Det här subjektiva, igen...
Å andra sidan så är det ju bara din personliga, subjektiva smak som säger att det är fel att uttrycka sig så som caligula gör.
Såvitt caligula kan se är det sålig smak att lira med dvärgtrollkarlar, och du skriver "såvitt jag kan se är allt du gör att vara öppet fördömande mot andras preferenser".
Allt ni gör är alltså att tala om hur det ligger till "såvitt ni ser".
---
Jag tycker personligen också att det är otrevligt att läsa någon skriva att andra spelar fel när de gör det på ett sätt som de själva gillar, men allvarligt talat så tror jag inte att varken Magnus Seter eller du sitter och tänker "nej! herregud! Är det så att jag spelar rollspel på ett smaklöst sätt!?" Så till stor del gissar jag att er indignation är spelad. Caligula å andra sidan verkar tycka att det är mycket viktigt att hans syn på saken får bekräftas på forumet, och när han ifrågasätts av kramkalasmaffian på forumet så riktar han taggarna utåt och skriver (i min åsikt) rätt corny saker. Dessa hugger ni sedan tag i som rovgiriga vargar. Ni är nästan lite för förtjusta i tanken på att kunna "sätta dit" caligula varje gång han visar på inkonsekvens, okunskap om reglerna eller bara formulerar sig klantigt.
Jag skulle bara chilla istället, och starta en ny tråd med ämnet "fantasykonventioner". Förlorar man fantasykänslan om man bryter mot konventionerna för mycket (som caligula menar)? Eller är det så att man måste bryta mot konventionerna för att få dynamik och spänning i ens spelande? Finns det några konventioner som ingen vill bryta, och i så fall vilka? Är det så att spelledarpersoner bör följa konventionerna, medan man kan vinna mycket på att låta rollpersonerna få bryta mot dem (det är vad jag tror)? osv.
Då kan man börja om på ny kula och låta caligula (och alla andra) få förklara hur de ser på saken från början. Eftersom ämnet vore generellt så skulle det inte handla så mycket om Magnus Seters eget spelsätt, och därför skulle det kanske inte bli så inflammerat.
Det är min idé. En subjektiv åsikt, förstås, men jag tror att den skulle fungera. Det är bättre än någon sorts försök till objektiva resonemang som ändå bara leder till dåliga resultat.
/Rising
ber om ursäkt för att han pratat om Caligula som någon sorts hundvalp eller bebis i det här inlägget, men det är smällen man får ta om man inte visar på någon större självdistans i ens inlägg. Det viktiga är förhoppningsvis att jag respekterar dina åsikter och tror mig förstå (åtminstone -vill- jag förstå) varför du valt att presentera dem på det sätt du gjort.