Nekromanti HoI2: DD

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
På grund av Storugglas och Cerams inlägg på OTforumet så vet jag att det inte bara är jag som spelar detta eminenta spel. Dock så måste jag erkänna att jag suger hårt på det. Jag har vunnit med ryssen och amrikanarna, men åker alltid på stryk när jag försöker köra tyskarna.

Hur mycket fabriker ska man egentligen bygga? Från början byggde jag snormånga, efter som det är sketbra i HoI, men det kanske inte är lika bra i HoI2? När jag vann med ryssarna så gick det bra att bygga 4 serier med fabriker med hela ICn (Detta var dock utan DD).

Ska man egentligen köra med hela pansar armér (9st i stack)? Jag är lite tveksamt inställd.

Vidare så börjar jag ifrågasätta min strategi med väldigt många brigader i varje armé, det verkar inte göra så stor nytta.

/Marcus
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Jag har vunnit med ryssen och amrikanarna, men åker alltid på stryk när jag försöker köra tyskarna."

Att vinna med jänkarna eller tyssarna är en fråga om när, inte om :gremgrin:

"Hur mycket fabriker ska man egentligen bygga? Från början byggde jag snormånga, efter som det är sketbra i HoI, men det kanske inte är lika bra i HoI2? När jag vann med ryssarna så gick det bra att bygga 4 serier med fabriker med hela ICn (Detta var dock utan DD)."

Det beror på när du ska dra ut i krig. Om du inte väntar dig att fajtas förrän ~1941 så kan du väl bygga lite. Annars står du ju och bygger fabriker för IC som du behöver till dina panzers eller slagskepp. Jag brukar oftast bygga upp så att jag får det femte forskningslaget om jag spelar Italien, annars struntar jag i det och bygger enheter. Men det är väl en smaksak, om man inte vill räkna ut om det lönar sig.

"Ska man egentligen köra med hela pansar armér (9st i stack)? Jag är lite tveksamt inställd."

Mjööö... jag skulle aldrig göra det, men det är för att jag vill ha mindre enheter för att öka på min flexibilitet. Sen har jag fått för mig att om man grupperar sitt pansar tillsammans med mekaniserat eller motoriserat infanteri så blir det bättre resultat. En sak jag aldrig gör igen är att skickar in allt mitt pansar i en stad, aldrig mer :gremsmile:

"Vidare så börjar jag ifrågasätta min strategi med väldigt många brigader i varje armé, det verkar inte göra så stor nytta."

Här har jag ingen refensmall alls. Jag har varit ganska sparsam med brigader så jag vet inte om de gör någon skillnad, om man bortser från Carrier Air Groups och Escort Fighters alltså. De måste man ju ha.
Just nu spelar jag Ungern och har en brigad i varje division, mest på grund av snuskigt låg manpower (vilket också lett till att jag bygger tjock med flyg då de tar mycket IC men lite manpower, hade jag haft en kust hade det blivit slagskepp för hela slanten) så jag får se hur det tar sig när det blir dags att smiska Jugoslavien och Ivan.

För övrigt har jag också en fråga: ignorerar AI:n range när det gäller fartyg? Det dyker upp allierade ubåtar i medelhavet och sabbar min konvojer när jag spelar Italien, trots att de inte borde kunna nå mig från sina närmsta baser... :gremconfused:


Storuggla, MSVN
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Sen har jag fått för mig att om man grupperar sitt pansar tillsammans med mekaniserat eller motoriserat infanteri så blir det bättre resultat."

Om man grupperar sitt pansar med infanteri (observera att mekaniserat infanteri inte räknas) så får man en bonus. Själv brukar jag kombinera pansar och motoriserat infanteri för att få bonusen men inte gå miste om så mycket hastighet.

"Här har jag ingen refensmall alls. Jag har varit ganska sparsam med brigader så jag vet inte om de gör någon skillnad, om man bortser från Carrier Air Groups och Escort Fighters alltså. De måste man ju ha."

Jag brukar satsa mest på "Engineer" för ökad förflyttning och hårdhet samt "Armored Car" och "Light Tank" längre fram eftersom de höjer organisationen ganska mycket. Värdefullt om man spelar ryssar eller andra oorganiserade busar. Jag tror att brigaderna är ganska vettiga även om inte jag heller har forskat djupare i det.

Är det någon som förresten har upplevt något som ens liknar en D-dag? Vare sig jag spelar allierade, axelmakterna eller Sovjet så verkar jänkarna ha väldigt svårt att skicka iväg något vettigt. Oftast brukar det hända lite saker när jag väl börjar erövra brittiska öarna, men det går så långsamt och ineffektivt att det slutar med 80-100 divisioner isolerade i norra Skottland där de sakta svälter ihjäl. Eller så skickar de enorma styrkor till enskilda punkter i Afrika och Asien.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: HoI2: DD (OT)

För övrigt har jag också en fråga: ignorerar AI:n range när det gäller fartyg? Det dyker upp allierade ubåtar i medelhavet och sabbar min konvojer när jag spelar Italien, trots att de inte borde kunna nå mig från sina närmsta baser...
Inte för att jag vet vilket spel ni talar om, men att fiendens fartyg får gå många fler steg än ens egna är en gammal Civ-klassiker. Över huvud taget så byggde mycket av "AI":n i Civ 1 och 2 på fusk.

Dewil
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Jag brukar satsa mest på "Engineer" för ökad förflyttning"

De gör det även enklare att korsa floder.

"Är det någon som förresten har upplevt något som ens liknar en D-dag? Vare sig jag spelar allierade, axelmakterna eller Sovjet så verkar jänkarna ha väldigt svårt att skicka iväg något vettigt. Oftast brukar det hända lite saker när jag väl börjar erövra brittiska öarna, men det går så långsamt och ineffektivt att det slutar med 80-100 divisioner isolerade i norra Skottland där de sakta svälter ihjäl. Eller så skickar de enorma styrkor till enskilda punkter i Afrika och Asien."

Om du kör omoddat så kommer du sällan att se en ordentlig D-Dag. AIn klarar helt enkelt inte av det, den vågar inte. Fegis-jänkare :gremwink:
Britterna gör vanligtvis en tredivisioners landstigning i typ, Grekland eller Estland. Ooo, faaarligt...

"Eller så skickar de enorma styrkor till enskilda punkter i Afrika och Asien."

Det där märkte jag när jag lirade Chang Kai-Shek och inte hade koll på hr man skulle spöa japanerna snabbt. USA dras in i kriget och jag allierar mig snabbt med jänkarna i förhoppningen att få lite råvaror och ritningar. Vad gör de? De samlar nästan hundra divisioner på Midway. Och sitter där, kriget ut! :gremmad:


Storuggla, the flax warehouse not yet rare
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Annan HoI-fråga. Sysslar de med samma grova historieförfalskning som i ettan (specifikt då att de påstår att Argusmotorn som drev V1-missilerna var en ramjet, inte en pulsjet), och i så fall, vad är deras underliggande motiv till detta?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
"General guides" på HoI2-wikin torde innehålla precis all information du behöver. Där finns tex en hel utläggning om fabrikers vara och icke vara.

Vad gäller fabriker, finns en extra rolig (och fuskig) strategi man kan köra med Sovjetunionen och vissa andra länder. Den döptes till 'IC Whore'. Grundpremissen är; dra i krig sent, spela 1936-scenariot, ha standing army, ha massor av manpower, ha planekonomi (eftersom planekonomi ger IC-bonusar). Bygg ingenting utom fabriker i flera års tid. Spamma ut fabriker, överallt. I Sovjets fall; bygg ingenting utom fabriker förrän runt 1940. 1940 sedan tokspammar du ut massor av infanteri. Det kommer gå mycket fort, för din IC kommer vid det här laget vara fullständigt sjuk - uppe i 500 eller så. När tyskarna väl angriper, kommer du plötsligt ha så löjligt mycket infanteri att du kan köra över dem fullständigt. Det var så jag gjorde när jag erövrade hela världen med Sovjet.

Hela pansararméer låter som en extrem resursslukare. Jag brukar börja med att bygga tanks i grupper om 3, eller eventuellt en ensam tank om jag är typ Japan och bara ska rulla runt i Kina. När jag sedan får motorized och mechanized infantry kombinerar jag detta med 3-4 tanks, och ett HQ om jag har råd. Det blir suveräna, mobila och slagkraftiga styrkor. Tanks är väldigt dyra; det är bättre att ha flera små grupper än en stor - bäst hanterat bör de bryta igenom frontlinjen med understöd av stora infanterigrupper, och sedan härja runt innanför fronten och försöka ringa in fienden. Större tankarméer är nyttiga senare i kriget eller mot nationer med maaaaaaaaassor av infanteri, men oftast är de ganska överflödiga.

Väldigt många brigader i varje armé är nog ingen hit; men i somliga. Tänk på hur mycket befälhavarna klarar av! Jag brukar bygga ett par huvudstyrkor om 9-12 brigader med HQ, och runt dessa koncentrera svärmar av grupper om 3 brigader, eller färre. Över tre brigader är visst sällan till nytta om man stormar stränder dock, har jag hört. Men men, kolla på wikin vet jag. Den är suverän.

Vill du ha generella strategitips vad gäller att spela Tyskland eller Japan står jag gärna till tjänst dock; jag tror jag har väldigt god koll på de länderna. Några tips för Tyskland som direkt comes to mind:

- Frankrike brukar vara en hård fajt. Eftersom de har brittisk hjälp; kan du oftast inte vinna i luftrummet under själva invasionen. De allierade kommer att ha luftövertaget. Låt dem bomba dig. Vad du måste göra, om deras bombplan är verkligt jobbiga, är att snabbt som bara saaaatan koncentrera dina angrepp på Belgien-Frankrike-gränsen. Behåll några divisioner längst maginotlinjen som försvar, men skicka resten till Belgien. Bryt igenom, avancera försiktigt om motståndet är hårt, men närmast kusten är det oftast inte det. Målsättningen bör vara att komma igenom med dina tanks och utnyttja deras snabbhet för att rusha igenom provins efter provins -bakom- fransmännens linjer. Var noggrann med att följa efter med infanteriet dock så att fransmännen inte ringar in tankens.

- Naval bombers är de överlägst bästa skeppsförgörarna i spelet. När Frankrike väl är invaderat, bygg massor och bomba Royal Navy till grus. Naval strike, men du kan också koncentrera multipla Port Strikes mot specifika brittiska hamnar.

- När du ska invadera UK, jag säger inte 'om'; vinn först i luftrummet. Det lättaste sättet att göra det är via 'Runway cratering'. Genom att bomba britternas flygfält, som är spridda över en alldeles för liten yta för deras eget bästa, förstör du deras förmåga att reparera sina flygplan. Samtidigt ska dina fighters/interceptors hela tiden nöta ner sagda flygplan. Snart kommer britterna inte ha några plan alls att sätta emot, och du kan i lugn och ro bomba bort deras kustförsvar och landstiga med massor av soldater. Du kan också skicka fallskärmshoppare på Wales och snabbt göra en 'Sea Transport' dit med massor av brigader så fort provinsen blivit Tyskland-grå. Ta -alltid- brittiska öarna innan du ens funderar på Indien, men det kan vara bra att tvinga ryssen på knä först. Det brukar vara svårt att hinna med att invadera UK annars.

- Ta alltid Gibraltar. Du kan lika gärna annektera hela Spanien och Portugal också; de erbjuder knappt något motstånd, kan angripas direkt efter att Frankrike har fallit - skicka en stor del av dina trupper till södra Frankrike med 'Strategic redeployment' och bara rusha in.

- Hjälp Italien att vinna i Nordafrika. Det brukar inte vara alltför svårt. Jag brukar skicka Rommel med tre tankbrigader, bara för att det är roligt. Ta military control över italienarna. När du tagit både Gibraltar och Suez, är en stor brittisk flotta instängd i Medelhavet, och du kan använda italienarnas shitload med naval bombers för att bomba den till grus.

- Alliera dig med Ungern, Rumänien och Bulgarien. De spammar ut bra infanteri som du verkligen kommer behöva mot Sovjet. Anfall aldrig Sovjet för sent; för varje år som går, har du mindre och mindre övertag mot dem. Ju förr du attackerar, desto bättre. Efter -41 brukar de attackera -dig-, och det vill du inte. Flytta nästan allt du har till Sovjetfronten innan attacken; koncentrera dina angrepp, och försök till -varje- pris få encirclements så att du utplånar ryssens trupper. Det är det enda sättet du kan vinna på. En allians med Japan är bra för att ge ryssen problem i öster. Å andra sidan kommer japanerna förklara krig på jänkarna så fort du allierar dig, och du vill helst inte ha jänkarna på halsen innan du erövrat brittiska öarna. Det räcker med -en- superflotta i engelska kanalen.

När jag spelar Tyskland brukar jag tidigt börja bygga en flotta runt två-tre Super Heavy Battleships. Det är nog inte en strategi för alla; jag kör den mest för att jag älskar att strida på havet. Med bra sjöstridsdoktriner, moderna skepp och backup av naval bombers kan man utplåna både jänkarnas och britternas flottor, så länge man väljer sina strider rätt. Märker du att en sjöstrid går dåligt; försök retirera genom att klicka skeppen till en angränsande sjöprovins. Märker du av stora fientliga flottor i en viss sjöprovins; skicka omedelbart dit massor av naval bombers innan du skickar dit din egen flotta. Håll dig nära kusterna (och därmed dina flygplan) tills du känner att fiendens flottor är illa sargade.

Nåja. Det var några generella tips. Tyskland och Japan är de överlägset roligaste länderna att spela imo, eftersom de mer än några andra måste kombinera strid till lands, till sjöss och i luften, och har tillräckligt hårt motstånd på alla fronter för att erbjuda en rolig utmaning. Jänkarna är för överlägsna allt och alla; Italien är för dåliga, britterna har för lätt att erövra Tyskland medan tyskarna krigar i öster...Sovjet blir vad man gör dem till, men relativt historiskt spelade är det bara eviga och enformiga landstrider.

- Ymir, kan man knarka Hearts of Iron?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Forskar aldrig fram den, tyvärr [NT]

Det borde du göra, eftersom de leder till ICBM. Och det finns inget i hela Hearts of Iron som är så tillfredställande som att simultannuka Boston, NY, Washington och Chicago med kärnstridsspetsar avlossade från typ Lissabon. :gremsmirk:

- Ymir, kan man inte ta dem, får man nuka dem
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har sett en D-Dag. En enda gång; av säkert 10-15 1936-kampanjer jag har spelat. Men den gången var det en rejäl invasion; tyskarna var långt inne i Ryssland, och massor av jänkare vällde in över Frankrike. Jag minns inte hur det slutade.

Den gången spelade jag Japan. Som tyskarna invaderar jag alltid UK. Ibland landstiger jänkarna på brittiska öarna, men jag har nog aldrig sett dem göra en landstigning på det europeiska fastlandet om UK fallit. Däremot minns jag en gång då britterna gjorde en -massiv- invasion av det tyskockuperade Spanien. Det var roligt; hela min tyska armé var upptagen på annat håll, och det tog mig ett år att nöta ut britterna i Spanien med de få divisioner jag hade där.

Jag har också sett AI-Tyskland framgångsrikt erövra UK. En enda gång. Jag spelade Sverige; och märkte hur England plötsligt blev grått. Ibland, ibland är HoI2-AIn duktig.

...men oftast sätter den 100+ divisioner på Nauru så att jag kan nuka bort dem.

- Ymir, önskar sig en ännu bättre AI i julklapp
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
AIn ignorerar range när det gäller fartyg. Det var en nödvändig lösning, för programmerarna kunde inte få AIn att förstå redeployment-grejen mellan olika hamnar, har jag läst på något forum. AIn bygger heller aldrig några ubåtar i Doomsday; den kör bara de den hade från början. Den forskar aldrig i kärnvapen.

- Ymir, upplyser
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Jag har också sett AI-Tyskland framgångsrikt erövra UK. En enda gång. Jag spelade Sverige; och märkte hur England plötsligt blev grått. Ibland, ibland är HoI2-AIn duktig."

I min nuvarande Italienkampanj försökte tysken sig på en Seelöwe. Och intog Nordirland. Där har de suttit nu i ett år.
I övrigt betedde sig datorn helknas där. Japanen gick aldrig i krig mot Kina, England koncentrerade sina pansarstyrkor att ta över Etiopien(!). När sedan mitt ökeninfanteri nådde dit efter att ha spöat britter från Tobruk genom hela Egypten och Sudan... ja, då satt de där. Med fem pansardivisioner (vilket mina spioner menar är alla deras stridsvagnar!) i en region med enbart berg... Tja, jag gjorde en stor encirclement och lät dem och deras stödinfanteri svälta ihjäl. Muppar.


Storuggla, ulster!
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Väldigt många brigader i varje armé är nog ingen hit; men i somliga. Tänk på hur mycket befälhavarna klarar av! Jag brukar bygga ett par huvudstyrkor om 9-12 brigader med HQ, och runt dessa koncentrera svärmar av grupper om 3 brigader, eller färre. Över tre brigader är visst sällan till nytta om man stormar stränder dock, har jag hört. Men men, kolla på wikin vet jag. Den är suverän."

Men nu snackar du ju divisioner? Inte bridager, de som man bygger extra (typ artilleri, antitank, engineer osv osv)?

"Jag brukar börja med att bygga tanks i grupper om 3, eller eventuellt en ensam tank om jag är typ Japan och bara ska rulla runt i Kina."

En pansardivision? I Kina? Men Kina består ju av berg, infanteri och lera?


Storuggla, dansk domino
 
G

Guest

Guest
Om man grupperar sitt pansar med infanteri (observera att mekaniserat infanteri inte räknas) så får man en bonus. Själv brukar jag kombinera pansar och motoriserat infanteri för att få bonusen men inte gå miste om så mycket hastighet.
Mekaniserat infanteri räknas, bara att det räknas som tanks och inte som infanteri och den enda nackdelen med mekaniserat är att den inte forskas fram förän 40-41 vilket e alldeles för sent för att tysken ska kunna göra något av det, den är mycket resurssnålare än tanks, så mycket resurssnålare att mängden du kommer ha råd med istället för tanks har mycket högre offensiv kapacitet än just tanks, sedan har jag för mig att de har mindre penalties i terräng.

Dessutom för de som inte vet, bonusen gäller endast om ration är 1/3-2/3 tanks och mekaniserat och resten vanligt och motoriserat, brigader räknas dock inte.

/Zorbeltuss who prefers Europa Universalis 3, Victoria and Crusader Kings
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
I min nuvarande körning som tyskarna så lyckades jag invadera Frankrike enkelt genom att anfalla dem först. Då satt de med ca 5 divisioner på varje del av maginotlinjen när jag rullade in med närmare 20tanks och ca 40 infanterister + en hel drös CAS. De blev duktigt smiskade på mindre än en månad.

UK var också enkel att knäcka, CAS på naval bombing drev ut dem ur kanalen, 30 divisioner landsatta i portsmouth. Tog dock ganska lång tid att erövra deras sista fäste längst upp i skotland.

Nu är det dock problem, året är '41 och jag har fortfarande inte attackerat ryssen. Har försökt några gånger men kommer aldrig tillräckligt långt fram. Ska dock försöka få fler inringningar.

Jag har också lite kontroll på haven, genom att ha byggt ca 10 lvl5 CV.

BTW, din länk är bruten.

/Marcus
 
G

Guest

Guest
Länkkorrigering [ANT] [Länk]

"General guides" på HoI2-wikin torde innehålla precis all information du behöver. Där finns tex en hel utläggning om fabrikers vara och icke vara.
Hoi2 wikin har flyttat ihop med victoria wikin och europa universalis 2 wikin, därmed är det ny address.
Korrekt länk

/Zorbeltuss who needs cola and a faster eu3.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
OK, nu testar jag också detta eminenta lilla spel (jag kör HoI2: DD Armageddon). Det verkar, såvitt jag kan se, som om de inte längre sprider sina revisionistiska lögner, så nu kan jag med gott samvete spela det.

Jag har spelat genom tutorialen, jag körde spanska inbördeskriget som första scenario och vann en promenadseger. Nu tänkte jag spela ett större scenario. Jag körde "Road to war", vilket börjar 1936, och spelade USA. Tanken var att jag skulle få tid på mig att i lugn och ro testa teknologier, diplomatistrategier, underrättelseverksamhet och sånt.

Eftersom man producerar bättre i krig så startade jag ett krig mot Mexico och tog snabbt över där. Sedan var opinionen sur, så jag insåg att jag inte skulle komma undan med mer än ett oprovocerat krig till. Jag ville inte ta Canada, då skulle UK bli sura, så jag startade ett krig mot Nicaragua som jag aldrig brydde mig om att utkämpa (det kostar mig mindre att överproducera för att hålla befolkningen glad än att inte vara i krig, plus att mina trupper får erfarenhet). Jag bombar dem lite då och då och sänker deras flottor, men jag tar inte över. Funkade utmärkt. Satsar hårt på att bygga upp industri och forskning, och min underrättelseverksamhet och diplomati har ungefär samma inriktning. Jag hjälpte också republikanerna lite i Spanska inbördeskriget så att de vann.

Nu (augusti 1939) har jag ingått en allians med UK (och därmed med Frankrike, Polen, Canada med flera). Saker kommer ju snart att börja hända i Europa. Jag har funderat lite kring diplomatioptionen som gör att man tar över kontrollen över allierade styrkor. Jag tror att om jag sätter mina trupper (cirka 50 infanteridivisioner, ett tiotal pansardivisioner, en handfull kavalleridivisioner, cirka 12 avancerade tunga bombardivisioner, ett tiotal taktiska bombardivisioner, en handfull fighterdivisioner och en stark flotta) bakom försvaret av Frankrike tillsammans med franska och engelska styrkor och vad jag hinner skeppa ut från Polen (OK, taskigt mot Polen, men de är rökta i vilket fall) så kan jag stoppa tyskarna direkt vid franska gränsen och ganska fort knäcka dem (speciellt som jag bara är ett par år från atombomber). Visst, det lämnar fältet rätt öppet för Japan, men jag räknar med att ganska snabbt vinna slaget om atlanten och sedan kunna använda min starkare flotta och mina naval bombers för att trakassera japaner tills jag har resurser att ta tag i dem på allvar.

Problemet ligger här i att jag inte riktigt vet hur det funkar när man tar över kontrollen över allierade styrkor. Vems resurser arbetar de på, mina eller ägarens? Visst, jag har kopiösa mängder resurser (tror jag har över en halv miljon av allt utom pengar och supply, vilka jag har cirka 5000 av), men trupper kräver ju också industriproduktion och manpower för att repareras och uppgraderas, och vems förråd plockas det ur? Måste jag mata allihop så är det självmord att ta kontroll över de andras styrkor, men om de matar dem själva så får jag en enhetlig, samordnad och stark armé precis där den behövs.

Någon som vet vad som gäller?
 
Top