Mundo said:
Men tillbaka till ämnet! Jag blev sugen att använda mig av grundtanken i samhället som utforskas i den här videon. "Breeder" som nedsättande term är ju fan den bästa som någonsin gjorts.
Ha ha!
Alltså, "breeder" är ju helt paradoxalt egentligen. Hallå puckon, ifall heteros är breeders så har ni
alla fötts av en man och en kvinna på något sätt! I filmen funkar det, för den är 20 minuter lång, och man behöver inte gå in och förklara det. I ett rollspel blir det ju mycket svårare.
Jag skulle kört på att "det alltid varit så". Det finns andra tänkbara familjebildningar för människor, som till exempel att ett barn
uppfostras av modern och moderns bror istället för av modern och fadern. Man kan tänka sig ett stamsamhälle där istället för att en kvinna lämnar en stam och gifter in sig i en annan (för att undvika inavel) så impregnerar en man en kvinna i en annan stam (för att undvika inavel) och återvänder sedan till sin egen stam, eller tvärtom, ett nyfött barn lämnas över till faderns stam. Familjen som uppfostrar barnet är något annat, ofta samkönat. Eller kanske mixade, 2-5 vuxna individer somm älskar varandra?
Sedan kan man förklara detta med evolutionär instinkt eller sociala normer, vadhelst man vill.
Och det som är avvikande från normen stör samhällsordningen och hatas och fruktas.
Per Folmer said:
Jag måste ändå undra hur man först kom till slutsatsen att homosexualitet var det nu normala och heterosexualitet var äckligt och ovanligt. Vad tror ni om det? Det kanske inte är någonting man måste förklara i ett sådant spel, men det är väl värt en tanke?
Förutsatt att det inte "från början" var homosexualitet som gällde.
Även om jag tycker det är en jättespännande idé, så är det mer intressant med att liksom få en liten brainfuck ang. hur man får ett sådant samhälle att snurra runt än att fokusera enbart på folks sexuella läggning.
Om människor övergick från heterosexualitet som normen till homosexualitet? Vad sägs om det här: Istället för förödande översvämningar (som sedan ger upphov till myten om syndafloden) så har många stammar eller samhällen i människans historia utplånats eller varit nära att utplånas på grund av överbefolkning, så till den grad att kontroll av avkommor har blivit ett mycket starkt och tydligt bud i världsreligionerna. Heterosex har blivit ett tabu, något som endast får genomföras under kontrollerade former, och präster och makthavare har istället uppmanat till sexualitet och kärlek till likakönade som den enda rena kärleken.
---
Men jag tycker att förklaringar tunnar ut budskapet, faktiskt.