Nekromanti Hetero-normen

Mundo

Myrmidon
Jag tittade på en intressant kortfilm:

http://www.youtube.com/watch?v=CnOJgDW0gPI

Och tanken slog mig, kan man göra ett samhälle i en rollspelsvärld baserat på detta? Homosexualitet är det normala och inte nog med att heterosexualitet är ovanligt, det anses dessutom äckligt bland "vanligt" folk.

Hur skulle det fungera rent praktiskt? Hur fortplantar sig rasen?

Max Raven

T12-kultist
Alternativt så kanske man kan köra med "motsatta könet, de har man sex med för barn, men kärlek, det har man med de sina".

Eh, idk.

God45

#PrayersForBahakan
Max Raven said:
Alternativt så kanske man kan köra med "motsatta könet, de har man sex med för barn, men kärlek, det har man med de sina".
Så antika Grekland rakt av? :gremwink:

Sodivra

Champion
Kvinnor befruktas av kvinnor. Män kan också bli gravida, men befruktas av män.

Kvinnor befruktas av kvinnor. Män är onödiga.

Kvinnor befruktas av gudomlig kraft.

Kvinnor befruktas av sporer som män avger, omöjligt att avgöra vem som är fader.

Per Folmer

Swordsman
Män blir gravida och startar en anti-matriarket revolution.
Måste säga att det hade varit ett intressant rollspel ang. originalinlägget. På tiden någon gör det också.

Mundo

Myrmidon
WTF? Män blir gravida?
Jag tänkte lite mer att man använder sig av surrogatmammor och har hetero-sex just av anledningen för att skaffa barn.

Ni postade ju snabbare än man hann se filmen, lol!

EDIT: Teknik-mässigt kan man ju (i en steampunk värld som är det jag jobbar med) ha utvecklat insemination och lösa det på det sättet.

Max Raven

T12-kultist
God45 said:
Max Raven said:
Så antika Grekland rakt av? :gremwink:
Nejdå, kvinnor tillskrivs också möjligheten att vara förälskade i den här varianten. :gremwink:

Sodivra

Champion
Max Raven said:

Eh, idk.
Ja, man måste ju inte ändra på hur fortplantning funkar. Män och kvinnor får barn genom penetrerande samlag, av plikt eller av instinkt, men det är bara en minoritet som känner romantiska känslor för motsatta könet. Det behöver inte förklaras egentligen, det bara är så. Evolutionspsykologer i spelvärlden kommer säkert hitta egna förklaringar. :gremsmile:

Sodivra

Champion
Mundo said:
WTF? Män blir gravida?
Jag tänkte lite mer att man använder sig av surrogatmammor och har hetero-sex just av anledningen för att skaffa barn.
Det är ett spel, gör vad du vill! :gremlaugh:

Man kan ju skriva och titta samtidigt! Jag kom just till scenen där Ashley kommer hem med "HETERO" skrivet i pannan. Grym scen.

Mundo

Myrmidon
Arvidos MC said:
Mundo said:
WTF? Män blir gravida?
Det är ett spel, gör vad du vill! :gremlaugh:

Man kan ju skriva och titta samtidigt! Jag kom just till scenen där Ashley kommer hem med "HETERO" skrivet i pannan. Grym scen.
Såhär när man är vuxen och efterklok så önskar man lite att den här filmen visades i skolan på sexualkunskapen istället för den där konstiga tecknade filmen som vi fick se.

Men tillbaka till ämnet! Jag blev sugen att använda mig av grundtanken i samhället som utforskas i den här videon. "Breeder" som nedsättande term är ju fan den bästa som någonsin gjorts.

Arfert

Facit
Max Raven said:

Eh, idk.
Som greker och romare, alltså. :gremwink:

Per Folmer

Swordsman
Jag måste ändå undra hur man först kom till slutsatsen att homosexualitet var det nu normala och heterosexualitet var äckligt och ovanligt. Vad tror ni om det? Det kanske inte är någonting man måste förklara i ett sådant spel, men det är väl värt en tanke?

Förutsatt att det inte "från början" var homosexualitet som gällde.

Även om jag tycker det är en jättespännande idé, så är det mer intressant med att liksom få en liten brainfuck ang. hur man får ett sådant samhälle att snurra runt än att fokusera enbart på folks sexuella läggning.

Mundo

Myrmidon
Jag är besviken. Vart är Reccas genomtänkta och intressanta inlägg?

Sodivra

Champion
Mundo said:
Men tillbaka till ämnet! Jag blev sugen att använda mig av grundtanken i samhället som utforskas i den här videon. "Breeder" som nedsättande term är ju fan den bästa som någonsin gjorts.
Ha ha! :gremlaugh:

Alltså, "breeder" är ju helt paradoxalt egentligen. Hallå puckon, ifall heteros är breeders så har ni alla fötts av en man och en kvinna på något sätt! I filmen funkar det, för den är 20 minuter lång, och man behöver inte gå in och förklara det. I ett rollspel blir det ju mycket svårare.

Jag skulle kört på att "det alltid varit så". Det finns andra tänkbara familjebildningar för människor, som till exempel att ett barn uppfostras av modern och moderns bror istället för av modern och fadern. Man kan tänka sig ett stamsamhälle där istället för att en kvinna lämnar en stam och gifter in sig i en annan (för att undvika inavel) så impregnerar en man en kvinna i en annan stam (för att undvika inavel) och återvänder sedan till sin egen stam, eller tvärtom, ett nyfött barn lämnas över till faderns stam. Familjen som uppfostrar barnet är något annat, ofta samkönat. Eller kanske mixade, 2-5 vuxna individer somm älskar varandra?

Sedan kan man förklara detta med evolutionär instinkt eller sociala normer, vadhelst man vill.

Och det som är avvikande från normen stör samhällsordningen och hatas och fruktas.

Per Folmer said:
Jag måste ändå undra hur man först kom till slutsatsen att homosexualitet var det nu normala och heterosexualitet var äckligt och ovanligt. Vad tror ni om det? Det kanske inte är någonting man måste förklara i ett sådant spel, men det är väl värt en tanke?

Även om jag tycker det är en jättespännande idé, så är det mer intressant med att liksom få en liten brainfuck ang. hur man får ett sådant samhälle att snurra runt än att fokusera enbart på folks sexuella läggning.
Om människor övergick från heterosexualitet som normen till homosexualitet? Vad sägs om det här: Istället för förödande översvämningar (som sedan ger upphov till myten om syndafloden) så har många stammar eller samhällen i människans historia utplånats eller varit nära att utplånas på grund av överbefolkning, så till den grad att kontroll av avkommor har blivit ett mycket starkt och tydligt bud i världsreligionerna. Heterosex har blivit ett tabu, något som endast får genomföras under kontrollerade former, och präster och makthavare har istället uppmanat till sexualitet och kärlek till likakönade som den enda rena kärleken.

---

Men jag tycker att förklaringar tunnar ut budskapet, faktiskt.

God45

#PrayersForBahakan
Per Folmer said:

Enkelt, se på antika Grekland igen. Män är mycket bättre än kvinnor, kvinnor har kanske inte ens själar beroende på vem man frågar! Så det är klart att riktig kärlek bara kan finnas mellan män. Sedan umgås män alltid bara med män också. Man är med dem i skolan, i militären, i senaten, under spel, lekar och sporter där alla är nakna...

Sedan kan väll kvinnorna göra vad de vill med varandra. Det spelar ingen roll och det är ändå inte sex om där inte är en penis inblandad.

Sådär, ett samhälle med homosexuella förhållande som norm skapat genom sexism :gremwink:

Mundo

Myrmidon
Arvidos MC said:
Massa smart grejer
Fan, du är grym på det här. Intressant så håller jag just nu på med att göra en gnom/halfling liknande ras till mitt steampunk spel. Kulturellt drag: homosexualitet som norm-drag?

Jag gillar idén på ett stamsamhälle som hotas av överbefolkning, där bisexualitet är normen, och på grund av sjukdomar/platsbrist/matbrist så tvingas familjen att kontrolleras, men sex kan inte kontrolleras på samma sätt (enligt deras tankesätt). Därav bildas par-sammanbildningar med män eller kvinnor som uppfostrar barn i små egna familjer. Män kan uppfostra söner eller döttrar, samhället är inte könsavdelat, men sexualitet mellan könen görs under kontrollerade former för att få barn.

Det är din plikt, inte din lust. Kärlek och sex har man med sin livskamrat istället. Barn "beställer" man från templet och antingen kan man få befrukta en kvinna eller själv bli befruktad av en man där och sedan får man barnet när tiden är kommen. Den biologiska föräldern som inte "beställde" barnet har sen inget med det att göra, eller ska inte ha det iallafall.

Detta har sedan rotats fast så hårt i samhället så även om det inte verkar särskilt intelligent i modernt tänkande (LITE SOM SYNEN PÅ ANNORLUNDA SEXUALITET IDAG, HOST HOST) så är det så det är, för det är så det alltid har varit.

God45 said:
Enkelt, se på antika Grekland igen. Män är mycket bättre än kvinnor, kvinnor har kanske inte ens själar beroende på vem man frågar! Så det är klart att riktig kärlek bara kan finnas mellan män. Sedan umgås män alltid bara med män också. Man är med dem i skolan, i militären, i senaten, under spel, lekar och sporter där alla är nakna...

Sedan kan väll kvinnorna göra vad de vill med varandra. Det spelar ingen roll och det är ändå inte sex om där inte är en penis inblandad.

Sådär, ett samhälle med homosexuella förhållande som norm skapat genom sexism :gremwink:
Fast det blir lite tråkigt då, för att heterosexualitet ses inte som något konstigt eller dåligt alls i antika grekland. Gudarna knullar heterosexuellt hur friskt som helst och homosexualitet bland män ses mer som en fritidssysselsättning främst bland yngre män som man inte ska hålla på med alltför mycket (förutom i speciella undantagsfall).

Per Folmer

Swordsman
Mundo said:
Fast det blir lite tråkigt då, för att heterosexualitet ses inte som något konstigt eller dåligt alls i antika grekland. Gudarna knullar heterosexuellt hur friskt som helst och homosexualitet bland män ses mer som en fritidssysselsättning främst bland yngre män som man inte ska hålla på med alltför mycket (förutom i speciella undantagsfall).
+1
(du svarade ungefär så jag tänkte svara, dessutom tänker jag på att det argumentet (God45's) vilar väl en del på uppfattningen om att just ett kön är bättre än det andra, inte den sexuella läggningen?)

Arfert

Facit
Var inte den grekiska specialiteten att gubbar satte på unga gossar (och vice versa)? Det var ju den vackaste kärleken enligt nån författare/filosof.. (Platon? Sokrates? Fan, nu minns jag inte var jag läste det...)

Sodivra

Champion
Mundo said:
Arvidos MC said:
Massa smart grejer
Fan, du är grym på det här. Intressant så håller jag just nu på med att göra en gnom/halfling liknande ras till mitt steampunk spel. Kulturellt drag: homosexualitet som norm-drag?
Yay!

Åh, det är för ett visst folkslag, inte konceptet för en hel spelvärld? Då fattar jag lite mer vad du är ute efter.

Du kanske vill ha en förklaring till varför de inte har använt den lösning som vi människor brukar använda när resurserna inte räcker till alla: Krig. Kanske att de helt enkelt inte tror på krig. :gremsmile:

En intressant grej jag läste om rovdjur är att de har hämningar som är proportioneliga till hur farliga deras naturliga vapen, en varg kan visa halsen för en annan varg och skonas i kamp, t. ex. Människor är inte rovdjur, så vi har inte de hämningarna. När vi lärde oss att ha ihjäl andra djur, och varandra, med redskap så kunde vi gå hur långt som helst!

Kanske ditt folkslag stammar från rovdjur och gärna kämpar med varandra för sin rätt eller för att etablera status, men aldrig dräper varandra.