Nekromanti hittar inget

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
krank said:
Nej, jag har förstått att en del av er inte förstår. Betyder det då att ni anser att t.ex. Kricka är för "korkad" för att få använda forumet, eller vad är det ni vill ha sagt? Är man inte tålmodig/smart nog att fatta forumet så får man inte vara med? Är det någon form av inträdesprov?
Om det är den nivån du vill lägga diskussionen på får du ha den utan mig. Som sagt tycker jag forumet är lätt att hitta på för vad det är: det är ett sjukt brett forum som inkluderar massor av information om massor av olika rollspel där de flesta andra forum ofta är begränsade till bara ett spel. Om det tar lite tid att lära sig hitta så är det inget konstigt.

Och med det: adjö.

God45

#PrayersForBahakan
Rymdhamster said:
krank said:
Nej, jag har förstått att en del av er inte förstår. Betyder det då att ni anser att t.ex. Kricka är för "korkad" för att få använda forumet, eller vad är det ni vill ha sagt? Är man inte tålmodig/smart nog att fatta forumet så får man inte vara med? Är det någon form av inträdesprov?
Om det är den nivån du vill lägga diskussionen på får du ha den utan mig. Som sagt tycker jag forumet är lätt att hitta på för vad det är: det är ett sjukt brett forum som inkluderar massor av information om massor av olika rollspel där de flesta andra forum ofta är begränsade till bara ett spel. Om det tar lite tid att lära sig hitta så är det inget konstigt.

Och med det: adjö.
Håller helt med Hamstern här.

RasmusL

Champion
krank said:
(Jag vet det eftersom jag sitter i samma rum =)
Om ni/du har en åsikt om forumets struktur kan ni väl bara säga det istället för att köra något "hjälp-jag-hittar-inte-på-forumet"-skådespel?

Kricka

Veteran
RasmusL said:
krank said:
(Jag vet det eftersom jag sitter i samma rum =)
Om ni/du har en åsikt om forumets struktur kan ni väl bara säga det istället för att köra något "hjälp-jag-hittar-inte-på-forumet"-skådespel?
dvs min åsikt är inte välkommen här?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
RasmusL said:
Det är inte ett "skådespel". Medan jag satt och kollade min profil på OKCupid och kollade releasedatumet för Star Trek: Into Darkness på Blu-ray så kollade Kricka in WRNU eftersom jag tidigare under veckan snackat om vår trevliga filmklubb. Han frågade mig var tråden fanns, eftersom han inte kunde hitta den själv. Sedan skrev han - på eget bevåg - den här trådstarten. I had nothing to do with it.

Sedan valde jag, när tråden väl var skapad, att säga samma saker jag sagt de senaste tio åren, med förhoppningen att denna gång åtminstone ha en ny användare att ha som exempel när jag säger att många nya användare skräms bort av vår enormt fula, dåligt strukturerade och oöverskådliga webbplats.

Kricka

Veteran
Rymdhamster said:
Well, det är inga problem för mig, och så vitt jag minns var det inte det när jag var ny heller. Behöver man lite extra hjälp att sätta sig in i hur en del saker fungerar är det inget att skämmas över.

Det är ju bara att läsa vad forumen heter, fundera på om de känns relevanta för ens egna intressen och gå in och titta.

Okej, om man tycker att ALLA rollspel som finns är intressanta så blir det ju rätt många forum, men å andra sidan är ju i så fall alla forum intressanta så det är bara att titta i allihop.

Själv rekommenderar jag att hålla ett öga på "senaste inlägg" och "senaste diskussioner" i högerspalten. Det är så jag hittar de flesta intressanta grejerna.

Tack för vettiga tips!
Senaste inlägg ger en mer överblick över vad som händer just nu faktiskt.

Cissi

Up to no good.
Hur svårt kan det vara?

Kricka bad om hjälp med en sak som upplevdes som besvärlig för hen, Krank ser också bekymmer med samma sak.
Bara för att alla inte håller med varandra i det här så betyder inte det att någons åsikt inte är välkommen eller att någon/några är dumma i huvudet.

Jag vill inte se några mer syrliga inlägg från någon som skrivit i tråden hittills och inte från någon annan heller.
Skärp er för bövelen!

RasmusL

Champion
Kricka said:
argh..
För många underforum att gå in i.
Kan inte säga att det är lätt att hitta nått alls på detta forum. I give up
Är det något särskilt du letade efter? Vad som händer just nu/historik? Något särskilt ämne?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Kricka said:
Vilken spännande och (ironisk) rolig ranking ni har btw.
"Grisodlare"
"Grisodlare" är inte en ironisk titel. Det är en kärleksfull titel som är en homage till en av de tidigaste rollspelstrenderna inom svenskt rollspelande, "grisodlandet"; en hög nivå av önskad realism i vad som traditionellt ansågs vara en eskapistisk hobby.

Kanske något obskyr referens, men jag tycker att det är en kul och helt legitim titel. Det handlar ju ändå om rollspel.nu, som har ett fokus på just bordsrollspel.

Dock måste jag ju erkänna att just termen "grisodlare" har uppfattats negativt av nya användare, som har fått uppfattningen att det skulle vara ett negativt epitet. Men å andra sidan har vi haft användare som bett om att få vara "grisodlare" i all evighet, eftersom de ansett att det är en hederstitel.

Alltnog, du har väl förresten sett att vi har ett presentationsforum? Det är ett ypperligt ställe att presentera sig och ställa frågor om vad som helst som handlar om hur forumet fungerar. Ta tillfället i akt och berätta där vem du är och vad du tycker är roligt att prata om!

EDIT: Såg just att du hittat presentationsforumet, men ditt inlägg var lite för sparsmakat för att jag ska få någon uppfattning om vad du tycker är kul, så berätta gärna mer!

MVH

/Magnus

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Kricka said:
dvs min åsikt är inte välkommen här?
Den är absolut välkommen här.

Din åsikt alltså.

Så vi kan väl börja från början, vad är det du letar efter?

MVH

/Magnus

Jocke

Man med skägg
Nästa off topic: jag har aldrig förstått hur det är tänkt att man ska kunna hitta något med sökfunktionen, den har aldrig någonsin gett mig relevanta resultat, det brukar sluta med att jag får kolla igenom användaren jag har för mig skrev inläggets alla inlägg och browsa igenom....

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jocke Kofot said:
jag har aldrig förstått hur det är tänkt att man ska kunna hitta något med sökfunktionen
Har du prövat att göra en "avancerad sökning" och kollat in "avancerade söktips"?

Jocke

Man med skägg
Rymdhamster said:
Jocke Kofot said:
jag har aldrig förstått hur det är tänkt att man ska kunna hitta något med sökfunktionen
Har du prövat att göra en "avancerad sökning" och kollat in "avancerade söktips"?
Ja, alltså jag kan söka i typ alla andra databaser jag någonsin har använt. Det är bara här det alltid går åt helvete.
Kan i och för sig vara mig det är fel på.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Och du kommer ihåg att ändra tidsperioden till något längre än "nyare än en vecka"?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Rymdhamster said:
Och du kommer ihåg att ändra tidsperioden till något längre än "nyare än en vecka"?
Jag håller med Jocke här... jag vet inte vad det är som gör det, men forumets sökfunktion verkar ofta helt otroligt puckad. Det bästa tipset jag fått hittills är att skita i den och söka på google istället (med inledningen "site:www.rollspel.nu" följt av sökorden).

Übereil

Swashbuckler
krank said:
2013 tycker jag att man kan förvänta sig att greppa hur en sida funkar inom ett par minuter.
2013 måste man i alla fall utgå ifrån att nya användare förväntar sig att greppa hur en sida funkar inom ett par minuter och att om de inte gör det så drar de förmodligen någon annanstans.

Übereil, det är mest bara att gilla läget

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Übereil said:
2013 måste man i alla fall utgå ifrån att nya användare förväntar sig att greppa hur en sida funkar inom ett par minuter och att om de inte gör det så drar de förmodligen någon annanstans.

Übereil, det är mest bara att gilla läget
Just nu är mitt problem att jag inte vet vad Kricka letade efter.

Om det var recept på hallonmuffins kommer ingen användbarhetsdesign i världen hjälpa oss att behålla Kricka som användare, eller få denne att hitta det som saknas.

Visst går det att designa en mer lättanvänd sida än den som rollspel.nu presenterar idag, men vid en redesign brukar den första frågan vara "vad använder folk sidan till?" och sedan "vad vill de använda sidan till?".

Svaren på de frågorna för Kricka kanske är av den arten att rollspel.nu inte ens är en relevant sajt överhuvudtaget. Vi vet inte, för vi vet inte vad användaren letade efter.

Tyvärr verkar vi inte få något svar på det heller. Kanske krank vet?

EDIT: när jag läste om kranks inlägg drog jag nu slutsatsen att det var en specifik tråd om filmer som avsågs. Det skulle alltså innebära att vi specifikt i detta fall snackar om sökfunktionen, vilket ju verkar vara det som tråden börjat handla om. Så då är jag mer med. Och ja, sökfunktionen är keff.

EDIT 2: Och förresten, att sökfunktionen är keff betyder ju inte automatiskt att en redesign av hemsidan löser Krickas problem, tyvärr. Jag har svårt att se att vi skulle göra en redesign som bygger på principen att enskilda specifika trådar ska vara superlätta att hitta för en person som inte använt forumet förut. Kanske om vi bygger in telepatiska prekognitiva funktioner som förutsäger vad en användare letar efter, då kanske vi kan nå dit. Eller en bättre sökfunktion, det skulle nog också underlätta.

MVH

/Magnus

Anarchclown

Swashbuckler
Med detta sagt är just det faktum att man kan få vettiga svar av andra användare en stor del av vad som gör detta forumet bra. :gremsmile:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Mmm, nu har jag ju iofs 10+ år av erfaranhet, och jag har listat ut hur man använder sökfunktionen som finns. Fast eftersom den är så bänglig slutar det ofta med att jag kör Google och site:-tricket som pratats om tidigare.

Jag använder Senaste inlägg för att navigera forumet. Därför kommer jag ofta sent till kalaset i Presentations-forumet eftersom det är i gulag.

Men om jag tror att en tråd skulle intressera Enhörning så skickar jag en länk i stället för att säga var tråden är. För en sällanbesökare så är det inte intuitivt.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
wilper said:
Därför kommer jag ofta sent till kalaset i Presentations-forumet eftersom det är i gulag.
Nä, det är med i senaste inlägg. Just nu ligger t.ex. ditt svar på "halloj" i Senaste inlägg-listan.

Men jag är osäker på om en trådstart räknas som ett senaste inlägg?

/Magnus