Jarl
Hero
- Joined
- 17 Sep 2003
- Messages
- 1,790
Så... spelet jag knåpar på kommer med största sannolikhet att ha något i stil med "hjältepoäng", "dramapoäng" eller liknande som man får i belöning för att man inte glömt bort att spela sina nackdelar
Men vad ska man göra med poängen egentligen? Till skillnad från erfarenhetspoäng så använder man dramapoäng och dess likar under spelets gång, inte för att förbättra/förändra sin rollperson. Mig synes verkar det finnas två huvudsakliga sätt att använda dom:
1. Temporär höjning av regelrelaterade värden. Plus till träffchans, plus till skada, plus till nånting. Detta är ju det "klassiska" sättet att använda hjältepoäng. Problemen som jag ser det är i huvudsak två: dels så är det ett lite trist sätt att för in poängen på, +2 till Banka Orchen är kanske inte så spännande. Och om poängen kan användas till flera olika saker (inte bara höja en färdighet t.ex) så tenderar det att bli som Willpower i Vampire: det finns så många sätt att använda dem på att man som spelare oftast glömmer bort sätten. Om man också har ett relativt enkelt spelsystem (utan massa feats a la D&D) så blir poängen rätt trista bara av den anledningen.
2. Spelarinflytande. Istället för att höja egenskaper så kan dramapoäng ge spelarna möjligheten att ändra saker i världen/handlingen. Kanske kan man dela upp användningsområdet i tre delar:
a) lägga till saker i världen. Spelaren bestämmer att det faktiskt fanns ett stånd som sålde den sällsynta örten på marknadstorget. Eller så hittar han/hon prylen X liggandes i ett hörn under massa bråte.
b) ändra på handling. När rollpersonen är jagad så råkar någon välta ut en säck med äpplen mitt framför dennes förföljare.
c) ändra på slumpen. Saker som är ren slump faller i rollpersonens favör med hjälp av spenderade poäng.
Men spelarinflytande har ju sina problem också. Som spelledare är det ju inte roligt om något sabbar ens väl förberedda planer helt. Och man vill ju inte att dramapoängen ska fungera som en stridsboost bara, skurkar som trillar på näsan mitt i en fight är kanske inte alltid så lyckat. Slumpmanipulation kan få större konsekvenser än man tror, särskilt om det skulle vara mycket pengar inblandade. En plötsligt jätterik rollpersone påverkar spelet rätt mycket.
Man kan dock tänka sig att man inför någon slags skala för inflytande, där stort inflytande kostar många poäng. Men å andra sidan så kan ju någon spelare sitta och hamstra poäng tills han/hon plötsligt vänder allting på huvudet.
Och begränsa spelarinflytande har också sina problem. Om alla ändringar måste godkännas och kanske nedtonas av spelledaren så försvinner lite av poängen med inflytandet.
Så... är det någon som har några bra tankar eller idéer om vad man kan göra med hjältepoäng egentligen, och hur det ska fungera i praktiken?
Men vad ska man göra med poängen egentligen? Till skillnad från erfarenhetspoäng så använder man dramapoäng och dess likar under spelets gång, inte för att förbättra/förändra sin rollperson. Mig synes verkar det finnas två huvudsakliga sätt att använda dom:
1. Temporär höjning av regelrelaterade värden. Plus till träffchans, plus till skada, plus till nånting. Detta är ju det "klassiska" sättet att använda hjältepoäng. Problemen som jag ser det är i huvudsak två: dels så är det ett lite trist sätt att för in poängen på, +2 till Banka Orchen är kanske inte så spännande. Och om poängen kan användas till flera olika saker (inte bara höja en färdighet t.ex) så tenderar det att bli som Willpower i Vampire: det finns så många sätt att använda dem på att man som spelare oftast glömmer bort sätten. Om man också har ett relativt enkelt spelsystem (utan massa feats a la D&D) så blir poängen rätt trista bara av den anledningen.
2. Spelarinflytande. Istället för att höja egenskaper så kan dramapoäng ge spelarna möjligheten att ändra saker i världen/handlingen. Kanske kan man dela upp användningsområdet i tre delar:
a) lägga till saker i världen. Spelaren bestämmer att det faktiskt fanns ett stånd som sålde den sällsynta örten på marknadstorget. Eller så hittar han/hon prylen X liggandes i ett hörn under massa bråte.
b) ändra på handling. När rollpersonen är jagad så råkar någon välta ut en säck med äpplen mitt framför dennes förföljare.
c) ändra på slumpen. Saker som är ren slump faller i rollpersonens favör med hjälp av spenderade poäng.
Men spelarinflytande har ju sina problem också. Som spelledare är det ju inte roligt om något sabbar ens väl förberedda planer helt. Och man vill ju inte att dramapoängen ska fungera som en stridsboost bara, skurkar som trillar på näsan mitt i en fight är kanske inte alltid så lyckat. Slumpmanipulation kan få större konsekvenser än man tror, särskilt om det skulle vara mycket pengar inblandade. En plötsligt jätterik rollpersone påverkar spelet rätt mycket.
Man kan dock tänka sig att man inför någon slags skala för inflytande, där stort inflytande kostar många poäng. Men å andra sidan så kan ju någon spelare sitta och hamstra poäng tills han/hon plötsligt vänder allting på huvudet.
Och begränsa spelarinflytande har också sina problem. Om alla ändringar måste godkännas och kanske nedtonas av spelledaren så försvinner lite av poängen med inflytandet.
Så... är det någon som har några bra tankar eller idéer om vad man kan göra med hjältepoäng egentligen, och hur det ska fungera i praktiken?