Mutant Hindenburg, 20 år senare

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,085
Location
Ereb Altor
Vi tänkte börja spela Gryningens beskyddare, eller iaf en variant av den, till Mutant: Hindenburg. Vi kommer använda våra gamla RP från Undergångens arvtagare, men 20 år senare. Vilket det lustigt nog snart är IRL sedan vi spelade. (Jag vet att GB egentligen utspelar sig 127 pt men tycker det är för lång tid. För många ur UA:s persongalleri blir för gamla då). Jag kommer göra några ändringar:
  • Pyrisamfundet har inte blivit mer civiliserat, mer teknologiskt, mer likt en tidigmodern stat. Tvärtom. Thorulfs avgång innebar en revolution, och en blodig sådan. Nordholmia och Pirit slog sig fria. Zonmarken kröp närmare.
  • Det är fortsatt mer Mad Max än 1800-tal. Skrot och fornfynd.
  • Nu, år 119 PT har revolutionen gått igenom ungefär samma faser som franska revolutionen. Den har ätit sina barn, den har genomlidit Skräckväldet och är nu i något som kan liknas vid Napoleons militarisering. Hela den här fasen kommer vara betydligt mer genomarbetat och sannolikt har det varit flera olika personer/grupper som kämpat om makten. Dessa konflikter lever kvar i allra högsta grad.
  • Storkriget är ett faktum, men pga krigströtthet och brist på materiell rör det sig, sedan nått år tillbaka, om frusna fronter. Ulvavirket står stilla, guttarnas kolonier på fastlandet har mött motstånd bland slätternas motormarodörer
  • Nordholmia slog sig fritt när Pyri rämnade. Boss Bonner styr alltjämt, men kan idag närmast betraktas som ett lydrike. Samma gäller Pirit, då stadens mobsters värderar krediter högre än frihet.
  • Männsikoeliten har inte gett upp. De kämpar än, och har tagit tillflykt till sina fortifierade gårdar.
Jag kommer bygga ut med lite fler zonstater och annat pack. Kejsar Manfred har lyckats ena en motvillig Malsjötrakt, och hans skattemarker sträcker sig från Pirit till Nordholmia. Kanal och järnväg är de infrastrukturella förutsättningarna för detta.

Regelsystem
Vi har inte spikat detta ännu. Vi är ju galet nöjda med T2000, som ju ändå ligger rätt nära MÅ0:s YZE. Frågan är, vad behöver man ändra för att det ska passa? Förutom mutationer m.m.? Finns det andra alternativ?

Tips mottages tacksamt!
 
Last edited by a moderator:

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,251
Her det skett någon förrändring i positiv riktning i relationen mutanter-människor, eller är allt bara sämmre?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,085
Location
Ereb Altor
Her det skett någon förrändring i positiv riktning i relationen mutanter-människor, eller är allt bara sämmre?
Något som kan liknas vid La Belle Epoque inträffade under några lyckliga år innan Storkriget men efter Manfreds trontillträde, Solåren. Mutanter klättrade på samhällsstegen, men det var främst propaganda. Att ta sig ur Hundängens rännsten är svårare än så. Egentligen har nog Storkriget gjort mer för Mutantens sak då det alltid behövs dugligt folk i krigsapparaten.

Rent mutantfientliga organisationer som BPM och mutanthatande agitatorer ser man inte längre. Det sker under jorden. Men de finns kvar och situationen kan ju liknas vid Tyskland efter WW2. Däremot har Manfred återupplivat PSIPO så Samfundets psimutanter, som deltog i revolutionen, känner sig snuvade på konfettin.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,669
Frågan är, vad behöver man ändra för att det ska passa? Förutom mutationer m.m.? Finns det andra alternativ?

Tips mottages tacksamt!
Inga tips, men någonstans tycker jag MUAs system för sällskap och andra sociala sammanhang behöver fångas in, kanske talanger överhuvudtaget?, på något sätt. Upplever inte riktigt att YZE-motorn gör det.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
441
Location
Linköping, Sverige
Savage Worlds (med Super Powers Companion för mutationerna). Blir säker lite pyssel, speciellt med PSI-krafterna, men det borde inte vara så knepigt.
 

Arrikir

Venator
Joined
14 Jan 2019
Messages
795
Location
Uppsala
Vet inte om det är helt perfekt men det finns en fan-gjord MUA hack baseras på DoD23 som jag tycker gör förmågor väldigt bra, de är något omskrivna och förtydligade.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,251
Något som kan liknas vid La Belle Epoque inträffade under några lyckliga år innan Storkriget men efter Manfreds trontillträde, Solåren. Mutanter klättrade på samhällsstegen, men det var främst propaganda. Att ta sig ur Hundängens rännsten är svårare än så. Egentligen har nog Storkriget gjort mer för Mutantens sak då det alltid behövs dugligt folk i krigsapparaten.

Rent mutantfientliga organisationer som BPM och mutanthatande agitatorer ser man inte längre. Det sker under jorden. Men de finns kvar och situationen kan ju liknas vid Tyskland efter WW2. Däremot har Manfred återupplivat PSIPO så Samfundets psimutanter, som deltog i revolutionen, känner sig snuvade på konfettin.
I förra kampanjen så slutade det hela lite snöpligt med att ingen egentlig förrändring skedde, kommer rollpersonerna ha ett större inflytande och, kanske inte skapa ett lyckorike, men ha chansen att påverka saker i en lite positiv riktning?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,085
Location
Ereb Altor
I förra kampanjen så slutade det hela lite snöpligt med att ingen egentlig förrändring skedde, kommer rollpersonerna ha ett större inflytande och, kanske inte skapa ett lyckorike, men ha chansen att påverka saker i en lite positiv riktning?
Jag gillar ju gråskalor och svåra val så det är väl högst oklart :) Jag har inte läst klart Gryningens beskyddare än, men ska jag vara ärlig tror jag att mina spelare ser det som en fullständig seger om de lyckas sno
luftskeppet
och så är det bra med det :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,085
Location
Ereb Altor
Jag backade Hindenburg men har slarvat bort bok + karta. Fråga; finns det någon karta över hela Pyrisamfundet med fronter m.m?

Edit: Hittade min PDF med karta i :)
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,085
Location
Ereb Altor
Viktiga händelser 100 - 119 PT
  • 100 PT - Kuppen mot Kejsar Thorulf avstyrs och kuppmakarna arresteras, skickas i exil eller flyr. Efter de senaste veckornas terrorvälde är de flesta trötta på mer elände. Thorulf stannar kvar vid makten.
  • 101 PT - Thorulfs situation blir ohållbar. Hemligheterna från Elysium IV läcker ut, Hydrans roll i Pyris historia basuneras ut i Polisgazetten och efter några dagars upplopp abdikerar Thorulf, och drar sig tillbaka omgående. En konselj bestående framstående mutanter och människor (och någon enstaka automat som rådgivare) tar över makten. Marcus Proctor väljs till ordförande. Psimutanterna bjuds inte in.
  • 101-103 PT - Även om konseljen vill väl och även om ordförande Proctor är duglig och rättvis börjar Samfundet falla isär. Boss Bonner i Nordholmia utropar självständighet och Pirits mobstrar gör det samma.
  • 104 PT - Rallarkriget! Baronens mannar belägrar Nordholmia och rallarkriget är ett faktum. Kriget går dåligt för Bonner och ett nödmeddelande skickas till Hindenburg. Med Konseljens styrkor kan rallarna slås tillbaka, och Nordholmia införlivas i Samfundet. Järnbanans sydliga sträcka mot Hindenburg börjar byggas som ett brödraprojekt.
  • 105 PT - Ordförande Proctor mördas! Okänd gärningsman. Återigen blossar oroligheter upp, och blod flyter på Hindeburgs gator. Mutanterna fick inte vad de ville och nu har de verkligen fått nog! Manfred Lund väljs av folket till ny ordförande. Röstningen är oerhört kaotisk och även om det viskas om valfusk tycks de flesta nöjda med resultatet. Konseljens medlemmar byts ut och består främst av mutanter. En rad lagar klubbas igenom vilket inskränker den mänskliga elitens makt ytterligare och detta används som svepskäl för veritabel plundring av storgods och manufakturer.
  • 106 - 110 PT - Solåren. Äntligen får mutanter makt på riktigt, iaf verkar det så. Det råder ett lugn och iom både Hertz kanal och Järnbanan kan samfundet kontrollera (läs: ta upp skatt) hela området från Pirit till Nordholmia.
  • 111 PT - Kriget kommer! Efter vissa provokationer, gränstvister och diplomatiska tillkortakommanden från både guttar och ulvkårister förklaras krig mot båda!
  • 112 - 119 PT - Kriget innebär att ordförande Lund tvingas strama in tyglarna. Tidigare fri- och rättigheter inskränks, och t.o.m PSIPO återinstalleras. Det finns psioniska spioner överallt, och såväl terrorhot som moraliskt förfall hotar. När uppgivenheten är som störst etablerar sig en andlig kult strax utanför Hindenburg, i ett stort tält som först misstas för ett resande tivoli. Kulten kallar sig för Templet och snart hålls mässor och predikningar inför en allt större åhörarskara. Prästerskapet är uteslutande mänskligt men det tycks inte spela någon roll. När bönerna om segrar på slagfältet visar sig hörsammas blir Templets makt allt större. Även de mänskliga ätterna börjar återfå en del av sin makt och Mutantfrågan verkar inte längre lika angelägen. Missnöjet med Manfreds hemliga polis ökar dock, och när så ordförande Lund låter proklamera att han nu ämnar utnämna sig själv till Kejsare, och upplösa konseljen, blir svaret från folket "ned med svinet!" och "täpp till trynet!".
  • NU!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,085
Location
Ereb Altor
Viktiga händelser 100 - 119 PT
  • 100 PT - Kuppen mot Kejsar Thorulf avstyrs och kuppmakarna arresteras, skickas i exil eller flyr. Efter de senaste veckornas terrorvälde är de flesta trötta på mer elände. Thorulf stannar kvar vid makten.
  • 101 PT - Thorulfs situation blir ohållbar. Hemligheterna från Elysium IV läcker ut, Hydrans roll i Pyris historia basuneras ut i Polisgazetten och efter några dagars upplopp abdikerar Thorulf, och drar sig tillbaka omgående. En konselj bestående framstående mutanter och människor (och någon enstaka automat som rådgivare) tar över makten. Marcus Proctor väljs till ordförande. Psimutanterna bjuds inte in.
  • 101-103 PT - Även om konseljen vill väl och även om ordförande Proctor är duglig och rättvis börjar Samfundet falla isär. Boss Bonner i Nordholmia utropar självständighet och Pirits mobstrar gör det samma.
  • 104 PT - Rallarkriget! Baronens mannar belägrar Nordholmia och rallarkriget är ett faktum. Kriget går dåligt för Bonner och ett nödmeddelande skickas till Hindenburg. Med Konseljens styrkor kan rallarna slås tillbaka, och Nordholmia införlivas i Samfundet. Järnbanans sydliga sträcka mot Hindenburg börjar byggas som ett brödraprojekt.
  • 105 PT - Ordförande Proctor mördas! Okänd gärningsman. Återigen blossar oroligheter upp, och blod flyter på Hindeburgs gator. Mutanterna fick inte vad de ville och nu har de verkligen fått nog! Manfred Lund väljs av folket till ny ordförande. Röstningen är oerhört kaotisk och även om det viskas om valfusk tycks de flesta nöjda med resultatet. Konseljens medlemmar byts ut och består främst av mutanter. En rad lagar klubbas igenom vilket inskränker den mänskliga elitens makt ytterligare och detta används som svepskäl för veritabel plundring av storgods och manufakturer.
  • 106 - 110 PT - Solåren. Äntligen får mutanter makt på riktigt, iaf verkar det så. Det råder ett lugn och iom både Hertz kanal och Järnbanan kan samfundet kontrollera (läs: ta upp skatt) hela området från Pirit till Nordholmia.
  • 111 PT - Kriget kommer! Efter vissa provokationer, gränstvister och diplomatiska tillkortakommanden från både guttar och ulvkårister förklaras krig mot båda!
  • 112 - 119 PT - Kriget innebär att ordförande Lund tvingas strama in tyglarna. Tidigare fri- och rättigheter inskränks, och t.o.m PSIPO återinstalleras. Det finns psioniska spioner överallt, och såväl terrorhot som moraliskt förfall hotar. När uppgivenheten är som störst etablerar sig en andlig kult strax utanför Hindenburg, i ett stort tält som först misstas för ett resande tivoli. Kulten kallar sig för Templet och snart hålls mässor och predikningar inför en allt större åhörarskara. Prästerskapet är uteslutande mänskligt men det tycks inte spela någon roll. När bönerna om segrar på slagfältet visar sig hörsammas blir Templets makt allt större. Även de mänskliga ätterna börjar återfå en del av sin makt och Mutantfrågan verkar inte längre lika angelägen. Missnöjet med Manfreds hemliga polis ökar dock, och när så ordförande Lund låter proklamera att han nu ämnar utnämna sig själv till Kejsare, och upplösa konseljen, blir svaret från folket "ned med svinet!" och "täpp till trynet!".
  • NU!
102 PT - Solen försvann, bakom Hultamarkens damm. Himlen blev svart. Atomvinternatt. Inget vet varifrån det kom, men ett kraftigt ljussken, som en gigantoskopisk mollusk som växte ur själva marken, och ett dån som om tusen hämnare stod i farstun och vrålade, kunde både ses och höras ändå från Nordholmia. Det dröjde flera dagar innan någon förstod vad som hade hänt. En bomb, större än någon bomb tidigare, bombernas själva urbomb, hade slagit ner söder om Josköping, rakt ned i det som kallades Ulvriket. En krater som stor som Malsjön och djup som ett helsickeshål, var det enda som fanns kvar. Men lika gott är det. Det var en ruggig trakt som inte gjorde någon glad!
samfundet-karta-web.jpg
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,480
Location
Kullavik
102 PT - Solen försvann, bakom Hultamarkens damm. Himlen blev svart. Atomvinternatt. Inget vet varifrån det kom, men ett kraftigt ljussken, som en gigantoskopisk mollusk som växte ur själva marken, och ett dån som om tusen hämnare stod i farstun och vrålade. Det dröjde flera dagar innan någon förstod vad som hade hänt. En bomb, större än någon bomb tidigare, bombernas själva urbomb, hade slagit ner söder om Josköping, rakt ned i det som kallades Ulvriket. En krater som stor som Malsjön och djup som ett helsickeshål, var det enda som fanns kvar. Men lika gott är det. Det var en ruggig trakt som inte gjorde någon glad!
View attachment 18399
och jag som hade för mig att Malung var Nordholmia :o
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,065
Regelmässigt lutar det, just nu, åt att jag gör en mix av MÅ0, T2000 och mitt eget Zonen (som ju är ett hack av Version Noll). Tror det kan funka rätt bra utan allt för mycket jobb.
Oooh spännande.

Vågat att atombomba ulvriket ;) Men så skrev du ju det en gång så har väl rätt att förstöra?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,085
Location
Ereb Altor
Oooh spännande.

Vågat att atombomba ulvriket ;) Men så skrev du ju det en gång så har väl rätt att förstöra?
Exakt! Mest för att jag redan hade ritat kartan för fler år sedan, men också för att Samfundet i Mutant: Hindenburg är en militärdiktatur med nästan samma tema som Ulvriket. Och även andra företeelser har återanvänts, så Ulvriket har faktiskt inget raison d'etre längre.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,085
Location
Ereb Altor
Färdighetslista:

CHARM
Artist
Boss
Kanalje
Jiddrare
Fixare
Krämare

SNILLE
Kunskapare
Kvackare
Pryldoktor
Strateg
Jolmschmäcker
Hedersknyffel

REFLEX
Chaffis
Jockey
Kanonjär
Smygare
Spejare
Zonfarare

KRAFT
Atlet
Knegare
Knekt
Skeppare
Skytt
Slugger
 
Top