Mogger
Hipsteranka
Det vågar jag inte svara på, men jag skulle gissa att om man bara byter God mot Ond är det fortfarande High Fantsy, eller kanske Dark High Fantasy.
Heh, snacka om att ha olika syn på saker och ting...Måns said:Ett ganska lätt sätt att skilja på High Fantasy och Sword & Sworcery är att även om de i princip kan se exakt likadana ut och fienden är exakt densamma så drivs respektive genres huvudpersoner av olika saker. I High Fantasy representerar huvudpersonerna Det Goda. De gör vad de måste göra för att rädda världen. I S&S går de emot Ondskan för att this time, its personal! Conan dödar inte gudar för att rädda världen, han dödar dem för att de har gjort honom förbannad (om nu Conan dödar gudar, jag vet inte). Frodo ger sig inte på Sauron för att han har personliga skäl att göra det, han gör det för att han måste.
Så funkar det inom litteraturen mer eller mindre.
Med det sagt så kommer en kampanj som använder Solar System alltid, per default, bli S&S.
Krank; tänk om varje gång du tryckte på en tangent så exploderade ett helt solsystem någonstans långt ute i universum.Om jag får ett land att utplånas, så har jag ju påverkar spelvärlden rätt rejält - även om jag sedan åker till ett outplånat land, inte sant?
Inte alls flummigt och ostrukturerat, jag hajar mycket bättre vad det är du vill prata om nu. Som det märks av tråden i övrigt kanske man kan säga att det var lite oflyt i ordvalet, eftersom många uppfattar "high fantasy" som en mer eller mindre specifik undergenre av fantasy, medan vad du menar är mer generellt kampanjer med väldigt mäktiga rollpersoner vilkas handlingar gör stora förändringar i spelvärlden? I så fall kan vi ju gärna lämna samtalsämnet vad innebär high fantasy och koncentrera oss på det andra, som förmodligen är mer intressant.Ram said:Mycket intressant svar som belyser ett antal spännande saker.
Till och börja med, världen. Jag tycker inte att high fantasy egentligen kommer ur världen utan av det som man som spelare kan göra i densamma. Det är sak samma om man står i Baldurs gate, Infernos fjärde krets eller downtown Strängnäs anno 1999, det är vad jag och mina antagonister kan göra som sätter graden av High enligt mitt tycke.
Sedan vad rör dina fyra punkter:
1. Se ovan. Så detta tycker jag inte drar ned din kampanjs High.
2. Detta tycker jag egentligen inte påverkar High.
3. Detta tycker jag biddrar till din kampanjs High.
4. Detta får du gärna utveckla lite. Jag förstår inte riktigt, men tycker det verkar intressant...
Anledningen till att jag valde just din rapport förutom att den är riktigt bra med en skitbra historna är att den belyser något som jag tror hjälper att släppa lös känslan av High; Att storyn och världen inte är satta i sten (eller kanske alls).
Vad gäller det som du skriver om miljön... Jag tror att du har rätt i det du skriver, men att det är en sådan faktor som blir precis vad man gör av det om du förstår vad jag menar. Världen är i mångt och mycket bara en kuliss om man inte väljer att låta den ha större betydelse än så.
Fan vad flummigt och ostrukturerat detta blev.
Ok. Då är detta nog inte tråden för dig...Måns said:Eller rättare sagt, visst är det coolt att leda en armé med drakar och sånt men det inget jag ligger vaken på natten och drömmer om. Det är inte det jag går igång på.
Jo, jag tror det också. Man skall veta precis så mycket att man enkelt kan spela i miljön men tillräckligt lite för att det inte skall bli ett hinder. Under de improövningar som vi har gjort så har vi fastnat för att man skall ha en karta, en välkänd setting (typ D&D:s koncept, Star wars koncept eller dyl) och ett antal platser eller personer som inducerar något i världen men som inte har egna agendor. Typ "Magikern Tamar smider planer i sitt torn", "Kungen Harnad av Dol har storhetsvansinne" eller liknande. Det har funkat skitbra för oss.Simon said:Utifrån det konstaterade vi att en av de fetaste grejerna med kampanjen var att det inte fanns någon fördefinierad värld, med SLPar och organisationer och en massa såhär är det, utan allting i spelvärlden bestämdes utifrån kampanjens behov. Vi förhöll oss till kampanjvärlden med grundinställningen att ingenting finns förrän det har kommit i spel, och jag tror att det var det som var en central del i varför det blev så bra.
Ja.Rising said:Krank; tänk om varje gång du tryckte på en tangent så exploderade ett helt solsystem någonstans långt ute i universum.
Skulle det betyda att du påverkade mer?
Fuck you! Jag svarar på vad jag vill!Rising said:Retorisk fråga. Svara inte.
Alltså, nu hittar du bara på att jag skulle ha talat för att det skulle vara där distinktionen ligger, vilket bara är blajj. Jag har sagt att en viktig del i att det känns som "high fantasy" ligger i känslan av att man påverkar världen; och att det är helt fel att i sammanhanget se påverkan som nåt som endast kan ske vad gäller rollpersonernas eller huvudpersonernas faktiska situation eller kontext.Rising said:Now: Jag håller med dig om att distinktionen du pekar på existerar, men den talar i mina ögon mer om graden av camp än high/low.
(...följt av så mycket nästan-relevant smörja att ögonen blöder)
Well, är det så egentligen...? Vad menar du med global påverkan?krank said:High fantasy kan ha lokal påverkan eller vara utan; men däremot klarar sig genren inte utan global påverkan eller åtminstone den delade illusionen av densamma.
En smiley kan hjälpa till att förmedla känslor, den här smiley - - betyder att det är ett skämt. I mitt fall var det ironi.Ram said:Eh, varför skulle det vara en ryggdunkatråd?
Sorry, nu tappade du bort mig helt...Måns said:Utöver det har jag inte sagt att jag inte gillar High Fantasy, jag har sagt att OM High Fantasy bara är vad och hur så tilltalar det mig inte, men jag uppfattar både litterär high fantasy och Simons Stormarnas tid som väldigt mycket varför. Men, du är inte intresserad av varför, och då är vi helt enkelt intresserade av olika aspekter av High Fantasy. Och helt klart vill du inte prata om den aspekten, därför en ryggdunkartråd. Men med glimten i ögat. Folk får prata om vad de vill utan att jag tar illa upp.
Mmm. Det är vad andra redan har sagt - och vad jag redan svarat på. Man kan absolut tala om dessa - och flera andra - olika typer av påverkan. Frågan är om det är relevant. Varje rollperson som har en världsåskådning som säger henne att hennes handlingar ger globala konsekvenser skulle ju nämligen med denna definition göra berättelsen till high fantasy. Barn som tror att en älva dör varje gång man säger att man inte tror på älvor, eller kristna som tror att synder hjälper Satan i dennes krig mot Gud, m.m. vilket i min mening låter orimligt.Kort sagt: Man kan tala om två sorters påverkan - påverkan av den egna, omedelbara situationen (lokal påverkan) och påverkan på den "stora världen" (som ju måste betraktas som existerande även om man kanske inte för tillfället ser den) (global påverkan).