar då, eller?

F.ö. tycker jag du har en mycket förvirrad uppfattning om den svenska geografin men inte värre än sydlänningarna... Det är bara vi som växt upp i Sveriges sanna mitt, mellersta Norrland, som förstår oss på moder Sveas anatomi.

Johan K

Gammal & dryg
Bilder ifrån GothCon -09

Yehepp, då kommer mina bilder ifrån GothCon då. De finnes HÄR !!!
Kommer att skriva vem som är vem, när jag kommer hem. Önskas någon speciellt kommentar till bilden så pm:a mig här.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Krille said:
Feh. Allt norr om Mariestad är Norrland, och förmodligen obebott.
Skäms på dig Krille. Alla vet ju att Norrland börjar norr om Sundsvall och allt söder om Göteborg är Danmark. :gremwink:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Ett påstående såsom detta bär mycket liten vikt när det kommer från en användare som inte ens vet var han bor. :gremwink: