Jag läste en rätt intressant grej på Åsa Roos' blogg som jag skulle vilja diskutera lite kring. Jag är inte säker på om jag tycker att hon har rätt, men jag tycker att det är en intressant frågeställning.
Först: har verkligen Storyteller sådant statusproblem? Det brukar visserligen dyka upp lite gnäll då och då, men det brukar snabbt bemötas av andra gamers - som inte alltid är tjejer, ska sägas.
Men; jag kom att tänka på det här med regler utanför mekaniken. Storytellers regelsystem är ju i grunden väldigt tradsim, med enstaka inslag av sånt som styr personlighet snarare än förmåga att slå in huvudet på saker (Humanity). Ser man enbart till regelsystemet, så kan jag nog finns grund för vad jag upplever som den vanligaste "kritiken", nämligen att spelet skulle handla om "superhjältar".
Men, om man kollar utanför den rena regelmekaniken, så upplever iaf jag att Vampires grundbok och det andra jag läst en ganska bra bild av hur spelet är "tänkt att spelas". med en hel del intriger och ångest, och inslag av action. Kan det vara så att de som spelar Vampire som "superpowered emos" kollar mer på mekaniken än på resten av spelet? Inte för att det är fel på något sätt; men kan man inte räkna det som står utöver mekaniken som regler också?
Kan går ogärna med på bilden av känslor och rollspel med fokus på sådana som något "tjejigt", men kan det vara så att den bilden ändå finns bland gamers? Rollspel ska handla om att slå ihjäl orcher, gå på horhus och annat s.k "manligt"?
Det här känns rörigt och pladdrigt, men jag har gått och tänkt på det och behövde få ut nånting.
Tankar?
Först: har verkligen Storyteller sådant statusproblem? Det brukar visserligen dyka upp lite gnäll då och då, men det brukar snabbt bemötas av andra gamers - som inte alltid är tjejer, ska sägas.
Men; jag kom att tänka på det här med regler utanför mekaniken. Storytellers regelsystem är ju i grunden väldigt tradsim, med enstaka inslag av sånt som styr personlighet snarare än förmåga att slå in huvudet på saker (Humanity). Ser man enbart till regelsystemet, så kan jag nog finns grund för vad jag upplever som den vanligaste "kritiken", nämligen att spelet skulle handla om "superhjältar".
Men, om man kollar utanför den rena regelmekaniken, så upplever iaf jag att Vampires grundbok och det andra jag läst en ganska bra bild av hur spelet är "tänkt att spelas". med en hel del intriger och ångest, och inslag av action. Kan det vara så att de som spelar Vampire som "superpowered emos" kollar mer på mekaniken än på resten av spelet? Inte för att det är fel på något sätt; men kan man inte räkna det som står utöver mekaniken som regler också?
Kan går ogärna med på bilden av känslor och rollspel med fokus på sådana som något "tjejigt", men kan det vara så att den bilden ändå finns bland gamers? Rollspel ska handla om att slå ihjäl orcher, gå på horhus och annat s.k "manligt"?
Det här känns rörigt och pladdrigt, men jag har gått och tänkt på det och behövde få ut nånting.
Tankar?