NYHET Hasbro har inte lärt sig något av AI-pushback

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,997
Location
Rissne
Jag tycker ju exempelvis excell är en av de bästa uppfinningarna som finns, medan andra på jobbet driver ett program som heter "döda excell".
Om 1% av befolkningen älskar Excel, men för att saker och ting ska fungera måste 4% använda Excel, så tycker jag det finns skäl att fundera på ifall man kan designa om Excel så att färre personer lider av att använda det.

Och nej, jag köper inte att det "inte går".

På samma sätt som jag inte köper att det inte skulle spela någon roll hur man designar ett system, eller ett spel.


Givetvis finns det alltid tjuriga jävlar som helt enkelt irrationellt bestämt sig för att de ska hata saker, men de är knappast i majoritet, det är inte att ändra deras uppfattning jag pratar om.

För mig låter det här lite som "de flesta elever kommer alltid att hata matte" eller "13% av alla elever kan inte lära sig programmera", vilket är "sanningar" jag stött på i jobbet och som jag tycker säger mer om elevsyn och bristande tilltro till pedagogik än om elevernas faktiska förmåga eller egenskaper.

Självklart kan saker anpassas så att folk tycker annorlunda än vad de tycker just nu.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,270
Location
Örebro
Om 1% av befolkningen älskar Excel, men för att saker och ting ska fungera måste 4% använda Excel, så tycker jag det finns skäl att fundera på ifall man kan designa om Excel så att färre personer lider av att använda det.

Och nej, jag köper inte att det "inte går".

På samma sätt som jag inte köper att det inte skulle spela någon roll hur man designar ett system, eller ett spel.


Givetvis finns det alltid tjuriga jävlar som helt enkelt irrationellt bestämt sig för att de ska hata saker, men de är knappast i majoritet, det är inte att ändra deras uppfattning jag pratar om.
Vi börjar glida utanför tråden, men jag hör till gruppen som gillar att spelleda men som skulle gett upp på det för länge sedan om jag inte hittade egna tekniker och metoder. Enligt min upplevelse är många rollspel väldigt kassa på att ge strukturer, principer och metoder för att underlätta och göra spelledandet hanterbart och kul. Något som gör att det ses som en börda istället för en kul roll bland flera andra roller runt spelbordet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,469
Location
Ludvika
Givetvis finns det alltid tjuriga jävlar som helt enkelt irrationellt bestämt sig för att de ska hata saker
Till skillnad från alla tjuriga jävlar som irrationellt bestämt sig för att alla andra ska älska samma saker de älskar? =D
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,997
Location
Rissne
Till skillnad från alla tjuriga jävlar som irrationellt bestämt sig för att alla andra ska älska samma saker de älskar? =D
Alright, där nånstans ger jag nog upp här faktiskt. För det är inte vad jag skrivit, inte vad jag menat, och det borde stå tydligt om du faktiskt läst något utanför den enda rad som triggade dig.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,195
Under indievågen pratades det en del om s.k. "dysfunktionellt" spelande, men finns det något jag definitivt tycker är dysfunktionellt så är det nog att bygga spel/spelstilar som bygger på att en specifik person kring bordet gör något som väldigt få tycker är roligt.

Klart det finns folk som tycker att D&D-spelledande är kul och givande, men GM burnout verkar ju vara en grej och uppenbarligen finns brist. Man kan inte rimligen designa SL-rollen och regelsystemet så att 1 på 100 gillar den, om man inte tänkt sig ha spelgrupper på 99 spelare per SL.
Givet att D&D är som det är känns det här som ett argument för AI-SL där?
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
303
Det kallades MUD.
Jag vet inte om jag spelade MUD eller rollspel fel, men för mig har de verkligen lite gemensamt.
Även pratet att med en AI SL så är det som spela ett datorspel, vilket datorspel är det jag ska spela då? De spel jag spelat som är "RPG" tycker jag inte heller har mycket likhet till bordsrollspel, förutom den tråkigaste delen, dvs grinda för levlar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,843
Location
Ereb Altor
Det är min poäng. Det är därför en AI-SL är en dålig idé.
Ja, jag vill ju ha AI som skriver register, korrläser regler/text, hittar fel som kräver lite insyn m.m. Jag vill inte ha en bildgenerator eller en SL eller annat som jag uppfattar som givande och kul. En AI är ett redskap.

Däremot måste jag säga att jag hoppas att det kommer massa coola strategispel där AI:n är smart på riktigt som jag kan spela. Det ser jag fram emot!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,843
Location
Ereb Altor
Även pratet att med en AI SL så är det som spela ett datorspel, vilket datorspel är det jag ska spela då? De spel jag spelat som är "RPG" tycker jag inte heller har mycket likhet till bordsrollspel, förutom den tråkigaste delen, dvs grinda för levlar.
Jag antar att man på sikt kan låta spelet genereras i realtid så att du faktiskt kan öppna alla dörrar, gå in i alla skogar m.m. Öppet sandlådehexkräl.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
303
Det är min poäng. Det är därför en AI-SL är en dålig idé.
Jag är ledsen, men jag förstår inte vad du menar. Bara för att man inte kan göra något bra förr i tiden eller för den delen nu betyder inte att det inte kommer vara så i framtiden.
Jag tror ingen tillverkade ett MUD eller ett datorspel med tanken på att det skulle ersätta en mänsklig SL utan de skapades för att ge en annan upplevelse.
 

Oscar Silferstjerna

I fablernas värld
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,542
Location
Nirvana
Jag funderar mest på vad en AI-SL innebär för den sociala interaktionen kring spelbordet. En mänsklig SL kan de flesta ha en hel del förståelse för. Han eller hon är oftast en kompis, som ibland gör fel, bläddrar i böcker, dricker kaffe och chansar lite eller mycket. Blir något fel kan man prata om det. Men vad händer när spelarna blir missnöjda med en AI-SL? De lär ha betydligt mindre tålamod med en deltagare som är en maskin. Ett spelmöte där man irriterat kommunicerar med en dator låter i mina öron oerhört tråkigt, rent socialt. Jag spelar hellre med en osäker och virrig SL, som det går att prata med utan tangentbord.

AI kan säkert fungera som ett stöd för en mänsklig SL. Exempelvis när det gäller att hålla reda på olika detaljer i en större kampanj. Men när det gäller att skapa stöd för världsbyggen och strukturer för scenarion rymmer många av OSR-spelen redan många effektiva hjälpmedel i form av tabeller. Sådant kan säkert också göras av AI, men jag är osäker på vad det skulle tillföra. Är ett närmast oändligt möjliga förslag på plothooks bättre än 1d10 väl valda förslag? Tveksamt.
 
Last edited:

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,642
Ja, jag vill ju ha AI som skriver register, korrläser regler/text, hittar fel som kräver lite insyn m.m. Jag vill inte ha en bildgenerator eller en SL eller annat som jag uppfattar som givande och kul. En AI är ett redskap.
Fast här är det ju personligt. För mig är en bildgenerator kanon. Jag har inte den begåvningen själv, så den tillåter mig göra saker som annars hade varit omöjliga i mina projekt.

Dessutom, ibland är det väldigt effektivt att ge en ganska öppen prompt, låta StableDiffusion gå över natten och generera 10 000 bilder, inte för att man ska använda dem, utan för att de ger inspiration. Det var därför jag lade till ruinerna av ett djungelimperium till min fantasyvärld, det var så inspirerande bilder. Jag har sett personer där bakgrundshistorien bara poppar in i huvudet på mig. Jag har sett bilder och tänkt "Det där är en perfekt plats för en slutstrid". Det är lite som när man googlar hur man ska lösa något programeringsproblem. Man tittar på koden, får inspiration, lär sig, sedan skriver man sin egen kod, eftersom det ska passa in i min kodbas.

Så, jag håller med, använd det som man behöver/vill, men det kan vara välldigt olika för olika personer.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,603
Location
Umeå
AI som det ser ut idag eller utlovar för framtiden är en total styggelse i mina ögon, förutom bildigenkänning som jag sett verkliga användningsfall av. Resten är i bästa fall papegojor som rapar fram andras material och i sämsta fall ekologiska katastrofer; enorma förbrukare av energi, material, och vatten. Så jag är rätt biased emot 99% av alla föreslagna användningsfall.

Inspiration till händelser finns redan i mänskligt skapade och kurerade tabeller i tusental, många dessutom katalogiserade på sajter där du kan få fram massor av resultat med några knapptryckningar. Inspiration till miljöer eller personer är ett par bildsökningar bort.

Den dag en AI kan spelleda vid ditt bord kommer alla äventyr bli mer och mer strömlinjeformade och enformiga. Den kommer att lära sig att hantera improviserade handlingar från spelare, men bara i meningen att den kommer att bygga ett nytt generiskt tågspår mot en förbestämd destination.

En AI som vi ser idag kan inte ha fantasi. Det är helt enkelt omöjligt. Och det har inte gjorts ett enda steg mot en AI som kan det någonsin.

Kommer den kunna hjälpa dig sortera en sjö av information och ge dig det du behöver när du behöver det? Tveksamt. Mycket, mycket tveksamt. Att sortera otypad information har försökts i decennier och vi är fortfarande inte där. En AI av dagens design kommer att dra något random ur sin hög av träningsdata. När du vill ha namnet på baronen i förläningen ni passerade igår kommer du få namnet på värdshusvärden som serverade er när ni pratade om honom.

Jag tror att det här kommer att kosta jobb och orsaka utbrändhet i branschen, medan det ger en högre utgivningstakt av allt mer mediokert material.

Men som sagt. Jag är fett fördomsfull mot hela hajpen. Fortfarande förbannad över att vi bränner asmycket energi på värdelösa kryptovalutor, och nu har vi hittat något lika värdelöst som bränner ännu mer. Lösa gamla problem på nya sätt, som varken är bättre eller sämre än vad vi redan har, men förstör miljön mycket mer än något annat vi kommit på.
 

Oscar Silferstjerna

I fablernas värld
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,542
Location
Nirvana
AI som det ser ut idag eller utlovar för framtiden är en total styggelse i mina ögon, förutom bildigenkänning som jag sett verkliga användningsfall av. Resten är i bästa fall papegojor som rapar fram andras material och i sämsta fall ekologiska katastrofer; enorma förbrukare av energi, material, och vatten. Så jag är rätt biased emot 99% av alla föreslagna användningsfall.

Inspiration till händelser finns redan i mänskligt skapade och kurerade tabeller i tusental, många dessutom katalogiserade på sajter där du kan få fram massor av resultat med några knapptryckningar. Inspiration till miljöer eller personer är ett par bildsökningar bort.

Den dag en AI kan spelleda vid ditt bord kommer alla äventyr bli mer och mer strömlinjeformade och enformiga. Den kommer att lära sig att hantera improviserade handlingar från spelare, men bara i meningen att den kommer att bygga ett nytt generiskt tågspår mot en förbestämd destination.

En AI som vi ser idag kan inte ha fantasi. Det är helt enkelt omöjligt. Och det har inte gjorts ett enda steg mot en AI som kan det någonsin.

Kommer den kunna hjälpa dig sortera en sjö av information och ge dig det du behöver när du behöver det? Tveksamt. Mycket, mycket tveksamt. Att sortera otypad information har försökts i decennier och vi är fortfarande inte där. En AI av dagens design kommer att dra något random ur sin hög av träningsdata. När du vill ha namnet på baronen i förläningen ni passerade igår kommer du få namnet på värdshusvärden som serverade er när ni pratade om honom.

Jag tror att det här kommer att kosta jobb och orsaka utbrändhet i branschen, medan det ger en högre utgivningstakt av allt mer mediokert material.

Men som sagt. Jag är fett fördomsfull mot hela hajpen. Fortfarande förbannad över att vi bränner asmycket energi på värdelösa kryptovalutor, och nu har vi hittat något lika värdelöst som bränner ännu mer. Lösa gamla problem på nya sätt, som varken är bättre eller sämre än vad vi redan har, men förstör miljön mycket mer än något annat vi kommit på.
Vad jag förstår är utgångspunkten i den här diskussionen - och jag syftar inte bara på ditt inlägg - att det finns en stor efterfrågan på AI-skapat material. Gör det verkligen det? Finns det något som tyder på det?

I nuläget känner jag till en handfull tredjepartsmoduler där det har använts AI-bilder, men ingen av dem har gått särskilt bra på Kickstarter. Istället har folk uttryckligen vänt sig mot dem. De väcker mer ilska än entusiasm. Jag vet att det här inte bara är en fråga om bilder, men jag tror att AI-skapad text skulle väcka samma reaktioner.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,843
Location
Ereb Altor
I nuläget känner jag till en handfull tredjepartsmoduler där det har använts AI-bilder, men ingen av dem har gått särskilt bra på Kickstarter. Istället har folk uttryckligen vänt sig mot dem. De väcker mer ilska än entusiasm. Jag vet att det här inte bara är en fråga om bilder, men jag tror text skulle väcka samma reaktioner.
Precis. Det är därför jag uttryckligen skulle vilja se AI som gör sådant som helt saknar verkshöjd - register, korrläsning m.m. Det står naturligvis alla fritt att använda AI som man vill, men precis som du säger är det rätt uppenbart åt vilket håll vindarna blåser just nu. Bryr man sig inte om det, eller t.o.m av ideologiska skäl tycker att det är rätt med AI-genererat material, så är det fritt fram. Men det är bra om man då är införstådd med riskerna. Och där är ju små spelskapare helt klart mer sårbara. Hasbro kommer sannolikt undan med det på ett helt annat sätt.

Sedan ställer jag mig, som du säger, frågande till att vi skulle behöva AI-genererad text eller bild. Det jag tycker är trist är logistik, administration och repetitiva uppgifter utan kreativt värde. Att skapa text och bild, eller agera någon form av Art Director, är ju roligt och givande och resultatet blir bra. om man skulle AI-generera det, och enbart ägna sig åt logistik, administration och repetitiva uppgifter utan kreativt värde. Vad är då poängen? Vad har man skapat? Åt vem? Och varför?

Den enda orsaken att använda AI åt sådant idag är sannolikt kommersiell, för att man vill hinna få ut så många produkter som möjligt på så kort tid som möjligt. Och då ägnar man sig åt sälj m.m. Det är inte många som sitter i den sitsen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,843
Location
Ereb Altor
Fast här är det ju personligt. För mig är en bildgenerator kanon. Jag har inte den begåvningen själv, så den tillåter mig göra saker som annars hade varit omöjliga i mina projekt.

Dessutom, ibland är det väldigt effektivt att ge en ganska öppen prompt, låta StableDiffusion gå över natten och generera 10 000 bilder, inte för att man ska använda dem, utan för att de ger inspiration. Det var därför jag lade till ruinerna av ett djungelimperium till min fantasyvärld, det var så inspirerande bilder. Jag har sett personer där bakgrundshistorien bara poppar in i huvudet på mig. Jag har sett bilder och tänkt "Det där är en perfekt plats för en slutstrid". Det är lite som när man googlar hur man ska lösa något programeringsproblem. Man tittar på koden, får inspiration, lär sig, sedan skriver man sin egen kod, eftersom det ska passa in i min kodbas.

Så, jag håller med, använd det som man behöver/vill, men det kan vara välldigt olika för olika personer.
Jag lägger ingen som helst värdering i hur folk använder AI i sina egna spelgrupper eller i sitt egna skapande. Jag pratar enbart om kommersiellt utgivet material. Så företag snarare än personer alltså.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
303
Är det AI skapat material som de kommer perifera
Det är därför jag uttryckligen skulle vilja se AI som gör sådant som helt saknar verkshöjd - register, korrläsning m.m.
Utan att veta något är detta jag tror de menar. Jag tror inte de har som mål att sparka all sin personal och ersätts dem med en AI utan använda den som hjälpmedel i den kreativa processen, som inspiration, bollplank och kontrollera den interna logiken i produkten.
De har säkert även tanken på att få ut någon form av DnD wizard/gem som kan besvara frågor på alla produkter man köper från dem.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,997
Location
Rissne
Något jag kom att tänka på medan jag såg en YT-video om dramat kring att NaNoWriMo numera uppmuntrar AI-genererad text och hävdar att det är ableistiskt och rasistiskt att vara emot AI-genererad text: En vanlig invändning mot AI-genererade böcker på annat håll är ju olika varianter av "om du inte ens orkar/vill skriva boken, varför skulle jag vilja läsa den?"

Tyvärr har jag förstått att många D&D-grupper därute i princip bara spelar färdigt och officiellt material? Vilket dels bygger på något slags idé om att det materialet är mer "riktigt" / legitimt, och dels på att det är svårt/jobbigt att skapa egna scenarier? Så om WotC kan AI-generera en massa "officiellt material" för att tillfredsställa det behov de skapat så blir väl det hela ett självspelande piano antar jag…
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,843
Location
Ereb Altor
Utan att veta något är detta jag tror de menar. Jag tror inte de har som mål att sparka all sin personal och ersätts dem med en AI utan använda den som hjälpmedel i den kreativa processen, som inspiration, bollplank och kontrollera den interna logiken i produkten.
De har säkert även tanken på att få ut någon form av DnD wizard/gem som kan besvara frågor på alla produkter man köper från dem.
Lite OT men jag tror att rätt många medlemmar i rätt många styrelserum just nu drägglar över möjligheten att ersätta sin personal med AI utan att riktigt veta hur det ska gå till. Men jag hoppas att du har rätt.
 

Oscar Silferstjerna

I fablernas värld
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,542
Location
Nirvana
Precis. Det är därför jag uttryckligen skulle vilja se AI som gör sådant som helt saknar verkshöjd - register, korrläsning m.m. Det står naturligvis alla fritt att använda AI som man vill, men precis som du säger är det rätt uppenbart åt vilket håll vindarna blåser just nu. Bryr man sig inte om det, eller t.o.m av ideologiska skäl tycker att det är rätt med AI-genererat material, så är det fritt fram. Men det är bra om man då är införstådd med riskerna. Och där är ju små spelskapare helt klart mer sårbara. Hasbro kommer sannolikt undan med det på ett helt annat sätt.

Sedan ställer jag mig, som du säger, frågande till att vi skulle behöva AI-genererad text eller bild. Det jag tycker är trist är logistik, administration och repetitiva uppgifter utan kreativt värde. Att skapa text och bild, eller agera någon form av Art Director, är ju roligt och givande och resultatet blir bra. om man skulle AI-generera det, och enbart ägna sig åt logistik, administration och repetitiva uppgifter utan kreativt värde. Vad är då poängen? Vad har man skapat? Åt vem? Och varför?

Den enda orsaken att använda AI åt sådant idag är sannolikt kommersiell, för att man vill hinna få ut så många produkter som möjligt på så kort tid som möjligt. Och då ägnar man sig åt sälj m.m. Det är inte många som sitter i den sitsen.
Jo. Vad jag tycker diskuteras för lite (?) är den uppvärdering av det mänskliga skapandet som AI kan (borde) leda till. Även om man kan tänka sig någon form av dynamiskt AI-drivet ”kartotek” för att hålla reda på all info i exempelvis en kampanj med 200 SLP:er, så går det också att vända på önskemålet - varför inte göra (sälja) ett riktigt, fysiskt kartotek istället? En liten, exklusiv serie skulle säkert kunna dra in pengar. Nästan varje ny AI-skapad genväg har en mänsklig, analog och kreativ motsvarighet. Oväntat men kul!

När det gäller konstnärliga uttryck och AI tror jag att musikindustrin står inför ett mycket mer påtagligt och i tid närliggande hot. Helt enkelt för att Spotify är så dominerande och har allt att vinna på att (med nästan ingen transparens) styra kundtrafiken till spår som de redan äger och inte behöver betala upphovsrättsinnehavare för. En musikalisk apokalyps dominerad av Taylor Swift-artisteri och slätstruken hissmusik är nära förestående! Jag hoppas att de mänskliga artisterna mer aktivt börjar marknadsföra sig som just människor. Men motsvarande läge ser jag inte alls att rollspelsbranschen befinner sig i just nu.
 
Last edited:
Top