Nekromanti Hagalenskap

Rävnos

Warrior
jag beklagar verkligen [ANT]

om du behöver någon att snacka med så kan du alltid skicka ett PM, förlorade en mkt nära vän för nån vecka sedan, vet att det inte är alls samma sak och kanske inte alls hjälper dig, men erbjudandet står kvar om du behöver det.

\Marcus som blev jätte ledsen för Björns skull.

ripperdoc

Myrmidon
<ul type="square">
[*]MacBook Pro
[*]Xbox360 OCH PS3
[*]Denon surroundsystem med HDMI
[*]Stor jäkla HDTV
[*]En nybyggd lägenhet i Central (Hong Kong)
[*]1Gbit-lina (följer troligen med lägenheten ovan)
[*]En vit Mazerati
[*]Visa Platinum
[*]Guldmedlem i British Airways Executive Club
[/list]

Listad i ordningen jag kommer köpa det :gremsmile: Listan hade varit dubbelt så stor för ett år sedan, men bor man i Hong Kong så köps det en del... :gremtongue:

/RipperDoc

Quadrante

Grisbonde
Haga-lenskap

Jag trodde för ett ögonblick att jag skulle få läsa en hetsig(men intressant) debatt om hagamannens galenskap, att trådtiteln var en ordlek med orden haga och galenskap.
Men tji fick jag.

Just nu skulle jag inte vilja ha en massa grejer.
kanske en sekreterare och lite mer tid...

MrG

Swashbuckler
Hagel-galenskap

Hagel-galenskap läst jag första gången, kan bero på att det just då börjat snöa utanför fönstret :gremsmile:

Johan K

Gammal & dryg
Re: Hattar!

Måste bara säga att din nya avatar smiskar det mesta Arvidos !!!!
Den är ibland det mest häftigaste jag sett här !!!

Sodivra

Champion
Re: Fingerdockeetik

Men Konfucius är väl inte spattig? Visserligen är han helt klart den mest ordentliga av de två, men han har ju så sköna budskap som att man inte ska behandla andra som man själv inte vill bli behandlad (Som den gyllene regeln, fast liberalare!) samt att man ska leva som ett exempel istället för att sätta upp regler.

Är det rollerna han vill att man ska inordna sig i som förälder/barn/make/maka/kejsare/undersåte, eller ritualerna som gör honom till spattot?

Men det är klart att det ska vara dockteater.

Lambi

Swordsman
Alltså, hur många procent vill ha en laptop i den här tråden? Rätt stor del vill ha Mac också. Intressant. Är det för att det är senaste flugan eller är det bara för att det är skitbra/tufft/praktiskt och dyrt? ..och just mac. Är det många Mac-användare här eller vill folk gå över till Apple helt eller bara på bärbara-sidan.

/Lambi - kapar Krilles tråd i Dnalors bakgård

Feliath

Swashbuckler

Även om Punch & Judy fast med österländska filosofer vore aproligt det med, så var det faktiskt ungefär så jag menade med mitt inlägg också, inte att Lao fysiskt skulle knocka Chiu :gremsmile:

Martin Palmers översättning av Chuang Tzu said:
Confucius went to see Lao Tzu and talked with him about benevolence and righteousness.[...]
After seeing Lao Tzu, Confucius went home and for three days he said nothing. His followers asked him, »Master, now you have seen Lao Tzu, what do you make of him?«
»I have now seen a dragon!« said Confucius. »A dragon colis up to show its form, it stretches out to display its power. It rides upon the breath of the clouds and is nourished by Yin and Yang. My mouth gaped open and I could not shut it. What can I say about Lao Tzu?«
Borges har en variant av anekdoten som jag personligen tycker är bättre, men jag kan inte hitta min Book of Imaginary Beings. Dnalor, är det du som har den?

/Feliath — Supreme Ultimate

ripperdoc

Myrmidon
Mac [OT]

Jag tror att många vill byta till Mac (The Switch, som det kallas). Tack vare iPod och fortsatt hård marknadsföring/design är Apple trendigt. Senaste MacBook Pro är ett försök att grabba åt sig en rejäl bit av kakan, och det är förmodligen bland det bästa man kan få i bärbart just nu, med avseende på prestanda, inte pris.

Att man numer kan installera Windows utan problem på en Mac-dator gör ju inte saken sämre. Jag har aldrig övervägt att byta till Mac tidigare, men nu är jag verkligen på gränsen, särskilt när datorerna är upp till 30% billigare här i Hong Kong.

/RipperDoc

Dimfrost

Special Circumstances
En massa böcker om typografi
Jag tror du klarar dig bra med Typografisk handbok, faktiskt. Jag har Bokstaven, ordet, texten också, men jag tror inte den finns kvar i tryck. Hur som helst behöver du knappast massor. :gremlaugh:

/Dimfrost

Feliath

Swashbuckler

Men Konfucius är väl inte så spattig? Visserligen är han helt klart den mest ordentliga av de två, men han har ju så sköna budskap som att man inte ska behandla andra som man själv inte vill bli behandlad (Som den gyllene regeln, fast liberalare!) samt att man ska leva som ett exempel istället för att sätta upp regler.
Chuang Tzu har ett ambivalent förhållande till Konfucius. Å ena sidan förkastas hans läror nästan helt, och han är alltid den underlägsne i konfrontationer med Lao Tzu, men vid vissa tillfällen framstår Konfucius själv i ett rätt positivt ljus, och kan till exempelvis anamma taoismens läror (vilket väl är hård propaganda, egentligen :gremsmirk:). Ett par gånger läxar han upp sina lärlingar när de låter sig imponeras av smärre taoister, men jag misstänker att åtminstone vissa av de här incidenterna är parodiskt avsedda; det är svårt att säga med en översättning och en debiliterande dumhet emellan.
Jag tror att författaren av de Yttre Kapitlen försöker framställa konfucianismen som en sorts beskuren, invalidiserad taoism, skapad av en välvillig person som i sig är rätt insiktsfull men har grova problem med att förklara sig och därför konstruerar ett system som liksom blir antitesen till Tao i sin rigiditet.

Om jag tillåts citera Palmer igen kan man sammanfatta situationen såhär ungefär:

Slutet av 14 said:
Confucius did not go out for three months, then he went to see Lao Tzu and said, »I've grasped it! The raven hatches its young; the fish spew forth their eggs; the slim-waisted wasp transforms, and when a younger brother comes along the elder brother weeps. For too long I have not been able to work in harmony with these changes. So, given that I did not play my part in harmony with others, how could I expect to change people?«
Lao Tzu replied, »Well done. So now you've grasped it.«

/Feliath — Världens Mest Malplacerade Inlägg

Saxifrage

Hero
...vilket är anledningen till att jag bär den som ryggsäck när jag använder den, och om jag behöver en "bärsäck" att hålla i en hand så tar jag min persedelpåse m/87 blå.

Fast blir det inte lite jobbigt att packa om väskorna titt som tätt?

(filmklipp: Yassilus står på en tågstation i Budapest, febrilt flyttandes sina prylar från bärsäcken till p-påsen medan en högtalarröst ropar ut att tåget mot Knöpfelstadt avgår om en minut...) :gremwink:

Bastardo

Swordsman
Fler galenskaper

Min topp10-lista :gremwink: - ordnad i kombinerad behovs- och tidsföljd. :

1. Ny tandborste
2. Nya glasögon, alt. linser
3. Sats för att brygga öl.
4. Nytt minneskort till kameran (minst 512mb)
5. Mer gäjm i mitt liv?
6. Bärbar dator, begagnad antagligen en tidig P4
7. Lägenhet i Bukarest, gärna m Internet (dock knappst troligt)
8. Konsulatjobb i Warsawa m tillhörande nyrenov. lägenhet (givetvis högt till tak, bredband, vinkällare och massvis av böcker)
9. Dra mig tillbaka och skriva tråkiga satirböcker om Stig-Björn Ljunggren
10. Som pensionär gå med i Al-Qaida, SSU eller annan terrororganisation :gremsmile:

Lindenius

Swashbuckler
Klart jag behöver.
Har redan bägge de böckerna du nämner. Men jag skulle vilja ha en riktig prettobok också. En sån där som på tusen sidor går igenom viktiga detaljer som att om bokstaven g kommer efter bokstaven n så ska ett eventuellt frågetecken i slutet av meningen sättas med en halv fyrkants mellanrum.

//erik. typ

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Sömnad är textilarens svar

Varför syr du den inte själv. Skitenkelt.
Tag ett stor tygstycke som är lagom för att göra ett rör, fixa ett mindre tygstycke som är runt och lagom täcker innerdiametern plus sömsmån på bägge... sy ihop röret, sy dit botten vik ner ovankanten sy en raksöm. Slå i stora ölgetter och förresten glöm inte att sy dit en lagom rem eller rembeslag eller ihopsytt tyg till bärremmen.... Billigt... njae... men du kan välja vilket tyg du vill ha, hur remmen ska se ut etc.

Eva Florén

Swashbuckler
Hagalenskap består för min del av två delar... de som är möjligt att genomdriva och det som står utanför min makt. Sedan finns det iofs en del till... saker jag önskar för min omvärld

Nåbara önskemål:
Tandinspektion och restaration
Munhålekoll av eventuell cysta
Resa till Medeltidsveckan i Visby
Jobb (illustrationsjobb, skrivjobb och fast tjänst)
Bilkontroll och dito reparation (bak stötdämpare)
Uppsättning av böcker (valfria skönlitterärara)
Påfyllning av akrylfärg (kadmiumrött, bränd sienna) och pannåer
Översyn av dator och förklaring varför den låser sig vid mer eller mindre olämpliga tillfällen.
Sortering och nedbränning av allt material för närvarande förvarat på datorn... innan eländet låser sig för gott.
Färdigt vikingatält
En "datapenna" (typ en sådan där som proffsen har... som man direkt för in en bild i datorn utan att använda mus eller scanner... ni förstår vad jag menar????)

Omöjliga önskemål (i nuläget)
Nytt hus
Ny symaskin modell datastyrd broderi
Snygga nya kläder som passar min svulstiga kropp
Makeupkurs (använder inte makeup normalt sett men måste ju komma på något sätt att sälja mig själv till anställande företag)
Ny tv, större skärm typ plasma eller liknande
Dito vägg att hänga sagda tv på (se ovan nytt hem)
En trädgårdshjälpande hand, när jag inte hinner med ogräs/gräsklippning/trädtrimning/trädfällning/poolskötsel osv.
Växthus modell stort och med uppvärmning, det är knökfullt med unga plantor i mina fönster nu.
En damm, för karp och näckrosor.
En skog med växter av olika former....
Ett bibliotek, med snygga bokskåp som skyddar mina juveler.
Ny häftig datautrustning

Värdsliga och personliga önskemål
Fred i världen, en varaktig fred där människor kan respektera varandra, lämna utrymme för varandra... något som är en utopi - då alla människor strävar åt sitt håll, prova bara att hålla en grupp (fler än fyra) helsams och kompromissa under en längre tid (mer än ett år).. det är svårt till och med i rollspelskretsar.
"Bröllopskistor" till mina sex syskonbarna, försedda med allt det där första man behöver i köket, textilier till säng och badrum...

Det var vad jag kom på just nu... sedan är listan långt längre om vi kikar ordentligt.

Eva Florén

Swashbuckler
Laptop

Hm... har ju redan en i hushållet och känner inte att vi behöver utöka.

Trivs dessutom mycket bättre med tangentbordet på de stationära (ergonomiskt, stort och lättskrivet) maskinerna. Musen på de stationära är lagom stor, ingen fånig duttbricka som är hyperöverkänslig här inte tack. Och visst kan jag ansluta både ergonomiskt tangentbord till den bärbara (som faktiskt är bärbar . inte släpbar) och likadant så har vi skaffat en lite usb-mus till den bärbara... men då börjar syftet med den bärbara försvinna... jo just det att den är bärbar... :gremsmile:

Vad det gäller Mac så vet jag inte, det är väl som trender är mest.. eller så lever många layotare/grafiker kvar i tankegången att endast mackar duger till att jobba med grafik/bild??! Själv föredrar jag en standardburk som är kompatibel med det jag behöver den till...