entomophobiac
Low Prep High Play
Det här är inte första gången som den här saken nämns, och därför inte första gången jag reagerar på det. Men jag tycker det här är jättesynd och min tolkning av det är att det bottnar i en idé om att bygga "snygga berättelser" snarare än att uppleva något tillsammans, runt spelbordet? Att försöka hålla ovissheter till ett minimum, på samma sätt som ingångsvärden väldigt ofta verkar diktera vilka upplevelser som önskas runt bordet.Alla sitter kvar vid bordet - hemligheter mellan rollpersonerna, men antagligen inte mellan spelarna.
Idén om det heliga partyt har ju ofta funnits i rollspel. Men inte alltid. Det är inte ovanligt med element av intraparty conflict, oavsett om det handlar om personliga sidoberättelser (som de olika effektkorten i MasterBook exempelvis), eller att knycka den magiska dolken som tjuven också vill ha. Att ta steget från den heliga gruppen i fiktionen, till den heliga gruppen runt bordet, känns naturligt. Om du skall förråda mig så vill jag åtminstone veta om det först.
Det här är något som dryftats tidigare i olika sammanhang också; kanske är det kaffemannen som sticker ut allra mest.
Men jag tycker verkligen det är jättesynd. Bland de mäktigaste upplevelser jag haft - som spelare, spelledare, och samberättare - har varit när saker vänts upp och ned. När jag blivit förrådd. När saker som byggs upp under lång tid visat sig vara ren bullshit. Vi som sitter runt bordet är ju spelets viktigaste aktörer - varför är vi så ofta benägna att flytta bort konflikter till abstrakta saker istället för att ha konflikterna i rummet?
Det enkla svaret, gissar jag, är att konflikter är jobbiga. Konflikträdsla är vanlig. Det är obekvämt att bli frustrerad och irriterad kring och på sina kamrater. Det kan göra det svårare att vara kompisar igen när sessionen är slut, om vi har svårt för att separera "in-game" från off.
Men tusan, när det funkar är det (för mig) det bästa rollspel har att erbjuda. Jag vill ha fler överraskningar, inte färre.
Är jag ensam om det?!