Tja, jag har generellt en alldeles fenomenal otur med tärningar. Så länge det slås tärning, så blir mina rollpersoner alltid inkompetenta klantar, med andra ord.Tjavva said:Men det måste vara på lika villkor.
Så även om jag kanske teoretiskt sett har lika stor chans att lyckas, så blir det i praktiken så att det inte är på lika villkor. De andra får spela coola Sithmästare, jag är väl Sithmotsvarigheten till Starscream, liksom. En gång slog jag enbart ettor med tärningpöl på 3-7 tärningar fem gånger på en och samma kväll. Jag brukar säga att jag generellt slår 4 med 5t6.
Vart vill jag komma med det här? Jo, att nivån alltid i någon mån kommer att vara ojämn. Det finns alltid en spelare som använder systemet lite bättre, som är lite bättre på att göra sånt som engagerar SL, etc.
I mina ögon ligger det mycket på SL att se till så att alla spelare får plats kring bordet. Det enklaste sättet att uppnå detta är genom att prata om saken. En klantig rollperson kan glänsa lika mycket som en duktig och kompetent - om SL skapar förutsättningarna. Om SL fortsätter sätta rollpersoner i situationer där bara den som fuskat med sina värden får glänsa, så tycker jag övriga spelare bör be SL om andra situationer, där deras rollpersoner får vara i framkant.
På lika villkor blir det bara om hela gruppen är överens om att det ska vara på lika villkor. Och är gruppen överens om att det ska vara på lika villkor, så spelar det egentligen ingen större roll om en av rollpersonerna är mer kompetent än de andra...
Men, jag misstänker att mina åsikter i frågan grundar sig rätt mycket i att jag mest ser fuskandet utifrån. Jag ställer mig fortfarande rätt frågande till hela grejen. Och känner mig rätt nöjd med att jag aldrig spelat med den sortens spelare som har den sortens tävlingsinstinkt/önskan att glänsa. utom något enstaka fall.
Jag kan inte komma ifrån känslan att tvångsåtgärder blir lite som när SL bestraffar spelare som "inte spelar sin rollperson; man skapar straff och kontroll för att någons vilja och vision kring spelbordet inte passar in istället för att föra dialog och skapa en situation där fusket inte behövs.