entomophobiac
Low Prep High Play
Svårt för mig att veta om du är målgruppen eller ej. Jag reflekterade mer över hur jag hanterat "PvP" i rollspel, som en reaktion på att många beskrivit det som ond bråd död ur deras egna perspektiv.Jag känner att jag nog kanske inte riktigt är målgruppen då jag inte alls känner igen mig i att det skulle vara så ovanligt med konflikter inom gruppen i de rollspel jag själv spelar, snarare kan jag nog inte riktigt minnas sist som det inte var det.
Håller helt med, egentligen. Men jag använder uttrycket i samma bemärkelse som i digitala spel. "Player" där är ju rättså lika med "player character", även om det egentligen är dålig form.Sen tänkte jag också påpeka att det inte borde heta "player vs "player" då det inte är spelare mot spelare utan roll mot roll och att det är en viktig distinktion att göra, men sen kom jag på att det kanske helt enkelt är det som gör att jag inte fattar?
Vinst och förlust är egentligen inte alls centralt. Visst, om du faktiskt inkorporerar någon variant av competition så kan det bli det, men rollspel är (för mig) framförallt ett sätt att utagera roller genom fantasi och interaktion—inte en tävling. Gruppkonflikter är bara en del av det som jag tycker är väldigt rolig, även om den oftast kräver att du är okej med att förlora för att det är roligare för gruppen, och inte ser vinst som ett självändamål.Du pratar om "spelare mot spelare" i det här dokumentet va, och det är det du gillar, att en spelare kan vinna och en annan förlora som om vi hade spelat brädspel eller tennis? Och om någon i gruppen har en dålig dag så är det förstås lite trist men samtidigt inte hela världen eftersom jag då i vart fall har en större chans att vinna den kvällen?
Jag undvek i allmänhet att använda exempel på spel, för det brukar bjuda in till diskussioner jag inte är intresserad av. "Meh, du har bara missförstått [Obskyrt spel 5]." I just Dallas fall är det dock som du säger att det finns klarlagda vinster. Men det intressanta med det är att det inte är självklart för deltagarna hur de andra vinner, och att det dessutom finns omständigheter där flera spelare kan vinna samtidigt och som underlättas om de själva inser detta genom intrigerandet. Ett snyggt sätt att simulera den typ av dramaserie som spelet är baserat på.För om jag inte minns fel så var väl det enda spel du tog om som exempel ett spel som har faktiska win-conditions för spelarna?
Kanske blev det dock lite för specifikt i en i övrigt mer övergripande artikel.