Nekromanti Har rollspel.nu och rollspel i allmänhet börjat dö av?

Status
Not open for further replies.

kjelle

Veteran
När man kollar senaste inlägg så verkar mycket handla om promotion för någon kickstarter, gärna av något spel från förr som folk har nostalgiska känslor för. Det verkar inte längre diskuteras särskilt mycket om regler eller hur man får bra stämning som man gjorde förr. Kanske har den välsignelse som print on demand inneburit också en baksida att vi sprids ut över så mycket olika spel att vi inte har mycket gemensamt att diskutera. Eller också har vi kanske diskuterat klart det mesta redan. Det kanske inte behövs diskussioner om hur man får till en kuslig stämning längre då vi är klara med det.

Alla dessa spel som släpps verkar inte heller spelas särskilt mycket, utan folk köper dem mest av nostalgi eller för att stödja sina kompisar. Har vi gått från att vara spelare till att mer vara samlare eller skapare kanske?

Även om det är en trend som hållit på i åratal så fanns det för inte så länge sedan åtminstone saker som folk verkligen diskuterade med riktigt engagemang. Är D&D4 ett rollspel? Visst är Indiespel överlägsna tradiga spel? Indiespelen blåste ju liv i både forum och hobby, men nu verkar missionärerna ha tystnat. Den nyfrälsta fasen är över, och de övriga har tagit det de tyckte var intressant till sina traddspel.

Det som är mest förunderligt är hur tyst det är om D&D. 3an var ju alltid aktuell på sin tid och man diskuterade regler till och med. 4an var en storgrej att bråka om och man snackade även om "builds" och liknande. Men 5an var ju i ropet när den kom, men sen tystnade det. Precis som alla andra spel som släpps. Precis när Symbaroum släpptes så var det mycket diskussioner, men som alltid dör det av. Eon4 har jag för mig var det senaste som fick lite fart på forumet på allvar, men nu är det långt mellan posterna.

Det är liksom bara nyheter och promotion känns det som. När något inte är nytt längre så är intresset 0.

Hur ser det ut med antalet aktiva medlemmar egentligen? Har det gått ner mycket de senaste åren? Är det andra platser som tagit över, facebook till exempel? För på företagens egna sidor är det också heldött.

Går det att vända trenden med ett nytt d&d som 3an gjorde, eller en ny idé som revitaliserar hobbyn som indiespelen gjorde? Kan diasporan brytas och rollspelarna förenas kring något igen?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
kjelle;n199643 said:
När man kollar senaste inlägg så verkar mycket handla om promotion för någon kickstarter, gärna av något spel från förr som folk har nostalgiska känslor för. Det verkar inte längre diskuteras särskilt mycket om regler eller hur man får bra stämning som man gjorde förr. Kanske har den välsignelse som print on demand inneburit också en baksida att vi sprids ut över så mycket olika spel att vi inte har mycket gemensamt att diskutera. Eller också har vi kanske diskuterat klart det mesta redan. Det kanske inte behövs diskussioner om hur man får till en kuslig stämning längre då vi är klara med det.
Rollspel.nu är en ganska gammal sajt vid det här laget. Vi har haft många, många trådar om i princip allting. Så jag tror definitivt att många av oss är ganska luttrade - vi har redan läst dussintals trådar om hur man skapar kuslig stämning, och skapar då inga nya eftersom vi nog inte känner det behovet.

Det finns nya användare, men de verkar inte vara så många. Men varför de som ändå kommer inte skapar fler trådar av det slaget... vet jag inte.

kjelle;n199643 said:
Alla dessa spel som släpps verkar inte heller spelas särskilt mycket, utan folk köper dem mest av nostalgi eller för att stödja sina kompisar. Har vi gått från att vara spelare till att mer vara samlare eller skapare kanske?
I någon grad, absolut. Traditionella bordsrollspelare är ett åldrande släkte och tiden finns kanske inte längre att spela flera olika spel. Å andra sidan spelade åtminstone inte jag speciellt många olika spel förr heller - man hade sin lilla samling favoritspel i den lokala gruppen. SKillnaden är väl att det nu finns mer att köpa, och jag personligen köper många rollspel att ha som inspirationsmaterial snarare än för att spela.

kjelle;n199643 said:
Även om det är en trend som hållit på i åratal så fanns det för inte så länge sedan åtminstone saker som folk verkligen diskuterade med riktigt engagemang. Är D&D4 ett rollspel? Visst är Indiespel överlägsna tradiga spel?
I ärlighetens namn saknar jag inte de diskussionerna. Där du ser "engagemang" ser jag mest trångsynthet och omognad. Kanske har vi helt enkelt vuxit upp och insett att det faktiskt är skit samma vilka spel andra tycker är roliga? Att det faktiskt inte skadar någon att D&D4 beskrivs som ett rollspel? Jag vet inte, jag finner det svårt att se tillbaks på de diskussionerna med några nostalgiska glasögon på samma sätt som jag har svårt att göra det med de urfåniga diskussionerna om "rollSPEL vs ROLLspel".

Jag tycker ju överlag att det blir bättre diskussioner när man diskuterar konkreta tips och delar erfarenheter än när det mest grälas om definitioner...

kjelle;n199643 said:
Hur ser det ut med antalet aktiva medlemmar egentligen? Har det gått ner mycket de senaste åren? Är det andra platser som tagit över, facebook till exempel? För på företagens egna sidor är det också heldött.
Det här med att "ha en hemsida" känns allt mindre viktigt. För egen del funkar urverkspel.com mest som ett ställe att lägga filer - nyheter postar man här och på Facebook, vem orkar egentligen besöka flera dussin företags "nyhetssidor" för att kolla om de skrivit något nytt? I och med att det blivit fler som skapar spel så blir det alltmer orimligt att var och en ska ha sin egen "hubb". Hade internet varit stort på Äventyrspels dagar hade ju alla hängt på deras hemsida och läst alla nyheter, men nu är det en annan grej. Mer praktiskt då med Facebook och G+, där man gillar/följer de man vill se nyheter från.

Min upplevelse är däremot att det helt klart blivit färre diskussioner om rollspel här överlag senaste... året? Färre diskussioner överlag, faktiskt. Fast det kan ju bara vara inbillning, något jag fått för mig för att jag själv blivit mindre aktiv. I mitt fall handlar det mycket om kombinationen av stress och att jag alltmer sällan upplevt att jag faktiskt fått ut den inspiration eller den hjälp jag eftersökt.

Anchorman

Swashbuckler
Rollspel.nu känns döende, däremot vet jag inte om rollspel i allmänhet är på väg ut.
Finns många anledningar till att den här sidan glider iväg, en stor anledning är väldigt enkel, många som var väldigt aktiva är inte här längre. Att tex inte se God45 analysera en klass i vampire eller skriva om en religion i nåt fantasyspel är tråkigt (jag antar att han inte är här längre, jag kan ha fel, defenitivt mindre aktiv.) Men inte bara han, många andra har helt försvunnit, ett sånt här relativt litet forum lever och dör med sina aktiva användare, visst nya kan komma in ställa någon regelfråga och svara i nån tråd men det brukar sällan bli mer än så.

Sen tror jag den här sidan i sig inte är en höjdare, jag vet flera inlägg jag har skrivit på min telefon som jag inte kunnat posta för att jag random har loggats ut och sen inte orkat skriva om dem igen. Att man måste logga in flera gånger ibland och att mötas av en text som säger "hej vår sida suger" är inte heller särskilt nice. Jag förstår att alla som jobbar med sidan är volontärer, men om det här forumet ska överleva så behövs en ny sida igår.
Det faktum att det inte finns en chatt på startsidan är också katastrof! Förr hade jag ofta rollspel.nu uppe och kika där då och då och det var alltid nåt snack igång, även om det bara var om filmen som gick på tv just då så höll det ändå liv i forumet.

Sen att ingen kör forumsspel eller varulvspel skadar ju också.

Sen tror jag personligen att rollspel.nu länge har haft ett väldigt politiskt klimat. Det har varit aggresivt om vissa ämnen och om man inte tycker som vissa tycker så har man fel. Att diskutera politiska ämnen är viktigt, men när dem blir en majoritet på ett rollspelsforum så är iaf inte jag så sugen på att skapa nya trådar där jag vill få hjälp med en kampanj.
När en tråd om genus får 200 svar på ett dygn och en kampanjfråga får 5 under samma tid, då är det ett problem och forumet har tappat sitt fokus.

Till slut så har krank absolut en poäng med att en hemsida blir mindre och mindre aktuellt, facebook ger mig alla rollspelsnyheter jag behöver så jag blir aldrig överraskad när jag kommer hit.

Lukas

Mannen i Gult
Jag tror inte det blir mindre rollspelare, jag får väll som 23åring räkna mig till en av de yngre aktiva medlemmarna på forumet (finns de som är yngre men jämfört med medelåldern verkar jag vara ung), och rollspel bland folk i min ålder verkar vara förvånansvärt vanligt.
Bara mina kursade på universitetet så är 3/13 rollspelare eller har spelat förut. det är 23% och mitt program är inget ovanligt nödigt (lärarprogramet inriktning religion).
Men det som slagit mig genom åren med alla rollspelare jag träffat i min ålder är hur osociala om hobbyn de är. nästan ingen pratar om det utanför sin spelgrupp, Hey av alla jag haft spelgrupp i i min ålder (över 20st) så har bara en någonsin varit aktiv här på forumet.

Det vanliga jag hör när jag pratar med folk är "ja jag spelar (eller spelade) med en grupp mycket, sedan blev det mindre ofta pga att det blev svårt att få ihop tider"
Någonstans verkar det för många bli så att rollspel är något man sysslar med med en grupp, och när det inte fungerar längre så söker man inte upp en ny utan man nöjer sig med det.

Så nej jag tror inte rollspel kommer dö, däremot tror jag sidor som WRNU en dag kommer dö, och rollspelare kommer bli ännu mer inlåsta på sina kamrare och inte prata rollspel utanför sin grupp

Jocke

Man med skägg
Forum är, som vi nyss pratade om i en tråd, inte den grej det var för en fem-tio-femton år sen, så det hjälper ju inte heller. Men över lag upplever jag att det säljs, skrivs och bläddras i långt fler rollspelsprodukter än det gjorde under 00-talet.

Ymir

Liten kantbaron
Rollspelsförsäljningen talar sitt tydliga språk - kommersiellt, åtminstone, går det bättre än det gjort på mycket länge.

Vad diskussionerna anbelangar så har jag liksom andra erfarit att de flyttat ut från forumet i viss mån. För mig är det dock absolut inte till andra internetcommunities - jag tycker g+ och social media är fullständigt underlägset forumformatet. Istället har min uppmärksamhet stulits av vår rollspelsteorigrupp på Spelens hus i Malmö, som träffas varje måndag. Den har kanske ett tjugotal återkommande medlemmar och 64 i facebookgruppen, och massor av fascinerande diskussioner. Bara i sig att 64 människor i Malmö-Lund-området joinar en facebookgrupp om fuckin' rollspelsteori tycker jag säger något ganska hoppingivande om rollspelshobbyn.

Tsianphiel

Swordsman
Nej, rollspel har snarare ökat enligt min erfarenhet. Som någon som inte hänger på det här forumet särskilt mycket utan istället pratar via Twitter och Google+ är rollspel i allra högsta grad välmående. Det är möjligt att forumet är lite trögt, det vet jag inte, för jag hänger inte här ofta nog att kunna bedöma det.

Mundo

Myrmidon
Som så många andra har skrivit...

Rollspel går det bra för som fan. Kickstarter-kampanjer exploderar i stålar, folk kan inte få nog av helt nya koncept och väl beprövade uppdateringar av gamla. Kolla Fria Ligan och Helmgast och hur bra deras kickstarter-kampanjer gick, tex. Folk älskar rollspel, och besöker man Amerikanska forum av olika slag för att tjata deras spel så kommer svaren snabbt och med entusiastiskt intresse.

Rollspel.nu är det mer trögt på. Själv postar jag färre och färre gånger, lite sådär ironiskt för att andra postar mindre posts. När jag var en wee little whipper-snapper och la ut mina tankar om en ny Eon-kampanj eller en setting bakgrund så kunde det trilla in tre, fyra sidor med intressanta svar.

Nu kommer det tre, fyra svar.

Startar någon en diskussion om EU politik, feminism, rasism eller kyrkovalet så har tråden fyra sidor och tre 48 timmars bans på en dag.

Så TLDR:

Rollspel köps det mer än på väldigt länge. Rollspel.nu är ganska slött nuförtiden.

Anarchclown

Swashbuckler
När jag för ett tag sedan slutade spelleda öppna sessioner av D&D 5th edition på Dragons Lair i STHLM hade i runda slängar 60 spelare spelat med mig på lite mer än ett halvår. Åtminstone 50% av dem hade ingen erfarenhet innan de började spela med mig. Jag är övertygad om att intresset finns där ute och att det inte är döende så länge spelen stöds av äldre spelare som orkar ta upp lite av sin tid till att sprida traditionen vidare.

luddwig

Lawful evil
Jag upplever, precis som några som redan skrivit ovan, att rollspel i allra högsta grad är livskraftigt som hobby. I viss mån har jag samtidigt en känsla av att rollspel för tillfället befinner sig i en övergångsfas. Att det snart ska komma något nytt som blir det stora och heta. Vad gäller rollspel.nu så känns det lite sömnigt. Många och bitska OT-diskussioner verkar ha fått en del forumiter att dra vidare. Dock finns det ett flertal aktiva forumiter kvar, jag ser nya namn då och då och om jag startar en tråd om rollspel så får jag alltid svar. :)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vi har cirka 2000 medlemmar. Majoriteten av dessa har gjort 0 inlägg.

Antalet nya är cirka 4-5 per vecka, vilket har legat rätt konstant ett tag nu. När vi gjorde omstarten var det fler per vecka, men det känns rimligt att det blir färre nya med tiden.

Vi har runt 150 till 200 besökare per dag. Det är rätt många, tycker jag.

På förra plattformen hade vi 7000 användare ackumulerade över 15 år eller nått sånt. Även där var majoriteten "lurkers" med 0 inlägg. Jag tror inte att vi kommer att komma upp i de nivåerna igen.

/Magnus

anth

Vetefan
Det finns flera "aktiva" användare som i princip "bojkottar" rollspel.nu av ett par anledningar:

1. De tycker inte om den nuvarande forumsplattformen, vB5
2. De tycker inte rollspel.nu fungerar bra på mobiler.
3. De vill ha en småprat (shoutbox).
4. De tycker inte om den nuvarande forumsplattformen, vB5... eller har jag sagt det?

Nu arbetas det på att byta forumsplattform och om plattformsbytet "fixar" ovanstående problem tror jag att aktiviteten här kommer att öka markant.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ett kompletterande inlägg: frågan "håller rollspel.nu på att dö?" är lika gammal som forumet. :grin:

anth

Vetefan
Magnus Seter;n199737 said:
Ett kompletterande inlägg: frågan "håller rollspel.nu på att dö?" är lika gammal som forumet. :grin:
Ett litet tillägg:
Aktiviteten på rollspel.nu har alltid varierat lite över tid.
Men ökad aktivitet kan också betyda att fler personer tycker olika och argumenterar/agiterar mer med varandra, vilket inte uppfattas som mer aktivitet utan som otrevligare forum.
Kort sagt är ökad aktivitet inte alltid av godo.

anth

Vetefan
kjelle;n199643 said:
Det som är mest förunderligt är hur tyst det är om D&D. 3an var ju alltid aktuell på sin tid och man diskuterade regler till och med. 4an var en storgrej att bråka om och man snackade även om "builds" och liknande. Men 5an var ju i ropet när den kom, men sen tystnade det. Precis som alla andra spel som släpps. Precis när Symbaroum släpptes så var det mycket diskussioner, men som alltid dör det av. Eon4 har jag för mig var det senaste som fick lite fart på forumet på allvar, men nu är det långt mellan posterna.
Jag tycker att senaste versionen, som kom för drygt två år sedan, regelmässigt är bättre än DnD2/3/4, kort sagt den bästa versionen på 30 år.
Däremot har de fullständigt misslyckats med materialet som kommit efter grundreglerna. Jag har inget DnD5-material av WotC utöver grundregelböckerna och starter-lådan (för att det är så dåligt) och spelar för tillfället ingen DnD5-kampanj så det finns liksom inget att diskutera även om jag tycker att det är det näst bästa rollspelet (OSR är bäst).

kjelle

Veteran
Testade google trend. Vet inte hur mycket den säger egentligen, men fallet verkar inte ha skett de senaste åren:

https://www.google.com/trends/explore?date=all&geo=SE&q=rollspel

https://www.google.com/trends/explore?date=all&geo=SE&q=rollspel.nu

Finns antagligen många förklaringar till varför det ser ut så där dock. Folks sökvanor har antagligen förändrats och när man väl hittat det man söker behöver man kanske inte söka så mycket mer.

Jag tror som en del andra att plattformen är en förklaring. Den är verkligen irriterande. Politiken spelar säkert in också.

Däremot har jag svårt att se hur andra sociala medier kan stjäla så mycket användare från ett forum. Ett forum är ju helt överlägset om man vill ha djupare diskussioner än att bara lägga upp bilder på sina nya tärningar. Facebook och liknande känns inte alls som gjort för längre inlägg, och svaren man får är bara kompisgruppens, medan ett forum har i teorin betydligt många fler som kan svara på regelfrågor. Visst, en del mer sociala delar kan det säkert stjäla, men inte mer.

Sen undrar jag om rollspel verkligen går bättre än innan med kickstarters och PoD. Eon IV är den mest framgångsrika svenska kickstartern och det fick knappt in 1000 fundare. Det är lättare att få ut en produkt, men de flesta säljer inte alls så bra som Eon. och antagligen ännu sämre efter kickstartern är klar. Dock blir hobbyn nära nog odödlig när man kan ge ut ett spel på kickstarter och sälja 30 ex för att sedan fortsätta och kickstarta 5-6 tilläggsböcker till spelet som bara sålde 30 ex. Charmigt.:)

Men hur är det med D&D, varför är det så tyst om det spelet? Visst, det var ett tag sedan det kom ut. Kanske den kritiska massan som behövs för att upprätthålla en diskussion på ett forum inte är så kritisk längre och spelarna istället dragit till engelskspråkiga forum där det finns ett riktigt underlag.

D&D5 var ju tillbaka till rötterna-spelet och kom lagom till när old school-grejen var som hetast. Har Old school svalnat något kanske? Men det känns som att det inte finns någon "grej" längre. Det borde vara dags för någon sorts "det nya sättet att spela". Vad är det som är populärt nu egentligen? Är det bara nostalgispel som trycks om (Kult, Eon, m.m) eller finns det någon annan trend som jag missat?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
kjelle;n199750 said:
Men hur är det med D&D, varför är det så tyst om det spelet? Visst, det var ett tag sedan det kom ut. Kanske den kritiska massan som behövs för att upprätthålla en diskussion på ett forum inte är så kritisk längre och spelarna istället dragit till engelskspråkiga forum där det finns ett riktigt underlag.
Två av de mest aktiva D&D-snackarna (jag och Dante) är för upptagna med att spela D&Dv5 för att hinna/orka diskutera det! :)

Sedan är inte D&D kontroversiellt på nått sätt längre, vilket var bränslet för många diskussioner förut. Levels, HP, Saving throws, allt sånt är ju accepterat av de flesta som okej spelmekanik. Så det blir inte lika mycket diskussion kring det längre.

Sen när det gäller andra sajter kan jag tänka mig att det är mer viktigt numera för spelskapare att skapa sina egna "rum" på webben, och inte mata rollspel.nu med en massa gratisbesökare. Så det skapar fler ytor för rollspelare att hänga, och vi är ju inte sjukt många ändå så det spelar ju roll förstås.

/Magnus

Zire

Swashbuckler
kjelle;n199750 said:
Men hur är det med D&D, varför är det så tyst om det spelet?
Men hur mycket liv har det egentligen varit om DnD på wrnu? Nu har jag ju inte hängt på just DnD forumet här (och som jag var tvungen att kolla upp om det fortfarande finns kvar), men på de andra forumen nämns det i förhållande till andra rollspel väldigt sällan. Jag antar att det officiella forumet hos tillverkaren är enormt mycket mer intressant för DnD spelare att diskutera spelet i än det här forumet någonsin kan drömma om (om det inte byter språk då). Har DnD verkligen varit betydande någon gång på wrnu, eller representativt för det svenska rollspelandet i stort?

luddwig

Lawful evil
kjelle;n199750 said:
Eon IV är den mest framgångsrika svenska kickstartern och det fick knappt in 1000 fundare.
En liten observation. Drakar och Demoner retro hade drygt 1 400 backers.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
luddwig;n199756 said:
En liten observation. Drakar och Demoner retro hade drygt 1 400 backers.
Det intressanta är att Kickstarters "avslöjat" upplagesiffrorna som varit de facto i många, många år. Det är först nu som det blir så svart på vitt.

/Magnus

Status
Not open for further replies.