Robert
Warrior
Fast är inte det lite att jobba inom ramen för förtrycket? Anledningen till att tjejer är riktade mot en viss sorts spelande, mer känslomässigt extroverta, ligger helt i linje med den nisch som man kulturellt ansett är en kvinnlig domän.anth;n139382 said:Detta finns det ingen källa till, så ni får ta det med en nypa salt, men så här uppfattar jag rollspelshobbyn efter att ha varit aktiv på olika rollspelsforum i över 15 år.
Det är så att olika rollspelsformer lockar tjejer olika mycket.
Den spelgrupp som lockar minst tjejer är klassiska trad-spel som Dungeons & Dragons. Gissningsvis så är andelen tjejer som spelar DnD någonstans runt 1/10 (jag tror dock att andelen tjejer är högre bland DnD5-spelarna än bland OSR-spelarna).
Sedan ökar antalet tjejer ju längre bort man kommer från trad-spelen:
Det är fler tjejer som spelar CoC än som spelar DnD.
Det är fler tjejer som spelar Vampire än CoC.
Det är fler tjejer som spelar friform/lajv än Vampire.
Och när vi kommer fram till lajv är det nästan 50 % tjejer.
Rollspel.nu är till största delen ett forum för traditionella bordsrollspel, därför finns det så få tjejer.
Skulle några av indiekatterna här på forumet välja att starta ett eget forum skulle det bli betydligt mindre (inte ens 1/10 av WRNU), men de skulle få en betydligt större andel tjejer, antagligen någonstans mellan 1/3 -1/2 av alla användarna.
En viktig punkt för att tjejer ska komma hit är att de ska känna sig välkomna.
Men en annan minst lika viktig punkt är att de ska ha intresse av att vara här. Och då måste vi även börja locka en annan typ av spelare hit som diskuterar andra spel än klassiska traddiga bordsrollspel.
Istället borde man vara mer inbjudande, det vill säga skita i att tjejer är tjejer, i sammanhang med de tradspel som du nämner. I de här fallen är jag för kvotering.
Dancon, heter det så by the way? Ni fattar vad jag menar. Det är ju lite av ett wrnu-klubbmöte där medlemmar som har hög status hör på forumet träffas, har kul och dunkar varandra lite i ryggen (inget illa ment alls). Ett sätt att göra forument bekvämt för tjejer skulle kanske vara att ha ett uttalat mål med kvinnliga deltagare där? Det kan vara bekvämare, om det är ett problem, att vara aktiv på forumet när man träffat personen bakom nicket IRL? Testa!