Krickdala Hjälp mig bygga ett slott i norden

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
767
Men det är en synnerligen lämplig modell för Sinisas slott.

Aristokratiskt förfall är ju enkelt att spela på. Flagnande tapeter och gobelänger, väldiga nötta mattor, väggmålningar som kikar fram bakom flagnande puts
Precis sådär tänker jag mig Vargaväkte. Slottet ska liksom kännas lite halvövergivet. Det kanske till och med blåser in löv genom en del krossade fönster, och växer stora svampar på murkna gamla trägolv och trappor i delar av slottet där inte ens Bertol tar sig numera.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
767
Tänkte också sav

Och glögg/glöd/glödg

Glödsav?

Lönnglöd?
Lönnglöd är bra. Kanske man tömmer saven ur de stora lönnarna just när löven är alldeles klargula och brinnande orange, och sedan genomför någon alkemisk process med dem för att framställa den bärnstensfärgade, dyrbara drycken.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,659
Location
Helsingborg
Precis sådär tänker jag mig Vargaväkte. Slottet ska liksom kännas lite halvövergivet. Det kanske till och med blåser in löv genom en del krossade fönster, och växer stora svampar på murkna gamla trägolv och trappor i delar av slottet där inte ens Bertol tar sig numera.
Kanske är något torn eller en äldre flygel av byggnaden övergiven, med ett delvis kollapsat tak (och om det är ett torn så kanske tornet har börjat luta en del efter hundra säsonger av frost och tö), och i någon annan flygel så överger de sakta rum efter rum efter att fuktskador gör platsen obebolig.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
767
Lite blandade tankar:

Jag tycker avgjort att slottet ska vara av sten, enormt och förfallet. Och många fina torn och källare.

Simmus målar majestätiska fjällandskap av rösefolkets värld, innan folket fanns.

Hervörs hemlighet: hon har en son eller dotter någonstans, som nästan aldrig hör av sig längre, och antingen är ödesbestämd för stordåd men är en slarver som slösar bort all sin talang på tärningsspel eller sång eller dikter, eller tvärtom arbetar som piga eller springpojke men kommer i själva verket bli en stor hjälte vad det lider.

Bertols nattfjärilar: bör inte vissa äldre nattfjärilar ha en koppling till Månfolket?

Annat namn på ekbränna: brännsav? Gammelsav? Åldersav?
Alltså hjärta på allt detta. Jag tycker speciellt mycket om Härvörs pojk som hon skickar brev till en gång i veckan, men som rätt sällan hör av sig. Jag tror att det vid hans födsel blev förutspått att han skulle uträtta ett stordåd och göra släkten stolt, att han är en reslig ung grävling, ytterst lämpad att bli någon sorts kämpe eller hjälte, men att han, som du skriver, slösar bort sin tid på något mer eller mindre meningslöst. Han är liksom rädd för sitt eget öde. På ett sätt vill jag väl att han dräller runt på slottet, men på ett annat sätt vill jag att Härvör ska skapa en relation med en Rollperson genom att fråga denne om råd när hon sitter och skriver sina brev till pojken. Och kanske visar det sig att det där tidfördrivet -- diktandet eller vad det är -- ÄR det stordåd han ska uträtta.

Och jo, det känns som att vissa nattfjärilar har något med månen att göra. Vad vet jag inte. Kanske någon av Månfolket skrev ner sin stora Hemlighet i mönstren på nattfjärilarnas vingar en gång i urtiden, och Bertol försöker tyda den?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,607
Location
Fallen Umber
Om nu rollpersonerna stannar hela vintern kanske Härvör först kan skriva brev till pojken ett tag, och sedan dyker han faktiskt upp, på midvinterdagen, med ett eventuellt dolt syfte? Då kan man få in båda delarna, både frånvaro och kringdrällande. Om det här skrivs ihop från början och inte bara som del i en pågående kampanj kan man ju tänka sig att han är en tänkbar medpassagerare på båten upp tillsammans med rollpersonerna också.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,448
Location
Stockholm
När det kommer till konceptet om folk som bor kvar i en gång ståtliga byggnader så vill jag föreslå en titt på:
House of Usher Official Trailer #1 - Vincent Price Movie (1960) HD - YouTube

Crimson Peak - Official Theatrical Trailer [HD] (youtube.com)

Rekommenderar inte lika varmt ur det perspektivet men kan ändå vara av inspiration:
The Fall of the House of Usher 1928 w/music by Xoanon - YouTube

Terror (1963) HD | Boris Karloff & Jack Nicholson | Skräck, Thriller | Hel film (youtube.com)

Sedan, när jag ändå rekommenderar till Krickdala filmer vill jag föreslå:
Ansiktet | SVT Play - tillgängligt till 15 sep.
(ursäkta den utländska trailern men jag hittade inte någon på svenska)


För en slavisk inspiration rörande byggnader så vill jag föreslå, vid sidan om förenämnda Biblin, en titt på Hellboy: Darkness Call (kb.se) o Koshchei the deathless / (kb.se) (har riktigt bra förfall i båda), samt den här tecknaren: Nikkolainen User Profile | DeviantArt (mycket Sibirien & Centralryssland och des folkgrupper)


Inofficiellt kan det ha att göra med att jag tecknade bilden innan det slog mig att lodjur faktiskt inte har svansar. In-game är nog förklaringen att Biörkskiöldarna har haft långa, yviga svansar sedan husets fru för ett par generationer sedan hade en utomäktenskaplig och tragisk affär med slottets marskalk, som var just en vildkatt. Frun klippte svansarna av sina barn när de föddes, och de gjorde detsamma med sina barn, men den seden har numera övergivits -- ett tecken på slottets och släktens allmänna förfall, i vissas ögon. "När Simmus gamle farfars far levde, och Vargaväkte skickade fem tunnor ekbränna och femtio tunnor nötter och hjortron söderut varje höst, och slottet ännu myllrade av liv, hade en Biörkskiöld aldrig kunna gå omkring med lång svans. Gubben hade befriat oss från synen med ett enda hugg med värjan. Men tiderna förändras. Sannerligen..."
Alternativt kan ha ju ha gjort en resa väster ut i yngre år och kommit tillbaka med en lång (möjligen magisk) svans.

Eller så är det en attrapp, som Simmus bär för att han är en moderiktig kattman (eller så är sådant gammaldags och den är ett tecken på att han är konservativ, alt. ur led rörande vad som är inne).
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
767
När det kommer till konceptet om folk som bor kvar i en gång ståtliga byggnader så vill jag föreslå en titt på:
House of Usher Official Trailer #1 - Vincent Price Movie (1960) HD - YouTube

Crimson Peak - Official Theatrical Trailer [HD] (youtube.com)

Rekommenderar inte lika varmt ur det perspektivet men kan ändå vara av inspiration:
The Fall of the House of Usher 1928 w/music by Xoanon - YouTube

Terror (1963) HD | Boris Karloff & Jack Nicholson | Skräck, Thriller | Hel film (youtube.com)

Sedan, när jag ändå rekommenderar till Krickdala filmer vill jag föreslå:
Ansiktet | SVT Play - tillgängligt till 15 sep.
(ursäkta den utländska trailern men jag hittade inte någon på svenska)


För en slavisk inspiration rörande byggnader så vill jag föreslå, vid sidan om förenämnda Biblin, en titt på Hellboy: Darkness Call (kb.se) o Koshchei the deathless / (kb.se) (har riktigt bra förfall i båda), samt den här tecknaren: Nikkolainen User Profile | DeviantArt (mycket Sibirien & Centralryssland och des folkgrupper)



Alternativt kan ha ju ha gjort en resa väster ut i yngre år och kommit tillbaka med en lång (möjligen magisk) svans.

Eller så är det en attrapp, som Simmus bär för att han är en moderiktig kattman (eller så är sådant gammaldags och den är ett tecken på att han är konservativ, alt. ur led rörande vad som är inne).
Tack! Ska kolla in dem.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
767
Lite inspirerad av @Dimfrost som föreslog att malar kunde ha att göra med månfolket.

Bertol, Vargaväktes postmästare och bibliotekarie har ett visst intresse av alkemi, som han fått av att bläddra i gamla mögliga böcker från amfibiekejsardömet, och ett ensamt band av en encyklopedi som lär vara skriven på månen: skrivtecken som bara går att läsa i månsken, teckningar av märkliga varelser som tycks vara halvt svampar och halvt skaldjur eller maneter; beskrivningar av fältslag mellan okända riken.

Han har, efter idogt sökande, fått fatt i en flaska av något som nämns både i månencyklopedin och i vissa böcker om alkemins konst: en vätska, svagt skimrande av silver, som månfolket kallar för något han inte kan uttala, men som världens alkemister kallar för ”transfigurationsvatten” — han köpte flaskan av en handelsman som besökte slottet för tio somrar sedan. Handelsmannen hade köpt flaskan i den fjärran västern, av en pirat som gjorde ett strandhugg längs Västerhavets klippor.

Transfigurationsvatten har många användningsområden; piraten som var flaskans ursprungliga ägare påstod att han använt vätskan för att få en svans och en fot att växa ut igen efter att de, vid separata tillfällen, blivit avhuggna i strider; Bertol ville ha fatt i elixiret för att förädla de malar han använde för att skicka slottets post med. Han skär upp deras kokonger, tar ut de till hälften formade malarna, droppar elixiret på dem, och klipper och syr sedan i deras vingar och kroppar, och försluter sedan åter kokongerna och låter djuren växa sig till sin fulla storlek; Bertol har insett att om han gör på just detta sätt går förändringarna i arv till nästa generation.

Bertol har förädlat fram mycket stora och intelligenta malar. Sedan fem vintrar tillbaka arbetar han dock med ett annat, mycket hemligt projekt: i i sitt torns allra högsta kammare, i ett laboratorium fullt av gamla böcker och glasflaskor förädlar han ur nattfjärilskokonger fram varelser som liknar små magra, spöklika barn, inte så olika älvor, fast de saknar vingar och deras kroppar är ludna som nattfjärilar och lyser svagt som av månljus. Hans syfte? Han har gjort ett avtal med en rösekvinna som lever under en stencirkel en halv dagsmarsch öster om Vargaväkte; om han lyckas producera varelser som hon och hennes dystre make kan ta hand om och älska som sina egna barn — rösefolket kan inte få barn själva — så ska hon i gengäld ge honom — ja vad? Ett sätt att kommunicera med en sedan länge död älskad? Bertols syster? Det är lite intressant att tänka att rösekvinnan är någon sorts dödsgudinnevarelse, med liksom… finsk-ugrisk känsla. Att hon kokar soppa på snokar och myrors etterspott och så där. Eller så är det något helt annat som Bertol vill åt.

5A61DE25-F7D1-45F0-AC24-26FC16488BF2.jpeg

Hursomhelst. Dessvärre är de varelser han lyckas skapa alltför kortlivade; de lever bara några somrar, om ens det, och dör sedan, och rösekvinnan vill ha barn som är odödliga som henne själv. Om han fick tillgång till drakblod skulle han med en alkemisk process kunna göra varelserna — ja, kanske inte odödliga, men mycket, mycket långlivade.

*

- En av malhybriderna kan ju fly från tornkammaren, och misstas för ett spöke. Kanske smyger den till sig ost och annat från skafferiet, och lämnar någon sorts gåtfulla spår? Ett litet miniäventyr. Kanske har Bertol experimenterat med magi, och skapat en varelse som han inte kan kontrollera, som suger i sig livskraft av andra, och då växer, och nu stryker runt i slottet som en vampyr?
 
Last edited:

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
767
F904458E-94FF-4CC2-BB68-6544030723E7.jpegRollpersoner plågas av mardrömmar och vaknar upp osövda, och med alltfler grå hår i pälsen. Ibland finner de lite silvergnistrande måndamm på fönsterbrädet eller i nyckelhålet.

Nattsvärmaren. En energivampyr. En varelse skapad av en olycklig slump. På sätt och vis liknar den Frankensteins monster, tror jag. Söker efter sitt syfte. Älskar och hatar Bertol Råtta, sin skapare. Lyssnar på slottets invånare och härmar deras tal, deras sätt att vara. Läser sagor i biblioteket om nätterna.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,448
Location
Stockholm
Du vill ta en titt på den här filmen, den har en hel del design o små kultur grejer som jag tror du kommer finna matnyttigt.
Evenings On A Farm Near Dikanka (1961) (youtube.com)

Baserat på novellen Kejsarinnans tofflor av Nikolaj Gogol.

När det kommer till konceptet om folk som bor kvar i en gång ståtliga byggnader så vill jag föreslå en titt på:
Äsh, hur kunde jag glömma:
Dracula (1931) Official Trailer | Fear (youtube.com)

och Bram Stoker's Dracula (1992) Trailer (youtube.com)

Då är det Draculas slotts delarna som är av intresse.
 
Top