Re: Regler för utmaningar: Är det värt det?
När jag, krank, är ute på krogen och raggar så vet jag väl knappast sannolikheten att jag lyckas?
Jag säger inte att denna invändning fungerar i alla spelgrupper och spelstilar, men det finns spelstilar där spelardeltagande av det här slaget direkt dödar vad det är man vill uppnå.
Jag gör ofta grejer jag är helt övertygad om att de ska lyckas, men de misslyckas ändå, eftersom universum eller någon av SLP:erna i universum hade en annan åsikt. Jag ser inte problemet.
Det finns massor av anledningar till varför SL ska vara den som bestämmer detta; för min del är det för att jag som spelare inte vill hålla på och bestämma sannolikheter.Rising said:Fast det där är en lite dum förenkling. Jag har aldrig som spelledare velat djävlas med mina spelare, men det har ändå kunnat bli fel för att vi haft olika visioner och förväntningar. För att jag inte bara gjort det uppenbara och sagt "okej, du försöker vara inställsam mot hyresvärdinnan och få henne att ge dig uppskov med hyran, men eftersom du är full och burdus så är du inte riktigt slipad i din framtoning. Det här blir en rolig scen att leva ut. Vilken sannolikhet vill du ha att lyckas, till slut?"Don't be a dick.
Varför skall jag bestämma det, liksom? That makes no sense. Hyresvärdinnan kan ju lika gärna tycka det är lite charmigt med rollpersonens närgånghet än att bli indignerad över det. I don't know. Och det finns framförallt ingen poäng med att just jag ska bestämma över det. Men ibland gör jag det ändå, för att jag är van att göra det, som spelledare. Inte för att jag är ett svin, utan bara för att det är svårt att lägga sig ifrån dåliga vanor - även när man innerst inne förstår att det är meningslöst och dåligt.
När jag, krank, är ute på krogen och raggar så vet jag väl knappast sannolikheten att jag lyckas?
Jag säger inte att denna invändning fungerar i alla spelgrupper och spelstilar, men det finns spelstilar där spelardeltagande av det här slaget direkt dödar vad det är man vill uppnå.
Jag gör ofta grejer jag är helt övertygad om att de ska lyckas, men de misslyckas ändå, eftersom universum eller någon av SLP:erna i universum hade en annan åsikt. Jag ser inte problemet.