Nekromanti (halvseriös) Det modernaste rollspelet?

slanfan

Hero
Efter att ha varit på forumet ett tag börjar uppdelningarna i hobbyn faktiskt kännas logiska.
Vi har tradd, som huvudsakligen är spel med stora världar och stora regelsystem som vill täcka så mycket som möjligt.
Vi har indie/modern, där spelen ofta vill vara spetsiga, en slimmad entricksponny som briljerar när det kommer till spelets fokus, men knappt går att använda till annat.
Mellan dessa två spelvarianter verkar det ligga en massa kul som hämtar från båda hållen.

Nu till frågan, eller kanske önskan om åsikter.
Vilket spel skulle du kalla för modernast? Vilket är mest i tiden, vilket kommer starta nästa trend?
Frågan är nästan inte seriös, men det vore jättekul att få lite åsikter.

Möller

Hubert Hortlax
För ett litet tag sen kändes Apocalypse World som världens modernaste spel. Alla skulle göra hack av AW och spelet refererades till överallt.

Även om AW fortfarande spelas, moddas och nämns så har det ändå gått tillbaka lite. Jag förutspår att AW kommer fortleva rätt länge som ett spel i mängden.

Så just nu, jag vet inte. Efter att nyss ha spelat 13th Age så kanske det är grejen; riktigt traditionella spel (D20 mutthafukkers!) med riktigt mycket indietänk.

anth

Vetefan
OSR är givetvis modernast. Det kommer ju ett nytt OSR-spel i veckan. Kan det bli färskare än så?

Mogger

Hipsteranka
Ett så seriöst svar jag kan:

Jag är lite förvånad över att Lady Blackbird inte blev mer trendsättande. Visst, de buzzas fortfarande om det, och det trots att det börjar bli gammalt, men jag trodde att vi skulle få se massor av små smarta pick-upspel. Kanske kommer det?

Apocalypse World är fortfarande modernt. Det löste en massa problem som tidigare spel i samma genre hade brottats med, och med det blev nästan Story Now färdigt. Finns liksom ingen anledning att skriva något nytt (av samma orsak som att ingen skriver ett nytt BRP). Alla andra spel riskerar att bli en "indie heartbreaker" (jmfr Fantasy Heartbreaker = "det är som D&D, fast utan/med X")

Att OSR är det nya svarta är ingen nyhet. Vi är mitt uppe i den trenden och det ser ut som att 13th age är månadens snackis.

slanfan

Hero
Bra svar. Känns seriöst.

Ok, så trots att jag låter några år gå verkar faktum kvarstå, Apocalypse World bör testas.

Sodivra

Champion
Men vad är det som startar en ny trend imorgon då? För att återvända till trådens frågeställning.

Inför AW så var jag fett förväntansfulld och hypad, samma sak fast lite mindre med Freemarket. AW flög men Freemarket sjönk. Vad är det hype inför idag? D&D Next? Numenara?

(Nä, kanske inte?)

Möller

Hubert Hortlax
slanf*n said:
Ja, vad skulle krävas av nästa spel?
Kanske att göra supplement häftigt igen. Indiespelen har ju knappt sådana alls, på sin höjd något play set/book/shit. Och även på tradsidan känns det inte lika givet att kränga ur sig supplement längre. Undantaget är väl Pazio, men Pathfinder är väl så jobbigt att göra äventyr till att folk köper färdiggjorda bara därför ...

Arfert

Facit
Jag skulle gilla ett Pathfinder Light, där man skär bort onödigt 3.5-bagage. Fast då säljer man inte så mycket kanske.

Ögat

Hero
Jag tycker att The One Ring känns väldigt modernt. Man skulle kunna använda exakt samma regler för att göra ett brädspel, ändå är det solklart ett rollspel.

Jag tycker att Star Wars Edge of the Empire försöker göra samma sak, men även om det är ett jättekliv framåt från Warhammer 3 så är de inte riktigt där ännu.

Jag skulle gärna se fler spel i den genren: en massa mekaniskt genomtänkta regler, designade för att vara roliga i sig själv, och som kombineras på ett sätt som känns luftigt och solitt.

Brädspelsdesigners som gör rollspel, eller rollspel som designas som spel. Det är det mest moderna just nu.

---

Som ett sidospår tycker jag att Vornheim (och, antar jag, Red and Pleasant Land) kan sägas tillhöra samma kategori. Inte på grund av genomtänkta regler, utan för att tid och tanke ägnats åt hur produkten ska användas - nu ska den vändas ditåt, släpp en tärning här, stryk från listan, rita en streck. Därmed blir produkten i sig rolig/spelig, inte bara resultatet, på samma vis som TOR eller SW siktar på att det du gör som spelare när det är din tur ska vara roligt, inte bara på grund av resultatet i fiktionen.

Det är min, halvgenomtänkta, spaning.

chrull

Stockholm Kartell
Jag skulle hävda att Dungeon World är det mest moderna rollspelet. Det tar ju trots allt de två stora trenderna och smäller ihop dem. Dessutom funkar det...

Eksem

Champion
Jag kan inte få ihop "Old School" och "Modern" i samma mening, så även om old school är lite trendigt så skulle jag inte kalla något som involverar old school-spelande för modernt.

Apocalypse World är ett väldigt, väldigt bra förslag som flera kommit med, och jag kommer inte på något bättre. Det känns verkligen modernt.

Vad det gäller att spekulera i nästa innovation så kommer man ju alltid missa målet, men jag tänker chansa på att Drama System kommer starta en ny våg av mer HBO-aktiga spel. Tyvärr tror jag att Hill Folk är lite väl udda i val av setting att ha som systempremiär, så det kommer nog ha lite av en uppförsbacke innan det slår igenom.

Mogger

Hipsteranka
Eksem said:
Vad det gäller att spekulera i nästa innovation så kommer man ju alltid missa målet, men jag tänker chansa på att Drama System kommer starta en ny våg av mer HBO-aktiga spel.
Vad är det egentligen DramaSystem gör som inte andra dramaspel redan har gjort? Någon som vet?

Eksem

Champion
Jag vet inte alls vad det gör eller vad andra drama-spel har gjort, jag tänker mest att det är Robin D. Laws och hans spel brukar bli hyggligt stora och har ofta relativt bred impact, vilket jag tror är mer relevant för vad som kommer bli "nästa grej" än att man är först, bäst eller mest innovativ.

Kräkla

Veteran
OD&D är modernaste rollspelet.

Nämligen därför att dels ärdet logiska slutpunkten för mindre regler utan att det slutaratt bli ett spel helt. Massor av modernkonst är ju precis sån, "nu så har jag minskat målningen till bara tre rutor och en tirangel!"

Dels också såär det, maximala avskalningen i ett OSRspel. OSR är den modernaste sorten spel och principen i OSR är ta bort regler tillförmån för rulings och för hack för bara en kapmanj.

Bonus! Detär helt kompatiblet medett figurspel :gremlaugh: Massor av såna nya heltrevolutioneradne saker ärdet i spelet, jämn skala ifrån äventyr till krig som nästan att inga andra spel nånsin försökt, heltnya bisarra mosnterversioner somatt, Bugbear är nått sorts björn med en pumpa på huvet? Askonstigt! Och jättetypiskt för justdet spelet.

Därför såär OD&D (utan supplementerna fast med Chainmail) spel somhade blivit hyllat som revolution om det hade vart nytt iochmed nytryckboxen. Och så blev ju det närdet kom ut första gången också.

Mogger

Hipsteranka
Eksem said:
...mer relevant för vad som kommer bli "nästa grej" än att man är först, bäst eller mest innovativ.
Ja, det tror jag med. Min fråga har alltså inget med din spaning att göra.