Mutant Hindenburg, 20 år senare

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,085
Location
Ereb Altor
Sååå inspirerande! Så pass inspirerande att jag beställde Mutant: Hindenburg (även fast jag förstår att det inte riktigt är det spelet som det här avser).
Grunden finns absolut i både Mutant: Hindenburg och Gryningens Beskyddare. Och en stor del av inspirationen.

Receptet ser typ ut såhär:
25% Hindenburg
25% T2000
25% MUA
25% Eget

(Jag backade Hindenburg men tycks ha slarvat bort både regelbok och karta... :( )
 

Hubarth

Veteran
Joined
10 Apr 2012
Messages
133
Location
Gbg
Hur gör du dina (ursnygga) polizgazetter? Är det ngt koncept som går att sno?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,085
Location
Ereb Altor
Hur gör du dina (ursnygga) polizgazetter? Är det ngt koncept som går att sno?
Har gjort i InDesign. Det mesta är rätt basic. Det största jobbet var att hitta en polisgazett-logga (den där globen) och vektorisera. Bilderna är AI-genererade med Firefly. Tog lite tid att får nått som funkade. Använder bara AI-bilder för personligt bruk.

Sedan var det bara att hitta typsnitt.

Ja, tar ju lite tid att göra reklamen men har använt befintliga mallar som jag hade. De gör jag i Illustratör.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,669
Vill du berätta lite mer om dina regellösningar @Mogger? Blir ju lite nyfiken när man ser rollformuläret.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,085
Location
Ereb Altor
Vill du berätta lite mer om dina regellösningar @Mogger? Blir ju lite nyfiken när man ser rollformuläret.
Det är i grunden Twilight 2000 med nya färdigheter och en variant av Kraftpoäng från Mutant:Hindenburg/År Noll. Mutationer/Talanger/Etc är en blandning från alla utgåvor och mitt eget Zonen (som ju är hack av Version Noll). Tillstånd från Version Noll, Rykte från Hindenburg. Egenskaper är i princip Specialties från T2000 men med Zonen-touch.

Nerv är Coolness under Fire/Moral/Psykisk stabilitet och beror lite på dagsform. Funkar lite som Unit Morale i T2000.

Men allt är egentligen YZE lite lätt hackat.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,085
Location
Ereb Altor
Regelmässigt är väl det mest unika att vi kör Step Dice upp till 2T12 därefter blir alla bonusar ytterligare +1T6. Vi kör därmed inte D-A utan 1-10 (eller vad nu rejäla monster/mutanter/missfoster kan ha).

Vi kör också med att 1:or innebär en konsekvens men här kör vi en graderad olycksskala där en 1:a är lindrigt missöde medan tre 1:or är betydligt värre. Vid press får man slå om alla tärningar, men komma ihåg hur många 1:or man slog.

Erfarenhetsmässigt kör vi att ALLT kostar 10xp.

Annars tror jag allt finns i YZE på ett eller annat sätt.

Ska addera regler för jakt (mutantifiera lite), regler för robotjakt och utökade fordonsregler. Kanske även hemmabyggen.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,085
Location
Ereb Altor
Vapen kommer nog gå lite utanför klassisk YZE-skala med. Här blir det ju mer Fallout där vapen gjorda för att penetrera en forntida stridsrustning fullkomlingen pulviriserar en oskyddad mutant. Så det handlar mest om att skala vapen och rustningar och så blir det som det blir. Om en Skyddsrustning har ABS 10 måste bössan ha 5-6 i skada. Men jag har inte riktigt landat här är. Samma gäller om vi ska ha rustningastärningar eller fasta nivåer. Just nu lutar jag åt att ha både rustningstärningar och skadetärningar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,085
Location
Ereb Altor
NERV ersätter grundegenskap när man tvingas agera under svår psykisk press. Som den infamösa oxfrossan. Att stå nos mot mandibel med denna zonernas styggelse kräver sin jeppe! Så vill man anfalla en ekoxe i närstrid får man rulla NERV+slugger för att våga sig in på livet. Oftast är det dock ett fösvarsslag, men ibland krävs det för att alls kunna agera. I princip är Act under Fire från AW. Men, NERV kan ändras under/mellan spelmöten. Det är ett värde på metala stabilitet, och spenderar man 8 månader själv i zonen så kanske man kan bli lite nervig. Men här kör vi en variant av Unit Morale från T2000. Har man upplevt ett trauma eller annat jobbigt så blir det -1. Har man fått en hjälp-dig-själv-kurs av en forntida Psyko-BOBB får man +1 :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,085
Location
Ereb Altor
Då var vi igång! Vi saknade naturligvis @afUttermark En slp-namngavs efter honom.

Vi började med att käka tacos (vi har lyxen att spela hos en mexikansk food truck) och konvertera gamla RP till vårt nya YZE-hack. Det gick utmärkt och vi landade i att Zebediah Grytplyte inte lyckats navigera speciellt bra i den nya världen, trots att han var en ledande gestalt under Mutantrevolten. Däremot var det annat med Bartholomeus Bissmark som lyckats komma över en hylsmanufaktur och numera säljer massproducerade "omladdad" ammo till armén. Dessutom huserar han numera i Artur Wredes gamla residens i Skanshaga. Zeb har mutat in ett hörn i trädgården där hans byggt ett litet zonfararfort.

De har även kvar sin damper, Å/D Fru Paljett (från Midnattsvatten) som de köpte loss över 20 år tidigare. Den ligger vid kajen och har inte använts på länge.

Äventyret börjar med att spelarna får rulla mot sina Eländen (så börjar alla spelsessioner i Zonen), men både Zeb och Bart lyckas hålla sin eländen i schack (Hjärnskrynklad resp. Mellan/svår kolli). Efter lite inledande jidder och söndagsbrunch på Zmörres Brö får de medelande om att Hr Bissmarck har ett paket att hämta ut hos Åhoj Express. Våra vänner kilar dit. Zeb är på utmärkt humör och skämtar t.o.m! Men ingen förstår att det är skämt förrän han skrattar uppfodrande. Välhos Åhoj får de reda på att paketet är från deras vän Översten i Muskö. Så trevligt! De tar med sig paketet till Barts manufaktur (som möjligtvis heter Projektilverken) och öppnar det på han prylverkstad. En handskriven not från Översten och en forntida cylinder. Översten vill ha hjälp med att identifiera. Efter en stund lyckas Bart luska ut att det är en behållare, och att det sannolikt är ett kärl för den forntida smittostyggelse som kallas Röda pestens loppor! De drar sig till minnes vad Adelia fon Hartman skrev om lopporna i Zonernas Zoologi och förstår att de sitter på en världsförgare! Det var lopporna som orsakade världens undergång i forntiden! Efter lite domderande kommer de fram till att de bör kunna smälta ner kärlet, med loppor och allt, i Barts experimentella smältugn för pilotprojekt och "noll-serier". De bestämmer sig också för att åka till Muskö och hälsa på Översten och ta reda på var denna dödsbringande tingest egentligen kom ifrån. Enligt Översten låg den i ett fiskenät, men Bart misstänker att den bara varit i vatten i någon vecka på sin höjd.

Samma kväll händer något väldigt besynnerligt. Under Zebs dagliga terapisession med SPUTNIX, sin robotläkare, blir den plötsligt övertagen av en främmande kraft, dess huvud snurrar runt och lysdioderna flimrar.

"Hej Zebediah Grytplyte. Mitt namn är LIMBO"

Det visar sig vara den maskinintelligens som styrde över Elysium IV som tagit sig in i SPUTNIX och nu har ett meddelande till honom. LIMBO erbjuder sig att öppna Elysium IV (som ju varit stängd och väl vaktad av 1000 terrorrobotar i nästan 20 år!) om de hjälper hen med en gentjänst.

"Förgör den styggelse som ni känner som Hydran"
"Hur vet vi att du inte lurar oss?"
"Det vet ni inte"

Med det kopplar LIMBO bort sig och kvar står två förstummade mutantherrar. De tror knappt sina höron! De fick forntida koordinater där Hydran senast sågs enligt LIMBO. Efter en stund börjar en plan formas. De ska lasta Fru Paljett full och ge sig av med en bunt styva busar till Muskö och sedan vidare till Musközonen. Sagt och gjort. Besättning rekryteras och kol införskaffas. De ska avresa om två dagar.

Bartholmueus har en diger inköpslista, där det mesta på listan numera är förbjudet eller åtminstone belagt med skarpa restriktioner. Manfred Lunds samfund är en byråkratisk härva! Han får tag i det mesta, men frågar man runt så snackar folk strunt, och snart dyker några knektar upp på kajen och kräver dokument, manifest och Hydran och hans onkel. Bart lyckas dock muta befälet och de försvinner bort. Där blir de stoppade av en mindre enhet från Malsjöskvadronen, uppflugna på sina höga pansárer. Efter ett kortare tumult arresteras det mutade befälet och ryttarna skrittar bort mot Fru Paljett, ut på bryggan. Zeb förstår vart det barkar och låser in sig i kolförrådet med SPUTNIX, som spelar själavårdande valsång för honom och förklarar att våld aldrig har löst några problem, med Bart däremot blir redigt trött på fasonerna, och förolämpar skvadronkaptenen. Han meddelar dock bara lakoniskt att Fru Paljett nu är belagd med flytförbud och att noggrann inspektion kommer ske nästföljande dag.

Zeb och Bart ser ingen anledning att invänta den inspektionen utan ger sig av tidigt tidigt på morgonen...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,085
Location
Ereb Altor
Vi bestämde förresten att köra upp till tre tärningar som skalar till 3T12 som mest men man väljer enbart de två bästa.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,085
Location
Ereb Altor
Hexkräl blir en mix av Twilight 2000:s referenser samt zonskapande från År Noll. Kryddat med refererenser och egna påhitt a la Zonernas Zoologi. Håller på att skapa listor på slumpmöten och annat. Placerar också ut viktiga platser i utvalda hexar i Musközonen.

Funderar, dumt nog, på om jag ska utöka kartan så både Åhland och Norra utmarkseländet får plats. Men är ju rätt mycket jobb...

En av spelarna har iaf satt ihop en fullständig vapentabell så den ska bara sättas i en snygg PDF.
 

Hubarth

Veteran
Joined
10 Apr 2012
Messages
133
Location
Gbg
Har gjort i InDesign. Det mesta är rätt basic. Det största jobbet var att hitta en polisgazett-logga (den där globen) och vektorisera. Bilderna är AI-genererade med Firefly. Tog lite tid att får nått som funkade. Använder bara AI-bilder för personligt bruk.

Sedan var det bara att hitta typsnitt.

Ja, tar ju lite tid att göra reklamen men har använt befintliga mallar som jag hade. De gör jag i Illustratör.
Ok, vilket typsnitt är det?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,085
Location
Ereb Altor
Jag är jättenyfiken på dina skills.

Vad gör man med jiddrare, kanalje, kvackare, jolmschmäcker och hedersknyffel?
Jiddrare - Övertala, manipulera
Kanalje - Undre världen, dyrka lås, kränga stöldgods.
Kvackare - Läkekonst
Jolmschmäcker - Matlagning, handhavande av livsmedel, flå en ulk o.s.v
Hedersknyffel - Bete sig rätt och riktigt i de övre sociala skikten, känna folk m.m
 
Top