Nekromanti (halvseriös) Det modernaste rollspelet?

slanfan

Hero
Har väntat på att någon skulle nämna sitt eget spel. Suveränt! Krille, vilken del i blå himmel skulle du påstå är modernast i sitt tänk, vilken del är omodernast? Det här får gärna andra spelskapare också svara på.

Mogger

Hipsteranka
slanf*n said:
Det här får gärna andra spelskapare också svara på.
Eksem har ju redan siat att HBO-drama blir det nya svarta.

The Fog of War är ett HBO-drama (det baserar sig löst på Generation Kill). :gremsmile:

slanfan

Hero
Så nu väntar vi på vadå? OZ? Sex an the city?

Jag köper tänket, den typen av berättelser är ju väldigt gångbara nuförtiden. Nu blir det nästan nytt ämne.
Finns det något man kan peka ut som "HBO-drama" byggsten? Vad skulle finnas i ett sådant spel (om man bortser från möjligheten till faktiska licens-spel)? Jag gillar ju HBO lika mycket som "alla" andra, men vad är det som finns där förutom sex, fult språk och droger? (och det får jag ju via OSR)

Eksem

Champion
Person- och relationsfokus framförallt. Sopranos handlar ju väldigt lite om våld och död jämfört med hotet om våld och död i relationerna mellan personerna, och hur det påverkar dem och var det tar dem.

Mogger

Hipsteranka
Eksem said:
Person- och relationsfokus framförallt. Sopranos handlar ju väldigt lite om våld och död jämfört med hotet om våld och död i relationerna mellan personerna, och hur det påverkar dem och var det tar dem.
Ja, och att handlingar ger konsekvenser, ofta oåterkalleliga.

Utövet det skulle jag säga att de ämnen som avhandlas säger något, eller försöker säga något. Det handlar i botten om att vara människa, med allt vad det innebär, i en situation som kräver mer av oss än vi normalt mäktar med, eller ens utsätts för. Med allt vad DET innebär.

Jag skulle säga att våld, droger och sex är naturliga ingridienser i många av dessa serier men det är ALDRIG vad det handlar om.

Mogger

Hipsteranka
Arfert said:
I så fall är nog Smallville det modernaste rollspelet.
(Det här är inget ifrågasättande eller ogiltigförklarande av din åsikt, utan en seiös fråga :gremsmile: )

Vad gör Smallville som inte andra dramaspel gör?

Eksem

Champion
Låt MIG ställa en följdfråga: Vilka är Drama-spelen? Och vad gör de? (svar lämnas lämpligen i Drama-teoritråden :))

Mogger

Hipsteranka
Eksem said:
Låt MIG ställa en följdfråga: Vilka är Drama-spelen? Och vad gör de? (svar lämnas lämpligen i Drama-teoritråden :))
Det är en bra idé. Det får bli när del 4 är klar.

Mogger

Hipsteranka
Ja, jag har hört mycket gott om Smallville (men framsidan var ju sjukt ful! :gremsmile: ) så jag är nyfiken på det.

Får leta upp en PDF (för det är väl out of print?).

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Måns said:
Ja, jag har hört mycket gott om Smallville (men framsidan var ju sjukt ful! :gremsmile:
Ja, det här med "höga produktionsvärden" dras ju ner rätt ordentligt av att de använder screencaps som illustrationer =)

Jag har också varit lite nyfiken på spelet, även om det inte alls verkar vara "min sorts spel". Men det är helt enkelt för fult för att jag ska kunna lägga pengar på det.

Krille

Super Moderator
slanf*n said:
Har väntat på att någon skulle nämna sitt eget spel. Suveränt! Krille, vilken del i blå himmel skulle du påstå är modernast i sitt tänk, vilken del är omodernast? Det här får gärna andra spelskapare också svara på.
Det är det första rollspelet som primärt är gjort för flygstrid! :gremgrin:

Lite mer seriöst: mekanismen med karaktärsdragsstory, där man som spelare berättar en ståry om en annan spelares rollpersons karaktärsdrag. Som spelare blir det helt enkelt ditt jobb att gestalta min rollpersons Alkoholism. Du har en mekanism som gör att du som min medspelare, medelst din rollperson och eventuella andra medel som du kan kidnappa från spelledaren, ska introducera min rollpersons alkoholism i ståryn, fördjupa den, ställa mig inför en knivig situation, och slutligen avsluta ståryn om min alkoholism.

Du. Inte jag. Och inte spelledaren.

Det mest fantastiska är ju när jag gör samma sak med din rollpersons Krigsskada samtidigt som Jocke också gör samma sak med din rollpersons Patriotisk. Då plötsligt blir du tokmycket huvudperson under spelkvällen när två andra spelare och spelledaren ger dig en massa fokus och uppmärksamhet på din rollpersons egenskaper. Så just den kvällen blir du helt fantastiskt awesome!

(nästa kväll är det någon annans tur)

Krille

Super Moderator
krank said:
Måns said:
Ja, jag har hört mycket gott om Smallville (men framsidan var ju sjukt ful! :gremsmile:
Ja, det här med "höga produktionsvärden" dras ju ner rätt ordentligt av att de använder screencaps som illustrationer =)

Jag har också varit lite nyfiken på spelet, även om det inte alls verkar vara "min sorts spel". Men det är helt enkelt för fult för att jag ska kunna lägga pengar på det.
Ibland kan jag skita i "fult" och leta upp värdet under det. I Smallvilles fall är inte problemet att det använder screencaps, utan att det inte räckte så att de fick fylla ut med teckningar som skär sig.

Men bortser man från det: Smallville bygger relationer mellan rollpersoner från början, när du gör rollpersonerna. Värdena mäter inte bara vad du kan, utan vem du är och vad dina relationer till andra är. Vad du kan är en förvånansvärt liten del av dina värden, så det är faktiskt inga problem att skapa en grupp med Louis Lane och Clark Kent som huvudpersoner, där båda spelar en lika stor roll i ståryn.

Sen talar Smallville om hur man använder det där stora schemat med relationer mellan rollpersoner och omgivningen, och letar upp spänningspunkter, använder dessa för att skapa konflikter, och använder konflikterna för att pussla ihop ett avsnitt.

Ja, jag är fortfarande lika lyrisk över Smallville RPG idag som när jag recenserade det.

Lukas

Mannen i Gult
Smallville är det coolaste rollspelet jag aldrig lyckas övertala någon grupp att spela...

//Lukas har försökt MÅNGA gånger

bladerunner_35

Warrior
Möller said:
slanf*n said:
Ja, vad skulle krävas av nästa spel?
Kanske att göra supplement häftigt igen. Indiespelen har ju knappt sådana alls, på sin höjd något play set/book/shit. Och även på tradsidan känns det inte lika givet att kränga ur sig supplement längre. Undantaget är väl Pazio, men Pathfinder är väl så jobbigt att göra äventyr till att folk köper färdiggjorda bara därför ...
Du har tydligen missat www.fantasyflightgames.com.

Ett tag tror jag de hade fyra nya supplement på g till Edge of the Empire (som är väldigt färskt) redan innan det första äventyret var släppt. För inte så länge sedan släppte de ett nytt supplement till Rogue Trader (som börjar få en del år på nacken).

Jag tror också att de modernaste spelen är de nya tradapelen som inte bara inkorporerat gamla indie idéer utan vågar tänka nytt och flytta fram gränserna helt själva. Jag tänker då främst på FFGs licenser från GW och Lucas Art/ Disney men även D&D Next försöker väl gå framåt har jag hört.

Det nya stora är Star Wars. Hur många småglin tror ni kommer plocka upp något av FFGs exceptionellt nybörjarvänliga nybörjarlådor när Star Wars 7 kommer ut?

Ögat

Hero
Star Wars-spelen är också moderna i sin lanseringsstrategi - först kommer produkten i en beta som kan vara lite ful och halvfärdig, sen kommer den färdiga produkten med höga produktionsvärden.
Om man räknar med Nybörjarlådan har man kunnat köpa grundreglerna tre gånger, och som tack för att man gjort det antingen fått släppa lös sin nerd-rage över saker som man tycker är fel (alltså gjort gratisarbete åt FFG, om än kanske på ett otrevligt vis) eller en uppsättning tärningar.

Det är sjukt modernt för att mycket av den digitala spelindustrin bygger på att produkten inte är riktigt färdig när den släpps utan lappas ihop eftersom. På så sätt behöver man inte ligga ute med pengar, kan beräkna sin försäljning, och dra nytta av fenomenet att spel - liksom andra mode-varor - alltid är bättre (eller: användarna är mer entusiastiska) innan det släppts.