Äh vilken skitnödig grej att hänga upp sig på, vad gäller treans tabell i numenera alltså.
Jag som faktiskt har spelat det upplevde det helt naturligt och okomplicerat. "SL: slå över 12(aka lvl 4), Jag: ok"
Jag tycker snarare att det ger mer utrymme för variation i svårighet, det finns alltså 10 grader av komplikationer. Visst det har man ju kunnat lösa med en t10 istället men då kan man inte finjustera vissa slag.
Sparka in en dörr kanske är svårighetsgrad 3, att sparka in en dörr som är reglad är svårighetsgrad 4, det är alltså 3 steg emellan dem. Om regeln är lite rostig då? Eller om karaktären bygger ett hemsnickrat brytjärn, det borde fortfarande vara lite svårare att bryta upp den reglade dörren än om den inte var reglad men inte fullt så svår som utan ditt brytjärn. Fine du får -1 på slaget(aka +1 att lyckas) så slå över 11 istället för 12.
Halvtaskigt exempel men jag kom inte på något smartare så här på direkten.
Vad jag vill säga är helt enkelt att multiplikationstabellen aldrig känns som ett hinder i spel, man lär sig ju hyfsat fort, även om man är oduglig på matematik, att en svårighetsgrad 3 betyder 9 och 4 betyder 12. Det är trots allt oftast dessa nivåer man ligger på.