Nekromanti High Fantasy - Jag söker regler och värld

Eksem

Champion
Jag hade tänkt dra igång en high fantasy-kampanj men några av mina spelsugna vänner och letar lämpligt regelsystem och spelvärld. Jag har skissat upp ett ganska linjärt händelseförlopp, snarare extremt linjärt, och det är av några genomtänkta anledningar, och anledningar som kommer påverka vilket regelsystem som kommer vara lämpligast:

1. Jag kan inte gestalta SLP särskilt bra och måste driva berättelsen på annat vis.
2. Vi spelar väldigt sällan så det kommer vara få spelmöten.
3. Jag vill ändå få ihop en väldigt ball historia där det händer mycket.

Det kommer förstås innebära vissa saker:

1. Regelsystemet bör vara prestationsinriktat utifrån spelspelandet och inte gestaltandet.
2. Regelsystemet bör vara actioninriktad och snabbt.
3. Rollpersonerna ska vara mäktigast bland mäktiga män (och kvinnor).

När det gäller spelvärlden bör den kunna innehålla saker som:

1. Flygande skepp eller luftskepp (fast ovanliga, typ gudagåvor).
2. Flygande öar (eller ja, en).
3. Fantastiska monster och legendariska varelser (Himmelstjuren Hunbaba, Fågel Fenix)
4. Urgamla ökenpyramider.
5. Ännu äldre underjordiska ökentempel.
6. Odöda konungar.
7. Skimrande sjöar.
8. En väg till underjorden.
9. Verksamma gudar och demoner, man kan förhandla med.

Så, ni som kan era spelsystem och världar, vart bör jag vända mig? Spelvärld är det minst panik med, det jag behöver kan jag konstruera själv i värsta fall.

DarkMystic

Swordsman
I may know what you need

Du behöver det enda, det fantastiska, ädla, underbara, uppblåsbara, vackra, bra gjorda, roliga rollspelet

WARHAMMER FANTASY ROLEPLAYING GAME!
, sa jag att det var uppblåstbart?

Där finns allt från luftskepp byggda av sten till alver med öron långa som lansar. Men det finns även pyramider med öknar, döda konungar, demoner och annat pack i massor. Men bäst och ultimatast av allt är att det finns ALLT igentligen. Så kolla in på närmaste rollspelsbutik efter
WARHAMMER FANTASY ROLEPLAYING GAME!

/DarkMystic tipsar om WARHAMMER FANTASY ROLEPLAYING GAME!

Storuggla

Champion
Re: I may know what you need

"Där finns allt från luftskepp byggda av sten till alver med öron långa som lansar. Men det finns även pyramider med öknar, döda konungar, demoner och annat pack i massor. Men bäst och ultimatast av allt är att det finns ALLT igentligen. Så kolla in på närmaste rollspelsbutik efter
WARHAMMER FANTASY ROLEPLAYING GAME!"

Luftskepp av sten? Va? Men seriöst, jag har alltid sett WFRP som ett distinkt Low-fantasy spel, där ett slagsmål med en dräng är livsfarligt och ett läkarbesök är livsfarligt. Inte precis vad jag tänkte på när jag läste Eksems inlägg.

Storuggla, läser sina regelböcker

Storuggla

Champion
Efter att ha läst igenom din lista kommer jag fram till att du borde spela d20. D&D3.5 och börja på hög level. Settignen är väl... ja, ett hopkok värdigt Ereb Altor, så Forgotten Realms är väl ungefär så som du letar efter antar jag. Eller så kan du hitta på själv, som du sa.

Storuggla, sjukdomsboogie

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Bra Ugglan!

Nu slapp jag säga det först. :gremwink:

Det jag funderar på är om det skulle kännas ekonomiskt försvarbart att köpa D&D-böckerna för nåt sånt här... låna vore ju bra förstås... annars finns det väl två snikalternativ till: spela ur SRD:n eller skaffa Mongoose Pocket Player's Handbook. Båda är nog lite knepiga om det ska levlas en massa och så att det ska väljas feats i tid och otid eller så.

Gällande spelvärld så tror jag nog på nån egen tolkning/förvanskning är teh shit. :gremsmile:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Du kan sluta söka ...

Jag skulle vilja rekommendera D&D 3.5 som regelsystem och Eberron som spelvärld. Jag tror de uppfyller de flesta av dina kriterier. Men låt oss kontrollera saken för säkerhets skull.

»1. Regelsystemet bör vara prestationsinriktat utifrån spelspelandet och inte gestaltandet.«

Check!

»2. Regelsystemet bör vara actioninriktad och snabbt.«

Check!

»3. Rollpersonerna ska vara mäktigast bland mäktiga män (och kvinnor).«

Check! (Om du startar RPna på lite högre level.)

»När det gäller spelvärlden bör den kunna innehålla saker som:

1. Flygande skepp eller luftskepp (fast ovanliga, typ gudagåvor).«

Check!

»2. Flygande öar (eller ja, en).«

Check!

»3. Fantastiska monster och legendariska varelser (Himmelstjuren Hunbaba, Fågel Fenix)«

Check!

»4. Urgamla ökenpyramider.«

Check! (Och urgamla djungelpyramider som bonus.)

»5. Ännu äldre underjordiska ökentempel.«

Check!

»6. Odöda konungar.«

Check!

»7. Skimrande sjöar.«

Check!

»8. En väg till underjorden.«

Check! (Det finns faktiskt flera.)

»9. Verksamma gudar och demoner, man kan förhandla med.«

Check!

Jodå, det verkar ju passa som hand i handske.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
D20 passar dig säkerligen bättre, men jag vill ändå slå ett slag för Exalted.

"1. Jag kan inte gestalta SLP särskilt bra och måste driva berättelsen på annat vis."
Visst. Men det kan man iofs göra oberoende av spelsystem.

"2. Vi spelar väldigt sällan så det kommer vara få spelmöten. "
Detta kräver god planering, men har man det så går det återigen i nästan alla system.

"3. Jag vill ändå få ihop en väldigt ball historia där det händer mycket. "
Ja för fan. Det är Exalted liksom. Det är nästan definitionen av "ballhet" och "hända myckenhet" :gremlaugh:

"1. Regelsystemet bör vara prestationsinriktat utifrån spelspelandet och inte gestaltandet. "
Njä. Sorry. Det är white wolf trots allt. Även fast Exalted är mer spelspeligt än tidigare produkter (bättre stridssystem som man faktiskt typ kan slåss i)

"3. Rollpersonerna ska vara mäktigast bland mäktiga män (och kvinnor)."
Yeah baby! Du är upphöjd av solen. Vanliga människor står under. Upphöjda av de fem drakarna står under dig. Upphöjda av månen står typ under dig. Upphöjda av de fem planeterna står under dig (fast det vet du inte om :gremwink: ). De flesta andar står under dig. Demoner behärskas och mindre gudar kan smiskas.

"1. Flygande skepp eller luftskepp (fast ovanliga, typ gudagåvor). "
Check. De är gamla och bortglömda, men det har funnits hektolitervis med flygande skepp i äkta FF-stil.

"2. Flygande öar (eller ja, en). "
Får snickras hemma, men det motiveras lätt. Världen är en high fantasy-värld trots allt.

"3. Fantastiska monster och legendariska varelser (Himmelstjuren Hunbaba, Fågel Fenix)"
Ja. Får man fresta med ett vandrande berg? Eller wyldmuterade kaniner? :gremlaugh:

"4. Urgamla ökenpyramider. "
Ja. I Exaltedhistorien så har skapelsens stora glansdagar passerat, och det dräller med ruiner och lämningar efter första åldern som den kallas.

"5. Ännu äldre underjordiska ökentempel."
Ja, se ovan.

"6. Odöda konungar.
7. Skimrande sjöar. "

Ja, respektive ja.

"8. En väg till underjorden. "
Kallas skuggland och dom finns lite här och var.

"9. Verksamma gudar och demoner, man kan förhandla med. "
Absolut. Det dräller av gudar i Exalted. Dom finns verkligen överallt. Och de mäktigare är helt klart aktiva.

/Naug, exaltedfan.

Rising

Vila i frid
Hitta på ett själv

Du skriver upp en stor lista på saker du vill ha i spelvärlden. Alla saker på den listan är klyschor som bygger upp en atmosfär, så bara genom att skriva den listan så har du gjort det mesta av jobbet: Du har ju pekat ut vilken sorts atmosfär du vill ha. Jag tror allvarligt inte att något rollspel på marknaden kan beskriva "urgamla ökenpyramider" på ett bättre sätt än vad du redan kan göra i ditt huvud, så på den punkten är du nog redan i mål.

Reglerna, då? Tja, jag såg orden "snabbt" och "prestationsinriktat" och drog slutsatsen att inget system passar dig. Det finns system som är snabba på att simulera skeenden utan att spelaren har något att säga till om, och det finns prestationsinriktade system som inte är snabba.

Så... Jag skulle välja ett snabbt system, bara. Boosta upp rollpersonernas attribut om du vill göra dem mer hjältemässiga. Sedan blir det upp till dig som spelledare att göra det prestationsinriktat. Du får försöka hitta på omständigheter som gör det hela spelmässigt och utmanande, vilket kanske bäst genomförs genom att hitta på märkliga magiska vapen & rustningar, monster med olika former av immunitet och sårbarheter, samt miljöer som gör vissa stridstekniker sämre än andra (såsom trånga grottor där huggvapen är sämre än stickvapen, och liknande).

Jag tycker inte att något system är tillräckligt bra på att göra det spelmässiga jobbet intressant nog, så jag skulle köra med det system du är vanast vid (för mig skulle det vara en avskalad form av BRP) och sedan lägga till mycket grejer själv. Små husregler, modifikationer, knorrgrejer (såsom magiska amuletter som gör att man varken kan kasta magi eller bli föremål för besvärjelser. De kan användas i typ alla fantasyspel, men även om de inte stöds av definierade regler i regelboken så ger de hela spelet en ny taktisk, spelmässig dimension) och liknande.

(Jag personligen skulle nog rentutav hitta på ett eget system, helt och hållet (åtminstone mina egna yrken och raser, typ), men även om du inte vill det så tror jag ändå att någon enkel lösning kommer passa dig bäst. Det kommer hänga på din fantasi i slutändan (mer än vanligt, alltså))

Eksem

Champion
Re: Du kan sluta söka ...

Inte helt oväntat hade jag nog gissat att det vore ett lämpligt spel för mig, men det har två enorma nackdelar:

1. Priset
Det ska nog gå att komma runt (SRDn, Dunder&Drakar, den tidigare nämnda pocketboken), men ska jag ha de tre grundböckerna plus Eberron vill SF-Bokhandeln ha 298*4 kronor av mig, och nära 1200 för grundregler plus spelvärld för en kampanj på under tio speltillfällen...

2. Det är ett krångligt spel
Det är inte säkert att jag har rätt i det, mina D&D-kunskaper är begränsade till första svenska utgåvan, The Orc and the Pie, en i ilska undanslängd AD&D2-bok samt RP-konstruktion och tre scenarier som spelare i Everquest. Och jag har aldrig sett det som ett enkelt spel. Det är många regler. Olika regler. Inkonsekventa regler. Väldigt, väldigt, väldigt många regler. Det finns något hos det jag gillar, men jag är inte säker på att det är värt besväret för mig just nu.

Kan du motbevisa dessa två nackdelar? I så fall kanske D&D blir spelet för mig (det vore väl på tiden, om inte annat).

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

1. Priset
Det ska nog gå att komma runt (SRDn, Dunder&Drakar, den tidigare nämnda pocketboken), men ska jag ha de tre grundböckerna plus Eberron vill SF-Bokhandeln ha 298*4 kronor av mig, och nära 1200 för grundregler plus spelvärld för en kampanj på under tio speltillfällen...
Handla från AdLibris och spara ca 140 kronor. Billigt! Inte...? :gremshocked: Nä-hä... :gremcrazy:

Pocketboken kostar f.ö. 180:- på AdLibris och innehåller i princip allt från PHBn men saknar en/ett par tabeller/listor som gör bl.a. Feats mindre överskådligt enligt recensionerna jag läst.

Pom

Swashbuckler

2. Det är ett krångligt spel
Det är inte säkert att jag har rätt i det, mina D&D-kunskaper är begränsade till första svenska utgåvan, The Orc and the Pie, en i ilska undanslängd AD&D2-bok samt RP-konstruktion och tre scenarier som spelare i Everquest. Och jag har aldrig sett det som ett enkelt spel. Det är många regler. Olika regler. Inkonsekventa regler. Väldigt, väldigt, väldigt många regler. Det finns något hos det jag gillar, men jag är inte säker på att det är värt besväret för mig just nu.
Inkonsekvent är det verkligen inte nuförtiden. Men det är rätt detaljerat och det kräver en del tid att bli riktigt varm i kläderna i det.

Allt från den anda din förfrågan andas till de detaljer du söker finns i D&D3.5, men det kanske är i krångligaste laget bara för ett one-shot.

Men skall ni spela så sällan hinner spelarna ändå inte börja klura på exakt vilka värden ett monster kan ha (och liknande), så du kan ju grabba någon spelvärld som verkar ha det du söker och köra med andra regler som du höftar under spelets gång. Kanske förenkla alla slag i spelet till level+T20, ju högre desto bättre går det, och liknande, eller ta något listigt dogmaspel från Forumet.

/Pom, fanboy som vill att folk går ner sig i d20-träsket med öppna ögon

Honken

Hero
High Adventuring Role Playing

Jag kan ju då tycka att Iron Crown Enterprises nya rollspel som heter HARP och är en förkortning av det som står i "ämne". Det har det mesta man kan önska sig. Och som spelvärld till detta skulle jag då helt oförskämt säga Shadow World som också är en ICE produkt.

H.A.R.P

/Honken

entomophobiac

Low Prep High Play
Spontant skulle jag säga Conan RPG, faktiskt. Det bottnar dessutom i d20, även om det är väl genomarbetat. Det mått av frihet man har i den Hyboriska eran är trots allt väldigt stort, så jag tror inte något av det du efterlyser ens skulle rubba balansen.

Dessutom är det överlag ett väldigt bra spel, särskilt Atlantean Edition. Enda nackdelen är att den kostar pengar (typ 500 spänn på SF Bokhandeln).

En stor fördel rent ekonomiskt är däremot att du slipper införskaffa "de magiska tre" (PHB, DMG, MM) eftersom allt som behövs för Conan RPG finns i grundboken. Det är därför den är OGL och inte fullt ut d20... En mycket bra typ av mygel, om man frågar mig.

entomophobiac

Low Prep High Play

På sätt och vis stämmer det. Spelsystemet är väldigt jordnära, men samtidigt otroligt spektakulärt... Det låter osannolikt - och är osannolikt - men åtminstone mina erfarenheter av det är att allt går och att allt fungerar.

WHFRP är bland de bästa fantasy spelen på marknaden. Däremot är det inte det första jag tänker på när jag läser Eksems inlägg...

Organ

Out of time, out of mind
Jag vet inte vad alla andra som svarat i tråden föreslagit men jag tycker att det låter som att det du letar efter är Dungeons & Dragons.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Mina två spänn ang. D&Ds lämplighet i detta fall

>Inte helt oväntat hade jag nog gissat att det vore ett lämpligt spel för mig, men det har två enorma nackdelar:
1. Priset

Helt billigt är det tyvärr inte. Om du inte känner att du BARA MÅSTE ha senaste utgåvan (3,5) så kan du nog komma över begagnade kopior av version 3 för en mer moderat peng. (Personligen tycker jag 3:an funkar alldeles utmärkt och har aldrig känt någon lust att uppgradera.)

>2. Det är ett krångligt spel

Det finns betydligt enklare spel men även betydligt mer komplicerade. Regelverket är dock så logiskt uppbyggt att det faktiskt är enklare att ta till sig än man kan tro. Personligen blev jag enormt överaskad när 3:an kom ut och såg vad WotC gjort med det AD&D som jag avfärdade för flera år sedan som "nästan ospelbart".

/Anders

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Äsch, trams! ...

Skit i priset! Låna mina 3.0-böcker gratis.

Krångligt? Njäe ... omfattande, men inte speciellt krångligt. Att reglerna är många stämmer nog, men det mesta funkar på exakt samma sätt.

Troberg

Sinister eater
Har du funderat på Palladium?

Jag vet inte om det uppfyller exakt alla dina kriterier (tex luftskepp) men lite kan man ju skruva själv. Det har:

- en läcker värld där man för en gångs skull faktiskt låtit magin påverka praktiska detaljer på ett logiskt sätt
- passar för högnivåspel
- magikertyperna känns olika, inte bara som olika spell lists
- en väl utbyggd värld
- stor variation beroende på var i världen du spelar
- har många små stämningshöjare som bilder på mynten och de magiska symbolerna

Det har också en nackdel, spelsystemet suger. Det är det enda system jag kan komma på som till och med suger värre än d20. Det är fullt av inkonsekvenser, missar och virrigheter. Lyckligtvis är det modbart och man kan med lite enkla moddar fixa det så att det blir spelbart, så det är ingen katastrof.

Mina kommentarer gäller andra editionen vilken antagligen är minst 15 år gammal, så vissa saker kan ha ändrats.

Lycan

Hero
Agone! Såklart.

Agone alltså:

1. Regelsystemet bör vara prestationsinriktat utifrån spelspelandet och inte gestaltandet.

Jepp.

2. Regelsystemet bör vara actioninriktad och snabbt.

Jepp.

3. Rollpersonerna ska vara mäktigast bland mäktiga män (och kvinnor).

Jepp (och helt utan att fibbla med starting level!) :gremlaugh:

Sedan:

1. Flygande skepp eller luftskepp (fast ovanliga, typ gudagåvor).

Jajamen. Inga problem.

2. Flygande öar (eller ja, en).

Hade du fått lägga till själv, men hade passat stämningen i världen jättebra.

3. Fantastiska monster och legendariska varelser (Himmelstjuren Hunbaba, Fågel Fenix)

Drivor! :gremlaugh:

4. Urgamla ökenpyramider.

Jepp.

5. Ännu äldre underjordiska ökentempel.

Jepp.

6. Odöda konungar.

Jepp.

7. Skimrande sjöar.

Öh, finns väl överallt? Men jepp, i alla fall.

8. En väg till underjorden.

Jepp för fan!

9. Verksamma gudar och demoner, man kan förhandla med. '

Verkligen.

Agone är dessutom bara en bok, men allt man behöver för att spela. Är lätt att sätta sig in i, har shysst high-fantasy-stämning med renässanskänsla och gott om överraskningar och konstigheter blandade med mer normal fantasy. Regelsystemet är dessutom smart och enkelt, och kraftnivån på rollpersonerna är väldigt lättvarierad. Skall någon spela magiker rekommenderar jag magiboken (The Grimoire) eftersom den innehåller bland den häftigaste magi jag sett i ett rollspel...

Agone ja, mysigt rollspel...

- Lycan

DarkMystic

Swordsman

Luftskepp av sten? Va? Men seriöst, jag har alltid sett WFRP som ett distinkt Low-fantasy spel, där ett slagsmål med en dräng är livsfarligt och ett läkarbesök är livsfarligt. Inte precis vad jag tänkte på när jag läste Eksems inlägg.
Allt spelar roll vad du e, är du magiker i WFRP så dör då snabbt och lätt mot allt medans en erfaren slayer kan dräpa drakar med händerna.(I vår spelgrupp finns en slayer som gör det iallafall). Och när det gäller farliga regler så finns inte många rollspel som funkar bra alltid.

/DarkMystic erfaren Morr präst