Att hacka drakar och demoner är något rollpersonerna ägnar sig åt ganska mycket i rollspelet Drakar och Demoner, men det är inte det jag vill diskutera här. Istället vill jag diskutera hur man skulle kunna bygga om de delar av spelsystemet man inte gillar, utan att behöva ändra några värden.
En av de saker jag gillar minst är vapnens skada och rustningars absorbering. De är dimensionerade på att sådant sätt att vissa vapen är extremt mesiga (för att döda en människa med ett hugg med en dolk krävs det en bra träff och världens klenaste offer) medan andra är extremt farliga (en genomsnittlig träff med ett tvåhandssvärd är direkt dödligt för en genomsnittlig människa). Rustningarna gör sedan att vissa vapen inte alls kan skada en rustad person, och striderna blir konstiga och tråkiga. Det här vill jag ändra, men jag vill som sagt inte ändra de värden man hittar i reglerna eller äventyren. (Så länge man håller sig till versioner från 80- och 90-talet där dessa värden är ungefär desamma genom de olika versionerna.)
Jag tänker mig att vapenskadan fortfarande används, men inte för att se hur mycket skada som utdelas, utan för att se OM skada utdelas. Om värdet på skadeslaget är högre än rustningens absorbering kommer den som träffas att bli skadad. (Exakt hur är en annan fråga som inte ryms i det här inlägget.)
Men i vissa situationer blir det istället tvärtom: man vill slå så lågt som möjligt. Exempel skulle kunna vara om man går i klinch med sin motståndare, eller slåss i ett väldigt litet utrymme. Då blir det plötsligt lättare att skada någon med en dolk än med ett tvåhandssvärd, som är alldeles för stort och klumpigt för ändamålet. Så om du har en dolk och slåss med en riddare i helrustning vill du börja brottas med honom, så att du kan köra in dolken i gliporna i hans rustning, medan hans slagsvärd inte kan komma åt dig.
Tankar om det? Eller tankar om något helt annat i Drakar och Demoner som du är intresserad av att hacka om?
En av de saker jag gillar minst är vapnens skada och rustningars absorbering. De är dimensionerade på att sådant sätt att vissa vapen är extremt mesiga (för att döda en människa med ett hugg med en dolk krävs det en bra träff och världens klenaste offer) medan andra är extremt farliga (en genomsnittlig träff med ett tvåhandssvärd är direkt dödligt för en genomsnittlig människa). Rustningarna gör sedan att vissa vapen inte alls kan skada en rustad person, och striderna blir konstiga och tråkiga. Det här vill jag ändra, men jag vill som sagt inte ändra de värden man hittar i reglerna eller äventyren. (Så länge man håller sig till versioner från 80- och 90-talet där dessa värden är ungefär desamma genom de olika versionerna.)
Jag tänker mig att vapenskadan fortfarande används, men inte för att se hur mycket skada som utdelas, utan för att se OM skada utdelas. Om värdet på skadeslaget är högre än rustningens absorbering kommer den som träffas att bli skadad. (Exakt hur är en annan fråga som inte ryms i det här inlägget.)
Men i vissa situationer blir det istället tvärtom: man vill slå så lågt som möjligt. Exempel skulle kunna vara om man går i klinch med sin motståndare, eller slåss i ett väldigt litet utrymme. Då blir det plötsligt lättare att skada någon med en dolk än med ett tvåhandssvärd, som är alldeles för stort och klumpigt för ändamålet. Så om du har en dolk och slåss med en riddare i helrustning vill du börja brottas med honom, så att du kan köra in dolken i gliporna i hans rustning, medan hans slagsvärd inte kan komma åt dig.
Tankar om det? Eller tankar om något helt annat i Drakar och Demoner som du är intresserad av att hacka om?