Nekromanti Helhetsupplevelsen och rollspelsdoping?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Björn den gode;n130566 said:
Så när jag dricker alkohol, äter godis, kakor, dricker te eller vad det nu kan vara så är det egentligen alltid bara för att öka den sociala upplevelsen och inte rollspelsupplevelsen i sig.
True, true!

RasmusL

Champion
Björn den gode;n130615 said:
Jag är lite sugen på att bli filosofisk här och hävda att alla upplevelser väl är interna, de skapas oftast av miljön, människorna omkring mig och mina fysiska upplevelser men själva upplevelsen existerar oberoende av det yttre och hade i teorin kunnat skapas på andra sätt också.

Fast det var inte riktigt det jag menade när jag delade på 'social upplevelse' och 'rollspelsupplevelse' utan helt enkelt att det finns ett antal substanser som är bra för den sociala upplevelsen och ökar känslor som välbefinnande och gemenskap (att dela på saker är guld) som te, vin, kakor, godis, chips, cola osv. Men jag har inte hittat något som fungerar för att öka 'inlevelsen' eller styrkan i de upplevda känslorna.
Det var det jag åsyftade när jag ställde min fråga: om hur kan du särskilja en del av en upplevelse från upplevelsen som helhet? Har du någon kategorisering av "upplevelser" som gör att du upplever att de är möjliga att bena ut från varandra i en given situation? Jag vill påstå att " välbefinnande och gemenskap" där och då är en del av upplevelsen "rollspel" och att de i allra högsta grad påverkar spelet. Nu valde jag förvisso att inte bredda frågan till "omständigheter" (då det kändes allt för brett för att hantera) utan nöjde mig med "substanser" men om vi tillåter själva inmundigandet att ingå i substansen så anser jag fortfarande att det påverkar rollspelandet. Missförstår jag dig?

Eksem

Champion
Kaffe möjligen, men i övrigt upplever jag nog att all annan potentiell doping (alkohol och godis är väl det som varit aktuellt) snarare har en tendens att göra mig mindre intresserad av spelet. Alkohol i synnerhet har haft en väldigt distanserande effekt och gjort mig mer intresserad av nästan allt annat än själva spelandet.

Rhodryn

Hero
Jag kanske kan ha en del info om detta om ca en månad... för under julen (24'e) så ska jag och två av mina kompisar samlas för att äta mat, och spela rollspel, och de två (var av en kommer vara SL) kommer även köra med en del alkohol.

Tror inte jag kommer dricka något själv, slutade nästan helt för ca 15 år sedan (kändes som slöseri med pengar på något som det tog väldigt stora mängder av för att jag skulle nå en "bra nivå" på (med andra ord, så pass påverkad att jag blev social av mig XD ... men jämfört med mina kompisar så krävdes det större mängder också för att jag skulle ens bli påverkad... verkar ha ett bra immunfösvar mot alkohol, och baksmälla... aldrig haft en), för att inte tala om att jag inte ens tyckte om smaken på något av det). Sist jag drack var för en 5-6 år sedan när en kompis gifte sig... jag "misslyckades" med mitt drickande där... blev som mest ytterst lätt påverkad (så blev inte särskilt social igentligen av mig XD )... trots att det varit en ca 5 år innan dess som jag drack sist (och ytterligare en ca 5 år innan dess för den gången), och trots att jag drack rätt mycket också. XD

Men man vet ju aldrig, jag kanske tar något att dricka nu i jul igen, vi får se.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Kopiösa mängder kaffe, snus, öl, whiskey och lite snuff på det. Ibland chips och liknande gifter som man kan dö i cancer av.

Korman

Veteran
Eftersom vi alltid spelar på vardagskvällar efter jobbet börjar kvällen alltid med mat. Sedan stoppar vi i oss godis till och från under kvällen för att mota paltkoman med kortsiktiga sockerkickar. Har inte riktigt upplevt att det påverkar spelandet i någon särskild riktning dock. De få gånger alkohol har varit involverat har det bara blivit dålig koncentration och oseriöst spelande.

RasmusL

Champion
Från facebook:

KB said:
"Method" was not-illegal in PL psychedelic drug (2CP). It was used at two connected larps, "Kto Ty?" and "Geas: The Pilgrimage", with different effect.

At "Kto Ty", tribal larp, it was used during the night fire among players forming an in-game tribe. Larp's design was aimed to create bonds between participants and induce an empowering feeling of belonging to some community. It was more or less achieved - which is important for result of psychodelic. Result was not very intense, varying from modified mood, to visual hallucinations, which were perceived as funny / amusing. Generally, it resonated with positive group atmosphere and enhanced the mood and (probably) bonds.After-game feedback from players was very positive, tough not focused on drugs. Generally - it was perceived as nice add-on, transgressive element, but not very big deal.

At "Pilgrimage" results were much more intense. Maybe players had different tollerance, or it was result of somehow different mindset, but couple of them experienced trips, other had more complex hallucinations. Drug was taken after rather long period of play (28 hours for one group of players, 14 for second). Whats remarkable, hallucinations were mostly diegetical. They were including:
- hearing the ghost of character's ancestor
- seeing fictional, diegetical god
- beeing possesed by in-game spirits
- seeing fictional persons from character's past
- seeing character from "Kto Ty?", played by player which were not present at "Pilgrimage".

However, bad trips occurred, also in-game based. Mindset of Pilgrimage players were less "positive", especially for the tribe part. From this group of players we received worse feedback for whole larp, mostly because our design mistakes. After taking psd they experience intense, in-game, but partially scary visions. Trips of players from pilgrims group were less intense, also diegetic, and perceived as empowering.

Conclusion was that psds have potential of giving larp experience whole new level, and are heavily relying on mindset induced by larp. Mindset needs to be intense and convicing to generate diegetical content of trips, and positive and empowering to avoid bad trips.
Empowering elements of larp design which we used were:
- feeling of community, touching spiritual level ("Kto Ty" tribe)
- focus on individual spirituality, morality and faith ("Pilgrimage" pilgrims)
We failed at replicating communal aspect of tribe at Pilgrimage, which resulted in bad trips.

At our website you will find in English:
- feedback of two Pilgrimage players from Tribe
- feedback of one pilgrim
- relation from "Kto Ty?", based on, and consisting, feedback of 9 players.
http://geas.pl/en/whats-new

Björn den gode

Swashbuckler
RasmusL;n130659 said:
Det var det jag åsyftade när jag ställde min fråga: om hur kan du särskilja en del av en upplevelse från upplevelsen som helhet? Har du någon kategorisering av "upplevelser" som gör att du upplever att de är möjliga att bena ut från varandra i en given situation? Jag vill påstå att " välbefinnande och gemenskap" där och då är en del av upplevelsen "rollspel" och att de i allra högsta grad påverkar spelet. Nu valde jag förvisso att inte bredda frågan till "omständigheter" (då det kändes allt för brett för att hantera) utan nöjde mig med "substanser" men om vi tillåter själva inmundigandet att ingå i substansen så anser jag fortfarande att det påverkar rollspelandet. Missförstår jag dig?
Först tänkte jag skriva 'fair enough' i så fall är det substanser som påverkar rollspelsupplevelsen, men inte på det sätt som du är ute efter och inte på det sätt som jag är ute efter. Men när jag tänker efter så tror jag skillnaden ligger mycket i "och att de i allra högsta grad påverkar spelet", för jag tror inte att det gör det. Om det var så att det fanns en stor påverkan på spelet så borde ju våra spelkvällar blivit bättre eller sämre beroende på vad vi förtärt och jag kan verkligen inte komma på att vi har haft någon sådan koppling i de spelgrupper jag varit med i.

Andra saker påverkar så fruktansvärt mycket mer, som till exempel vilka jag spelar med, vilket spel vi spelar, hur peppade folk är, hur mycket tid vi har på oss osv, i det avseendet så blir substanserna oväsentliga.

Björn den gode

Swashbuckler
RasmusL;n130686 said:
...och jag menar, HUR BALLT ÄR INTE DET!?!!?!?
Mycket ballt. Men det är väldigt få arrangörer som jag har sånt förtroende för att jag skulle våga åka på ett sånt här lajv. Men det vore häftigt.

JJoghans

Regelknackare
RasmusL;n130686 said:
...och jag menar, HUR BALLT ÄR INTE DET!?!!?!?
Öh...inte särskilt. Om man försätter sig i mer eller mindre psykotiska tillstånd under ett lajv är man verkligen ute och cyklar, tycker jag.

RasmusL

Champion
Dazumal;n130693 said:
Öh...inte särskilt. Om man försätter sig i mer eller mindre psykotiska tillstånd under ett lajv är man verkligen ute och cyklar, tycker jag.
Jag tycker att den här typen av konformism är så söt :) Kliv ner från dina höga cyklar, kamrat!

RasmusL

Champion
För övrigt så kanske FB-posten är en bra förklaring av det jag lite är ute efter: den flerbottnade berusningen som för samman delar av det icke-diegetiska med det diegetiska!

JJoghans

Regelknackare
RasmusL;n130700 said:
Jag tycker att den här typen av konformism är så söt :) Kliv ner från dina höga cyklar, kamrat!
Ditt hån gör mig sannerligen inte bättre inställd till vare sig dig eller den här idén. Jag är jävligt trött på fånar som hävdar hur "ofarliga" droger är, när jag själv bevittnat exempel på motsatsen. Till råga på allt tycker du att det är "ballt" när folk drabbas av snedtändningar och psykosartade skräckupplevelser. Säg det till en människa som t.ex. har drabbats av ett droginducerat självmord i familjen. Det är inte så jävla ballt.

Lukas

Mannen i Gult
RasmusL;n130700 said:

Är det inte du som sitter på höga hästar om du tror dig stå över risken i droger?

Jag är inte automatisk emot drog iden men jag tycker man som spelare skall vara medveten om att det skulle vara en risk. Och att man aknske inte skall göra det allt för lättvindigt och vårdslöst.

RasmusL

Champion
Dazumal;n130711 said:
Ditt hån gör mig sannerligen inte bättre inställd till vare sig dig eller den här idén. Jag är jävligt trött på fånar som hävdar hur "ofarliga" droger är, när jag själv bevittnat exempel på motsatsen. Till råga på allt tycker du att det är "ballt" när folk drabbas av snedtändningar och psykosartade skräckupplevelser. Säg det till en människa som t.ex. har drabbats av ett droginducerat självmord i familjen. Det är inte så jävla ballt.
Det var heller inte min mening att försöka bättra på din inställning, jag har inte haft något intressant utbyte av dig tidigare och lär inte ha det i framtiden.

Supertråkigt om du har droginducerade självmord i familjen, det menar jag verkligen, men då tråden handlar om lagliga droger så känner jag att det är helt OK att förundras över hur vi medelst olika substanser kan inducera känslor och hallucinationer från det diegetiska. Vill du att jag lägger en trigger warning i TS?