Spännande blogg.
Har hittills aldrig träffat en tjej som spelat Vampire, eller för den delen stött på någon särskild kritik mot spelet. Men jag tror mer det säger att jag i mitt vardagsspelande ligger långt bort från den här diskussionen och de här analyserna.
Var finns den här kritiken, inte som att säga att den inte finns och att Åsa har fel- utan väldigt nyfiket- var sågas Vampire? Och på vilket sätt, vad i kritiken är det som tyder på att det handlar om att det kvinnliga sticker i ögonen?
Att folk kritiserar ett spel och att det spelas av många kvinnor (tydligen) är kanske någon form av samband men inte ett orsakssamband. Eller?
jag spelade vampirevärlden med Solar för ett tag sedan. Då var vi alla killar som spelade manliga rollpersoner som dödade, våldtog och betedde oss.
Jag låter lite kritisk i min ton, tror jag, men jag blir så förvånad över att jag antingen missat en hel jättediss, eller inte ser den för att jag har skygglappar på mig. Är det här på detta forumet som Vampire skrivs ner?
(twilight sågas ju med rätta eftersom det är en sugig men väldigt underhållande film, men det är ju inte samma sak som rollspelet Vampire)
upplys mig om ni har tid och ork!
/ Nils
edit:
Storytellersystemet blev snart reducerat till ett mindre viktigt spel, och jag tror att det har med att göra att det var och är så många tjejer som spelar det (relativt sett, så klart). Det är ett lågstatussystem inom hardcore-rollspelskretsar, dess inflytande över hobbyn blir konstant bortförklarat med att “men egentligen är det ju precis lika simulationistiskt som vilket rollspel som helst”, och de innovationer som Storytellersystemet faktiskt står för – tydlighet, enkelhet, översiktlighet – blir borförklarade med att det är dåligt. Jag har undrat lite över varför det är på det här viset nu när jag håller på att skriva min rollspelshandbok. Att det betraktas som ett tjejspel kan vara en av anledningarna till att det inte längre tas emot särskilt väl av vissa grupperingar inom rollspelskulturen.
Här tappar jag bort mig i analysen- vad tyder på att ett visst spels tappade status skulle bero på vilken grupp som spelar det? Gäller det alltid för alla spel som tappar i status? Så fort ett spel tappar i status ska man genast analysera vilken grupp som spelar det. Eller? Vad säger att det var just den faktorn som gjorde att folk slutade spela Vampir?
Det finns ju en massa andra förklaringsmodeller i tråden. Tex systemet blev omodernt. Mitt sönderspelade 1st edition har fortfarande coola bilder- men Solar system är bättre. AW är roligare. Burning wheel ger mer kul. Fast det är fortfarande snygga bilder. Och jag ser om True blood för andra gången nu och älskar vampyrer. Jag tycker det är asballt de få gånger tjejer är med och spelar rollspel.
Det känns som att det saknas en pusselbit i logiken. Vad tyder på att kopplingen mellan spelet och kvinnor förklarar den minskade populariteten och kritiken?
Att det betraktas som tjejspel kan vara anledningen till att det inte tas emot väl. Visst. Det kan vara en anledning. Men vad tyder på det? En hypotes kan ju liksom inte bara hänga fritt i luften. Vad stödjer den hypotesen?