Jag hade tänkt dra igång en high fantasy-kampanj men några av mina spelsugna vänner och letar lämpligt regelsystem och spelvärld. Jag har skissat upp ett ganska linjärt händelseförlopp, snarare extremt linjärt, och det är av några genomtänkta anledningar, och anledningar som kommer påverka vilket regelsystem som kommer vara lämpligast:
1. Jag kan inte gestalta SLP särskilt bra och måste driva berättelsen på annat vis.
2. Vi spelar väldigt sällan så det kommer vara få spelmöten.
3. Jag vill ändå få ihop en väldigt ball historia där det händer mycket.
Det kommer förstås innebära vissa saker:
1. Regelsystemet bör vara prestationsinriktat utifrån spelspelandet och inte gestaltandet.
2. Regelsystemet bör vara actioninriktad och snabbt.
3. Rollpersonerna ska vara mäktigast bland mäktiga män (och kvinnor).
När det gäller spelvärlden bör den kunna innehålla saker som:
1. Flygande skepp eller luftskepp (fast ovanliga, typ gudagåvor).
2. Flygande öar (eller ja, en).
3. Fantastiska monster och legendariska varelser (Himmelstjuren Hunbaba, Fågel Fenix)
4. Urgamla ökenpyramider.
5. Ännu äldre underjordiska ökentempel.
6. Odöda konungar.
7. Skimrande sjöar.
8. En väg till underjorden.
9. Verksamma gudar och demoner, man kan förhandla med.
Så, ni som kan era spelsystem och världar, vart bör jag vända mig? Spelvärld är det minst panik med, det jag behöver kan jag konstruera själv i värsta fall.
1. Jag kan inte gestalta SLP särskilt bra och måste driva berättelsen på annat vis.
2. Vi spelar väldigt sällan så det kommer vara få spelmöten.
3. Jag vill ändå få ihop en väldigt ball historia där det händer mycket.
Det kommer förstås innebära vissa saker:
1. Regelsystemet bör vara prestationsinriktat utifrån spelspelandet och inte gestaltandet.
2. Regelsystemet bör vara actioninriktad och snabbt.
3. Rollpersonerna ska vara mäktigast bland mäktiga män (och kvinnor).
När det gäller spelvärlden bör den kunna innehålla saker som:
1. Flygande skepp eller luftskepp (fast ovanliga, typ gudagåvor).
2. Flygande öar (eller ja, en).
3. Fantastiska monster och legendariska varelser (Himmelstjuren Hunbaba, Fågel Fenix)
4. Urgamla ökenpyramider.
5. Ännu äldre underjordiska ökentempel.
6. Odöda konungar.
7. Skimrande sjöar.
8. En väg till underjorden.
9. Verksamma gudar och demoner, man kan förhandla med.
Så, ni som kan era spelsystem och världar, vart bör jag vända mig? Spelvärld är det minst panik med, det jag behöver kan jag konstruera själv i värsta fall.