förslag till tolkning + fråga
Jag har nog aldrig riktigt sett problemet, även om det var länge sedan jag läste de aktuella reglerna. (Sedan har jag inte heller så bra koll på vad som eventuellt står i Religioner-modulen.) Jag har alltså betraktat Qadosh som ett mått på "helighet" och magi som någonting "oheligt" (eftersom man förlorar Qadosh). Det är alltså skillnad på att följa eller bryta en guds bud eller förmaning, och på att begå en gärning som anses som en hädelse mot alla gudar och religioner (exempelvis bruket av magi).
Min fråga är dock om det finns andra slags gärningar, förutom magi, som kan anses "definitionsmässigt oheliga" i alla gudars ögon. Måste man så att säga bryta naturlagarna och inkräkta på Skapelsen på ett onaturligt sätt, eller räcker det med att man begår allmänna niddåd som mord eller falsk vittnesbörd? (Vissa grundläggande värderingar borde trots allt förena olika religioner, exempelvis ett förbud mot att bringa varelser ur sin egen art om livet. Sedan finns det säkert dödskulter och liknande, men räknas verkligen icke-livsbejakande religioner och gudar vad gäller Qadosh-reglerna?)
Det känns överhuvudtaget som en ganska stor nackdel att vara religiös, såvida man inte är prästinvigd och kan utföra "ceremonier". (Man förbinder sig helt enkelt till en massa opraktiska regler som hindrar ens "frihet".) Sådant struntar givetvis Mundanas invårare i och fortsätter med sina konservativa seder och bruk, men hur resonerar exempelvis sekulära filosofer och andra icke-fundamentalistiska fritänkare kring frågan? (För att inte tala om spelare som är ute efter att maximera sin rollfigurs potential. Det vore ju synd om Qadosh-reglerna uppmuntrade till power gaming eller liknande tendenser.)
/Baldyr, som är för lat för att kolla upp saken själv