Det har du rätt i och det hade jag inte heller tänkt på innan. Till exempel funkar ju alla stances på det sättet, man kan med husregeln bara utnyttja bonusen ungefär hälften så många gånger.Rising said:Nå: Jag tycker absolut att du har en poäng: Denna poäng skulle bli tydlig om du jämförde en effekt som varade hela återstoden av striden med en effekt som bara varade i ett par rundor. Effekter som varar under hela återstoden av striden blir förmodligen sämre när striderna inte varar lika länge. Samma sak med effekter som varar så länge att striden kan förväntas ta slut innan effekten avtar. Alla sådana effekter blir definitivt mycket mindre effektfulla i jämförelse med effekter som är omedelbara eller som bara varar en runda.
Vi har i sanning olika perspektiv på saken. Jag kan bara försöka redogöra mer utförligt för min utgångspunkt:Rising said:Men om vi bortser från sådana effekter så tycker jag det är konstigt att du inte ser hur självbalanserande effekten av husregeln är. Jag gissar att anledningen till detta är att du fortsätter att jämföra statuseffekter utan husregeln med statuseffekter med husregeln;
Jag utgår från att det befintliga systemet är välbalanserat. Det är inte perfekt balanserat för ingen har någonsin skrivit ett rollspel med perfekt spelbalans och ingen kommer någonsin att göra det. Men skador, försvar, statuseffekter, helning och annat fungerar tillsammans med originalreglerna.
Jag har inte infört husregeln och jag är intresserad av att veta vad som händer om jag gör det, för att få veta det måste jag analysera vad som förändras.
Se mitt svar till Dante ang vad som förändras.
Vad har förändrats enligt dig?
...ingenting har förändrats, eller? Det kan du väl ändå inte tycka eftersom du själv lyfte fram det där om långvariga effekter. Jag tycker att du för två olika resonemang, dels säger du att förändringen är självbalanserande. Samtidigt tillstår du vissa förändringar men om jag förstått dig rätt (vilket jag som vanligt antagligen inte gjort...) så menar du att man kan bortse från dem.Rising said:...vilket alltså är en tämligen ointressant jämförelse. Du har förvisso helt rätt i vad du skriver, men detta har ju redan både Arvidos och jag pekat på; vi har redan betat av det och gått vidare.