Du kan inte ställa skadeattacker och statuseffekter mot varandra, rollpersoner och monster gör både skada + eventuell effekt när de träffar
Du har rätt i att Rollpersoner och monster ofta kan orsaka både skada och eventuell effekt när de träffar, men varför skulle det betyda att vi inte skulle kunna göra jämförelser? En attack på 2T10 skada och en attack på 1T10 skada + effekt; de är ju väldigt enkla att jämföra med varandra: "Vad är bäst, +1T10 skada eller effekten?"
---
Nå: Jag tycker absolut att du har en poäng: Denna poäng skulle bli tydlig om du jämförde en effekt som varade
hela återstoden av striden med en effekt som bara varade i ett par rundor. Effekter som varar under hela återstoden av striden blir förmodligen sämre när striderna inte varar lika länge. Samma sak med effekter som varar så länge att striden kan förväntas ta slut innan effekten avtar. Alla sådana effekter blir definitivt mycket mindre effektfulla i jämförelse med effekter som är omedelbara eller som bara varar en runda.
Men om vi bortser från sådana effekter så tycker jag det är konstigt att du inte ser hur självbalanserande effekten av husregeln är. Jag gissar att anledningen till detta är att du fortsätter att jämföra statuseffekter
utan husregeln med statuseffekter
med husregeln; såsom du gör här;
Gordeg said:
Rising said:
Man fördubblar skadan, och så menar du att det skulle göra statuseffekterna bättre?
Ja, de tyngre statuseffekterna hindrar ju ofta motståndare från att dela ut skada, samma sak med en välplacerad lättare effekt. Alla har mindre tid på sig så varje förlorad runda drabbar den egna sidan hårdare.
...vilket alltså är en tämligen ointressant jämförelse. Du har förvisso helt rätt i vad du skriver, men detta har ju redan både Arvidos och jag pekat på; vi har redan betat av det och gått vidare. Vad vi konstaterat är att det är
nödvändigt att det fungerar så som du beskriver, eftersom effekten av skada har fördubblats med husregeln - därför måste ju även statuseffekterna bli starkare.
Det märkliga är att du påstår att statuseffekter skulle bli starkare
i jämförelse med skada när man använder dubbelskaderegeln - men att du använder argument som bara jämför statuseffekter
med husregeln, och statuseffekter
utan. Det är ju två helt
olika jämförelser. Att göra 2T10 skada istället för 1T10 skada blir förstås *dubbelt* så bra med dubbelskaderegeln, så om 1T10-skadepowern skall kunna hänga med så
behöver dess statuseffekt bli kraftfullare.
---
Säg att du har valet mellan att attackera och göra 2T10 skada, eller att göra 1T10 skada samt använda en statuseffekt som låser monstret på plats, så att denna inte kan nå fram för att angripa någon av rollpersonerna. Och ponera att denna statuseffekt skulle vara i en runda.
Du har helt rätt i att statuseffekten har blivit starkare tack vare dubbelskaderegeln än vad den skulle ha varit
utan denna husregel. Istället för att hindra monstret från att åsamka X skada, så hindrar man det från att åsamka 2X skada. Dubbelt så bra! Men när man jämför det med
alternativet att angripa och göra +1T10 skada, så ser man att de tu fortfarande är balanserade gentemot
varandra. Ty även de där extra +1T10 skadepoängen har ju blivit dubbelt så viktiga.