När man kollar senaste inlägg så verkar mycket handla om promotion för någon kickstarter, gärna av något spel från förr som folk har nostalgiska känslor för. Det verkar inte längre diskuteras särskilt mycket om regler eller hur man får bra stämning som man gjorde förr. Kanske har den välsignelse som print on demand inneburit också en baksida att vi sprids ut över så mycket olika spel att vi inte har mycket gemensamt att diskutera. Eller också har vi kanske diskuterat klart det mesta redan. Det kanske inte behövs diskussioner om hur man får till en kuslig stämning längre då vi är klara med det.
Alla dessa spel som släpps verkar inte heller spelas särskilt mycket, utan folk köper dem mest av nostalgi eller för att stödja sina kompisar. Har vi gått från att vara spelare till att mer vara samlare eller skapare kanske?
Även om det är en trend som hållit på i åratal så fanns det för inte så länge sedan åtminstone saker som folk verkligen diskuterade med riktigt engagemang. Är D&D4 ett rollspel? Visst är Indiespel överlägsna tradiga spel? Indiespelen blåste ju liv i både forum och hobby, men nu verkar missionärerna ha tystnat. Den nyfrälsta fasen är över, och de övriga har tagit det de tyckte var intressant till sina traddspel.
Det som är mest förunderligt är hur tyst det är om D&D. 3an var ju alltid aktuell på sin tid och man diskuterade regler till och med. 4an var en storgrej att bråka om och man snackade även om "builds" och liknande. Men 5an var ju i ropet när den kom, men sen tystnade det. Precis som alla andra spel som släpps. Precis när Symbaroum släpptes så var det mycket diskussioner, men som alltid dör det av. Eon4 har jag för mig var det senaste som fick lite fart på forumet på allvar, men nu är det långt mellan posterna.
Det är liksom bara nyheter och promotion känns det som. När något inte är nytt längre så är intresset 0.
Hur ser det ut med antalet aktiva medlemmar egentligen? Har det gått ner mycket de senaste åren? Är det andra platser som tagit över, facebook till exempel? För på företagens egna sidor är det också heldött.
Går det att vända trenden med ett nytt d&d som 3an gjorde, eller en ny idé som revitaliserar hobbyn som indiespelen gjorde? Kan diasporan brytas och rollspelarna förenas kring något igen?
Alla dessa spel som släpps verkar inte heller spelas särskilt mycket, utan folk köper dem mest av nostalgi eller för att stödja sina kompisar. Har vi gått från att vara spelare till att mer vara samlare eller skapare kanske?
Även om det är en trend som hållit på i åratal så fanns det för inte så länge sedan åtminstone saker som folk verkligen diskuterade med riktigt engagemang. Är D&D4 ett rollspel? Visst är Indiespel överlägsna tradiga spel? Indiespelen blåste ju liv i både forum och hobby, men nu verkar missionärerna ha tystnat. Den nyfrälsta fasen är över, och de övriga har tagit det de tyckte var intressant till sina traddspel.
Det som är mest förunderligt är hur tyst det är om D&D. 3an var ju alltid aktuell på sin tid och man diskuterade regler till och med. 4an var en storgrej att bråka om och man snackade även om "builds" och liknande. Men 5an var ju i ropet när den kom, men sen tystnade det. Precis som alla andra spel som släpps. Precis när Symbaroum släpptes så var det mycket diskussioner, men som alltid dör det av. Eon4 har jag för mig var det senaste som fick lite fart på forumet på allvar, men nu är det långt mellan posterna.
Det är liksom bara nyheter och promotion känns det som. När något inte är nytt längre så är intresset 0.
Hur ser det ut med antalet aktiva medlemmar egentligen? Har det gått ner mycket de senaste åren? Är det andra platser som tagit över, facebook till exempel? För på företagens egna sidor är det också heldött.
Går det att vända trenden med ett nytt d&d som 3an gjorde, eller en ny idé som revitaliserar hobbyn som indiespelen gjorde? Kan diasporan brytas och rollspelarna förenas kring något igen?