GURPS Espionnage och
GURPS Special Ops: Två sidor av samma hemligstämplade mynt. Jag har spelat många roliga minikampanjer (åkej, två) med spiontema med hjälp av dessa, och till skillnad från alla andra spionkampanjer som jag har spelat så var de inte ett dugg glamorösa. Det var dessutom de enda som kunde kallas thrillers.
GURPS Middle Ages vol 1: Den innehåller precis allt som en rollspelare behöver veta om Englands medeltid. Det som inte står här behöver man inte veta, men skulle man behöva det så står det i Columbia Games "Lionheart". Sen kan man ju fluffa till det med magiker och annat bjäfs, som i Ars Magica, men ur medeltidsrollspelandeperspektiv så är nog GURPS Middle Ages vol 1 oslagbar. Tja, förutom Västmark då.
GURPS Mars och
GURPS Space: Här är förmodligen allt man behöver för en kampanj på Mars med röd sand i rymddräkten. Jag börjar dessutom fundera på en Världarnas Krig-kampanj, allt pga GURPS Mars...
GURPS Illuminati och
GURPS Cabal: Jag funderade ett tag på att skriva ett skräckrollspel som byggde på konspirationer istället för övernaturligheter. Sen fick jag de här två, och insåg att Steve Jackson har gjort det år mig. Ämlans dom!
GURPS The Prisoner: Den här har jag kört, fast utan GURPS regler. Jag tog bakgrundsfakta från den, avsnitten jag sett och ett seriealbum och körde ihop en minikampanj med Kults regler. Jag har aldrig lyckats få en spelare paranoid och rädd för sig själv, utom då.
...sen har jag en klase andra moduler också, men just dessa är de som är mina favoriter. Observera att favoriterna ofta kommer parvis - av någon ämlans anledning så funkar till exempel GURPS Cabal inte så bra självständigt, men med GURPS Illuminati blir den så jävla häftig!