Nekromanti Highfantasy och lowfantasy och f-n och hans...

Johan K

Gammal & dryg
Johan K tror sig ha en teori..

Är det inte som såhär att Hight fantasy så finns det hjältehjältar, hjältedåd som är uppblåst så inni helsefyr. Ett troligt bra exempel är D&D, rättta mig om jag har fel...
Lowfantasy är väll mindre av det ovanstående meningar...

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Johan K tror sig ha en teori..

Nja, snarare är det så att i High Fantasy finns det mycket av det fantastiska... drakar, troll och magi överallt. Low Fantasy, däremot, liknar mer vår egen historia... det berättas sagor om drakar, men ingen har sett någon i verkligheten.

/Mikael

Johan K

Gammal & dryg
Oki !!!

Se där ja !!
Inte en dag utan att man lär sig något nytt.
Känns som gränsen mellan high & lov fantasy är lite flytande..
Innimellanåt så tycker jag att de passar välldans bra ihop & ibland så passar de mindre bra ihop.

Johan K, som måste masa sig upp TIDIGT imorgon.. :gremfrown:

Troberg

Sinister eater
Re: Oki !!!

Känns som gränsen mellan high & lov fantasy är lite flytande..
Innimellanåt så tycker jag att de passar välldans bra ihop & ibland så passar de mindre bra ihop.
Gränsen är väldigt flytande, men begreppen ger ändå en intuitiv koppling till vad man talar om.

På sätt och vis kan man säga att begreppen säger mer om vad som inte ingår än vad som ingår. I low fantasy ingår inte D&D's monster manual prinsessräddning från drakar och liknande, i high fantasy ingår inte skitiga bönder (annat än som ett pittoreskt element man passerar förbi).

Irratic

Veteran

Det stämer väl aldeles utmärkt.

I Low fantasy är realismen större & ett äventyr är mer av rädda gris flocken från onda rövar stuket & sedan rulla vidare, genom ett sådant fantasy är Rp.s mer mänskliga med inge eller små förmågor medan i High fantasy är alla enorma hjältar eller blivande hjältar skurkar, Keelatar är ett klassiskt low fantasy rollspel medan D& D är mer high fantasy....

Troberg

Sinister eater

Jag brukar inte kommentera stavning, men här måste jag bara få klarhet:

ett äventyr är mer av rädda gris flocken från onda rövar
Vad menar du egentligen här? Något i stil med 'Den sista färden'?

Johan K

Gammal & dryg
Visst !

Håller helt med dig !
Det borde förövrigt finnas en klass till, den borde heta mittimellanfanntasy.. Käns lite mer passande för min del, man plockar ju lite ifrån varie klas.

Morgoth

Swashbuckler
romantik i low- och highfantasy...

Tja, det har snackats en del om att Low Fantasy skulle gå ut på att valla grisar och mocka koskit. Måste det vara så?

Jag tror inte det. Inte heller tror jag på att det inte "finns någon magi" i Low Fantasy -de är de magiska förmågorna som är bortblåsta. Okej, okej, det är en defnitionsfråga -men som jag har sett uttrycket användas i lite bredare kretsar så handlar inte Low Fantasy om grisar, bondtösar eller pseudohistoria. Det handlar om mundanitet - därav low, som i närmare marken. Och tar man en titt på mundan, jordnära fantasy så kan den också vara magisk - skillnaden ligger väl i att den inte behöver en massa hjältar och drakar och sagor och trams för att vara det.

Fast nu slog det mig att det kanske inte är särskilt många som har menat det där om grisar, så jag borde väl förmodligen gå och lägga mig. Sov gott!

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: romantik i low- och highfantasy...

Jag antar att det inte behöver vara så. Jag får ett grymt intryck att High fantasy i praktiken ska ses som episka hjältesagor med fantastiska vidunder.

På sätt och vis skulle man nog kunna spela en "low fantasy"-kampanj med enklare husmagi närvarande. SÅ länge som den inte tar upp "idag räddar vi världen" utan snarare teman som "unge Markus ser liten flickvän bli misshandlad av sonen till byäldsten, ska han våga göra något åt saken?".

Säg mig om jag missuppfattat... är det i temat i spelet eller varelser eller en mer "äkta medeltid" som gör skillnaden i High and Low?

Grisodlande kan nog vara rätt jobbigt imo. Grisar är stora djur, envisa djur och rätt smarta... :gremwink:

Troberg

Sinister eater

Säg mig om jag missuppfattat... är det i temat i spelet eller varelser eller en mer "äkta medeltid" som gör skillnaden i High and Low?
Temat, känslan, skalan, stämningen, realismen, handlingen och så vidare. Man bara känner på sig vad det är.

Det är dock inget digitalt antingen eller, det är mer den klassiska fuzzy logic-grejan. Ronja rövardotter skulle till exempel kunna vara 20% high fantasy och 80% low fantasy. Den har en del fantasyelement, men de är i utkanten av berättelsen och storyn är ganska jordnära, utan magi och mäktiga strider och sånt. Bröderna Lejonhjärta eller Mio min Mio är nog snarare krin 50/50 eller 60/40, och en genomsnittlig D&D monster manual är 100/0.

Lurvig logik, kan det bli bättre!

Grisar är stora djur, envisa djur och rätt smarta...
Jag är rätt söker på att jag skulle kunna överlista en gris. OK, två gånger av tre då. Eller tre av fem.

Eva Florén

Swashbuckler

Aha låter alltså som om vi ska köra med en "glidande skala", om humöret är på det ena sättet så låter vi regeln flytta sig närmare high och på det andra sättet åt low. Det enda intressanta tillfället är alltså när man skapar ett rollspel och presenterar det, då är det kanske på sin plats att ge tips om var på skalan man befinner sig. Världen i sig påverkar ju reglerna... vilket avslöjar om man är mer böjd för det ena eller andra. *tänker så det knakar* Med andra ord skulle merparten av mina äventyr hamna i highfantasykategorin... med lite inslag av low visserligen, men det kan jag leva med. Samtidigt som känslan när vi spelar lutar åt low.... hm... knepigt det blev. :gremcrazy:

Lurvig logik, men glasklar tills man börjar liksom strula med det... klart som korvspad - btw är inte korvspad klart. :gremwink:

Vad det gäller grisarna så hoppas jag du överlistar dem... speciellt om de är av det lite blandade slaget (moderna ekologiska grisar med vildsvinsblod), då är dem inte att lita på... Grisar har sina vassa sidor, även om skinka är gott. :gremcool:

Troberg

Sinister eater

Aha låter alltså som om vi ska köra med en "glidande skala"
Nja, egentligen inte. Iden med lurvig logik är inte att man har en glidande skala, utan att objektet kan vara flera saker samtidigt, fast olika mycket. När man tillämpar det i exempelvis mikrovågsugnar så kan maten vara 20% kall och 80% varm, men i andra sammanhang kan det vara fler parametrar, exempelvis kan en färg vara 30% grön, 10% gul, 40% röd, 60% svart och så vidare. Dessa olika egenskaper kan sedan styra olika signaler i systemet. Fyzzy logic används för att gen en mjukare styrning än traditionell logik, även då systemen är för komplexa för en total analys.

Om man överför det här till rollspel så skulle man kunna (men jag vet inte varför) kunna säga att drakar uppkommer bara då high fantasy är minst 30% och kan bara dödas om den är minst 90%. Man kan bara spela bönder om low fantasy är över 40%. Alltså kan drakar och bönder bara finnas tillsammans i en värld med 30-60% high och 40-70% low. Man kan även se att en drake aldrig kan dödas av en bonde.

Lurvig logik, men glasklar tills man börjar liksom strula med det...
Jag tror det var det jag nyss gjorde... Om det var någon som blev klokare efter min förklaring ovan så kan jag bara beklaga.

klart som korvspad - btw är inte korvspad klart.
Åh, du gillar också de där underbara danska korvarna?

Eva Florén

Swashbuckler

Men men det innebär ju att... hm... jag skall alltså definera min kampanj eller spel i procent. Procent av aldrig min starka sida i skolan... hm Få se... vi har ca 70-80% high fantasy i vårt spel samtidigt som vi har element av natur low fantasy i storleken 40-80% ... det innebär att vårt rollspel är 160%-tigt... =)

Allvarligt, är Lurvig logik en klar defination? Det låter som något en viss rävsvans kan ha kommit på.

Jag tror det var det jag nyss gjorde... Om det var någon som blev klokare efter min förklaring ovan så kan jag bara beklaga.
Ajdå, jag som trodde jag började förstå... ska jag väl aldrig lära mig. =)

Och nej, jag gillar inte danska korvar, det räcker med vanliga svenska för att inse att korvspad aldrig är fullkomligt klart. :gremsmile:

Så till sist. High fantasy och low fantasy är bara ett koncept som vi ordningssamman människor vill dela in saker i? Det fyller ingen större funktion annat än för statistik som inte går att genomföra då det i slutänden innebär att luddig logik inte fungerar?

Varför ska vi dela in saker i alla möjliga kategorier. Titta bara här... vi har rollspelsforum för olika spel... olika detaljer kring... jag vet inte - har det att göra med mängden av inlägg i olika kategorier månne. :gremsmile:

Nåja... ska sova lite på det...

Rosen

Myrmidon
Re: Visst !

Det borde förövrigt finnas en klass till, den borde heta mittimellanfanntasy..

Glöm inte både-och-fantasy... Spela grisbönder som odlar rovor och håller grannbyns onda drängar borta från pigan - och emellanåt ser man drakryttare svepa förbi högt uppe i luften, på väg mot den däringa dödsfurstens fäste uppe i bergen.
Vi har kört ett par såna kampanjer, fast de blev ganska korta.

--
Åke

Rosen

Myrmidon

Tja, det har snackats en del om att Low Fantasy skulle gå ut på att valla grisar och mocka koskit. Måste det vara så?

Bara om man nödvändigt vill spela RP:nas vardagsliv. (-:
Det är en återkommande tanke i low fantasy att folk inte kan leva på att äventyra, utan faktiskt behöver ha en liten gård eller ett riktigt jobb att falla tillbaka på mellan varven. Magi går utmärkt att ha med så länge man rensar bort kåpklädda skägglurkar som kastar färgglada ljus omkring sig o dyl. Och visst kan grisodling vara heroisk; det är mest en fråga om vad man slåss mot, och hur.

Såg inget om romantik i inlägget, trots titeln, men jag har också märkt under åren att det verkar vara mer vanligt förekommande i low än i high fantasy; när man hamnar i en jordnära miljö utan episka quests kanske Pojkar&Flickor blir ett mer naturligt inslag i bilden.

--
Åke

chrull

Stockholm Kartell

Så till sist. High fantasy och low fantasy är bara ett koncept som vi ordningssamman människor vill dela in saker i? Det fyller ingen större funktion annat än för statistik som inte går att genomföra då det i slutänden innebär att luddig logik inte fungerar?

Det är begrepp vi kan beskriva saker för varandra med.
Och det är ju verkligen inte felfritt, men det beror inte på begreppen, utan de ofullkomliga varelserna som försöker använda sig utav dem.

Dessutom är jag lite emot inblandningen av drakdödande i begreppet High/Low-fantasy. Drakdödandet hör väl dit till viss del, men det är mer en episk sak och hör därför hemma på skalan episk/grisodling.

chrull