Gordeg said:Bra att valmöjligheten finns.
Jag måste börja läsa inläggen två gånger innan jag svarar!
Gordeg said:Bra att valmöjligheten finns.
Nu har vi även testat tre encounters med den modell som Herr Nils föreslår ovan.Herr Nils said:Varför inte halvera spelarnas HP också istället för att dubbla monstrens skada, mindre administration. I det läget blir de som kan hela viktigare än i den variant du testat.
Efter sex tuffa encounters med husregeln måste jag säga att jag inte upplever denna obalans. Visst, att dela ut conditions är bättre än med originalreglerna, men det är också bättre att dela ut ren skada (dead monsters don’t crit).Gordeg said:Men powers och monster som delar ut statuseffekter blir kraftfullare i relation till powers och monster som inte gör det. Om jag spelade i en kampanj med den här husregeln skulle jag välja powers (och klasser?) med statuseffekter framför de som bara delar ut skada.
Vi har alltid börjat med att blåsa alla våra encounter powers så snabbt som möjligt, även innan husregeln, så på så vis är det ingen skillnad nu mot då.Jarl said:Det måste ju bli väldigt mycket bättre att front-load:a sin skada för att snabbt döda ett monster. Det är visserligen viktigt nu också, men med dessa husregler måste det vara än viktigare?
Men då måste väl HP-halveringen vara rimligare eller? Eftersom om ni hade kört utan någon husregel alls så hade ju magikern inte heller tagit någon skada.Men behåller vi rollfigurernas hp och låter monstren göra dubbel skada blir rollfigurernas resistance lika bra i förhållande till deras hp men hälften så bra i förhållande till monstrens skadeoutput.
Exempel: Vår chaos sorcerer hade turen att ha resistance 10 necrotic i en encounter där den typen av skada var vanligt förekommande. Vid ett tillfälle befann hon sig restrained i en area som gav 10 necrotic damage varje gång man startade sin runda i den. Eftersom vi körde med halv hp på rollfigurerna och normal skada på monstren tog hon ingen skada alls av att starta i arean. Hade vi däremot kört med normal hp på rollfigurerna och dubbel skada på monstren hade hon tagit 10 (20–10) necrotic damage varje gång hon startade sin runda i arean.
Samma sak gäller såklart vulnerability, fast tvärtom.
Jag tror dig när du säger att det är din upplevelse. Men den effekten blir ju bara tydlig när conditions hindrar någon från att dela ut skada. En daze eller immobilize kan hindra någon från att dela ut skada... eller inte hindra, beroende på positionering. Om en immobilize hindrar din barbar från att dela ut skada under stridens första rundor blir det andra bullar, särskilt om ni inte har någon annan striker.Dante said:Efter sex tuffa encounters med husregeln måste jag säga att jag inte upplever denna obalans.
… men jag har fel, är det det du försöker säga?Gordeg said:Jag tror dig när du säger att det är din upplevelse.
Nej, det vore bara fånigt av mig eftersom jag inte var med på spelmötet. När du säger att statuseffekter inte hade ökad effekt på ert spelmöte var det säkert så. Men det jag menade med förra inlägget är att det är situationsberoende.Dante said:… men jag har fel, är det det du försöker säga?
Mini-kommentar/fråga här bara: det raljeras ju vitt och brett om att minions är för dåliga som standard och flera människor verkar helt enkelt föreslå att man dubblerar antalet minions för samma XP. Med erat system, tror du det är bättre att kanske inte sänka minions' defense för att göra dom bättre, eller kan man fläska på med fler minions nu när de blir (skademässigt) dödligare?Dante said:(Minions – som ju bara har 1 hp till att börja med – får i stället alla sina defenses sänkta med 2.)
Vi upplevde (med båda de testade varianterna) att minions blev avsevärt farligare eftersom de slår dubbelt så hårt jämfört med rollfigurernas hp. Vi kunde helt enkelt inte längre ignorera minions på samma sätt som vi brukat göra tidigare.Jarl said:Med erat system, tror du det är bättre att kanske inte sänka minions' defense för att göra dom bättre, eller kan man fläska på med fler minions nu när de blir (skademässigt) dödligare?
Symmetri. Gör vi samma ändring för båda sidor minskar vi risken för obalans i olika subsystem (ex. resistance och vulnerability).CapnZapp said:Utav nyfikenhet; vad fick er att byta till att även ändra på rollpersonernas värden? Alltså att sluta dubbla monsterskadan?
Efter att ha kört med den här i två speltillfällen (ja, rita kors i taket: Krille spelleder D&D4) så får jag nog instämma.Dante said:Striderna gick mycket fortare, och kändes – trots att monstren gick ner mycket snabbare – avsevärt farligare. Vi var t.ex. tvungna att använda betydligt mer helning än normalt. Crittar kändes viktigare eftersom en solid sådan ofta kan göra ett monster bloodied med en enda smäll.
Ja, och vår präst gick åt dessutom. Nu är vi bra mycket mer utsatta... Jag saknar redan Kemals +5 på Death Saves feat.Krille said:(ja, rita kors i taket: Krille spelleder D&D4)