Nekromanti Hård Sci-Fi, vad krävs?

Ögat

Hero
Det här ger också den sköna bieffekten att "vanligt folk" också kan åka interplanetärt i hemmagjorda skyttlar (det krävs mycket mindre för att hålla ihop skiten ute i rymden än det gör i inträde/utträde ur atomsfären). Visst, de kommer ofta gå sönder, men om arbetstillfällena på venus hägrar så...

Mogger

Hipsteranka
Riktigt bra ide! Så är det naturligtvis. Gamla fallfärdiga rymdfärjor från 2120 som kryssar mellan planeterna med hoppfulla arbetare.

Simon

Swashbuckler
Aircraft Carriers in Space

Kan vara relevant för dina intressen, som man säger.

Science fiction authors and moviemakers tend to gravitate towards historical models they -- and their audience -- understand. So, sometimes you end up with "submarines in space" -- but a submarine is a vessel designed to hide under the water, which obscures your vision and forces you to use capricious sensors like sonar. Space, on the other hand, is wide open, and any ship putting out enough heat to keep its crew alive stands out from the background, if you have enough time to look. Other times we get "dreadnoughts in space," with gunnery duels like Jutland -- but again, hiding is hard, so this battle should take place at extreme range. Or you get "airplanes in space," which largely ignores that airplanes work in the real world because they take advantage of the fact that air and sea have different attributes.

Mogger

Hipsteranka
Tack för länken. Den var iofs kanske lite väl basic, typ "Star Wars är overkligt och rymden ligger inte under vattnet."

vad som hade varit intressant hade varit att läsa hur rymdstrid skulle kunna gå till. Jag såg Battlefield igår och det slog mig att den där gissa-rätt-ruta-striden kändes både cool och realistisk. Och skulle dessutom funka utmärkt som spelplansutvidgad rymdstrid. Sänka skepp typ. Sensorer berättar var fi är just nu, men inte var de är när missilen är framme.

Fast jag vet inte. Misslierna borde ha egna sensorer.

Någon som har tankar på rymdstrid?

G

Guest

Guest
Måns said:
Någon som har tankar på rymdstrid?
Jag tycker den borde likna sjökrig fast på ännu bisarrare avstånd. Eller egentligen borde det nog vara ubåtsstriden du ska titta på. Speciellt för den här känslan av total utsatthet.

Ska se om jag kan gräva fram lite schyssta länkar som förklarar det. Annars kan du ju läsa "Den blå boken" som Försvarsmakten gett ut. Innehåller typ grunder sjökrig plus lite internationell rätt runt det.

Tillägg:

Aircraft Carriers in Space

The Physics of Space Combat

Den sista artikeln var hyffsat konkret vad gäller vapensystem och skeppskonstruktion medan den första har ett mer doktrinärt fokus.