Übereil said:
2013 måste man i alla fall utgå ifrån att nya användare förväntar sig att greppa hur en sida funkar inom ett par minuter och att om de inte gör det så drar de förmodligen någon annanstans.
Übereil, det är mest bara att gilla läget
Just nu är mitt problem att jag inte vet vad Kricka letade efter.
Om det var recept på hallonmuffins kommer ingen användbarhetsdesign i världen hjälpa oss att behålla Kricka som användare, eller få denne att hitta det som saknas.
Visst går det att designa en mer lättanvänd sida än den som rollspel.nu presenterar idag, men vid en redesign brukar den första frågan vara "vad använder folk sidan till?" och sedan "vad vill de använda sidan till?".
Svaren på de frågorna för Kricka kanske är av den arten att rollspel.nu inte ens är en relevant sajt överhuvudtaget. Vi vet inte, för vi vet inte vad användaren letade efter.
Tyvärr verkar vi inte få något svar på det heller. Kanske krank vet?
EDIT: när jag läste om kranks inlägg drog jag nu slutsatsen att det var en specifik tråd om filmer som avsågs. Det skulle alltså innebära att vi specifikt i detta fall snackar om sökfunktionen, vilket ju verkar vara det som tråden börjat handla om. Så då är jag mer med. Och ja, sökfunktionen är keff.
EDIT 2: Och förresten, att sökfunktionen är keff betyder ju inte automatiskt att en redesign av hemsidan löser Krickas problem, tyvärr. Jag har svårt att se att vi skulle göra en redesign som bygger på principen att enskilda specifika trådar ska vara superlätta att hitta för en person som inte använt forumet förut. Kanske om vi bygger in telepatiska prekognitiva funktioner som förutsäger vad en användare letar efter, då kanske vi kan nå dit. Eller en bättre sökfunktion, det skulle nog också underlätta.
MVH
/Magnus