GURPS Cabal handlar om ockulta konspirationer: egyptisk magi, astralresor, Saint-Germain, tempelherrar, odöda, världens äkta historia, stormästare och så vidare. Mycket mysig och regellätt bok. Nästa steg (eller föregående, beroende på smak) är GURPS Illuminati, som behandlar konspirationer i allmänhet. Det är nog den GURPS-bok som har minst regler av alla jag har läst. En annan favorit är GURPS Steampunk, som är fullsmockad med information om steampunkgenren. På samma sätt är GURPS Cliffhangers rätt trevlig som informationskälla om 20-30-talet, men det känns som om Adventure! är klart häftigare. GURPS New Sun är också väldigt mysig, men man måste nog vara rabiat Wolfe-fantast som undertecknad för att hålla med. Och idag köpte jag Hellboy RPG (baserat på Mignolas seriefigur) som är "powered by GURPS", och till skillnad från samtliga ovanstående (med undantag av Cabal) har väldigt snygga bilder. Och i fyrfärg. 75 spänn på Tradition, också, så snabba på medan de har några kvar.
GURPS Mars är bra att ha om man tänker spela på Mars: boken tar upp fyra olika kampanjmiljöer och massor med fakta. GURPS Swashbucklers har en massa matnyttig info, men GURPS-reglerna tycker jag inte direkt lämpar sig för att buckla swashar, så regeltilläggen känns inte så motiverade. GURPS Voodoo verkar spännande, men den har jag inte mer än bläddrat i. GURPS Bio-Tech innehåller mer biotech än man någonsin kan ha användning för. GURPS Age of Napoleon känns rätt meningslös; läs en historiebok istället. GURPS In Nomine är totalt värdelös( tips: jag har ett ex till salu). GURPS Russia tar upp medeltida ryssland: väldigt annorlunda, men känns inte så användbart. GURPS Goblins handlar om goblins i London på 1820-talet: väldigt bisarrt, vagt Stadigt, och klart kul läsning. Mestadels fyrfärg, också.
/Dimfrost, har tröttnat på GURPS, egentligen. Det finns så många andra rollspel som lockar istället...
edit: lade till den andra paragrafen.