Så har vi äntligen testat en omgång D&D4 med den populära husregeln halvera alla monsters hp och dubbla skadan de delar ut.
Och vi såg att det var gott.
Striderna gick mycket fortare, och kändes – trots att monstren gick ner mycket snabbare – avsevärt farligare. Vi var t.ex. tvungna att använda betydligt mer helning än normalt. Crittar kändes viktigare eftersom en solid sådan ofta kan göra ett monster bloodied med en enda smäll.
Kort sagt – striderna blev mer spännande och jag kan rekommendera alla att åtminstone testa denna husregel.
Och vi såg att det var gott.
Striderna gick mycket fortare, och kändes – trots att monstren gick ner mycket snabbare – avsevärt farligare. Vi var t.ex. tvungna att använda betydligt mer helning än normalt. Crittar kändes viktigare eftersom en solid sådan ofta kan göra ett monster bloodied med en enda smäll.
Kort sagt – striderna blev mer spännande och jag kan rekommendera alla att åtminstone testa denna husregel.