Jag har ett antal gumshoeböcker, men jag har aldrig spelat det. Det som jag tänker när jag läser det är dock "Men herrejävlar vad rälsat och trist". Jag kan inte riktigt beskriva exakt vad de tär i texten som får mig att tänka så, men det äventyr jag läst ger mig känslan att ledtrådar ska vara enkelspåriga och övertydliga. Men det är ju jättekul, inte nog med att man hittar ledtrådaran automatiskt, de är dessutom stora blinkande neonskyltar som pekar rakt på nästa steg på stigen mot att hitta skurken.
Ni som spelat det, hur känns det i spel? Känslan jag får när jag läser regeltexten är att man förvänta spela väldigt, väldigt rälsat. Jag vet att Laws skriver i bäckerna att de speltestsgrupper som kände sig mest rälsade var de som inte blev rälsade alls, men samtidigt undrar jag om det verkligen kan vara så. Hur gör man för att ledtrådarna ska bli mindre neonskyltar men ändå kunna ha ett lyckat äventyr?
Storuggla, skrivbordskorpral
Ni som spelat det, hur känns det i spel? Känslan jag får när jag läser regeltexten är att man förvänta spela väldigt, väldigt rälsat. Jag vet att Laws skriver i bäckerna att de speltestsgrupper som kände sig mest rälsade var de som inte blev rälsade alls, men samtidigt undrar jag om det verkligen kan vara så. Hur gör man för att ledtrådarna ska bli mindre neonskyltar men ändå kunna ha ett lyckat äventyr?
Storuggla, skrivbordskorpral