"General guides" på
HoI2-wikin torde innehålla precis all information du behöver. Där finns tex en hel utläggning om fabrikers vara och icke vara.
Vad gäller fabriker, finns en extra rolig (och fuskig) strategi man kan köra med Sovjetunionen och vissa andra länder. Den döptes till 'IC Whore'. Grundpremissen är; dra i krig sent, spela 1936-scenariot, ha standing army, ha massor av manpower, ha planekonomi (eftersom planekonomi ger IC-bonusar). Bygg
ingenting utom fabriker i flera års tid. Spamma ut fabriker, överallt. I Sovjets fall; bygg ingenting utom fabriker förrän runt 1940. 1940 sedan tokspammar du ut massor av infanteri. Det kommer gå mycket fort, för din IC kommer vid det här laget vara fullständigt sjuk - uppe i 500 eller så. När tyskarna väl angriper, kommer du plötsligt ha så löjligt mycket infanteri att du kan köra över dem fullständigt. Det var så jag gjorde när jag erövrade hela världen med Sovjet.
Hela pansararméer låter som en extrem resursslukare. Jag brukar börja med att bygga tanks i grupper om 3, eller eventuellt en ensam tank om jag är typ Japan och bara ska rulla runt i Kina. När jag sedan får motorized och mechanized infantry kombinerar jag detta med 3-4 tanks, och ett HQ om jag har råd. Det blir suveräna, mobila och slagkraftiga styrkor. Tanks är väldigt dyra; det är bättre att ha flera små grupper än en stor - bäst hanterat bör de bryta igenom frontlinjen med understöd av stora infanterigrupper, och sedan härja runt innanför fronten och försöka ringa in fienden. Större tankarméer är nyttiga senare i kriget eller mot nationer med maaaaaaaaassor av infanteri, men oftast är de ganska överflödiga.
Väldigt många brigader i varje armé är nog ingen hit; men i somliga. Tänk på hur mycket befälhavarna klarar av! Jag brukar bygga ett par huvudstyrkor om 9-12 brigader med HQ, och runt dessa koncentrera svärmar av grupper om 3 brigader, eller färre. Över tre brigader är visst sällan till nytta om man stormar stränder dock, har jag hört. Men men, kolla på wikin vet jag. Den är suverän.
Vill du ha generella strategitips vad gäller att spela Tyskland eller Japan står jag gärna till tjänst dock; jag tror jag har väldigt god koll på de länderna. Några tips för Tyskland som direkt comes to mind:
- Frankrike brukar vara en hård fajt. Eftersom de har brittisk hjälp; kan du oftast inte vinna i luftrummet under själva invasionen. De allierade kommer att ha luftövertaget. Låt dem bomba dig. Vad du måste göra, om deras bombplan är verkligt jobbiga, är att snabbt som bara saaaatan koncentrera dina angrepp på Belgien-Frankrike-gränsen. Behåll några divisioner längst maginotlinjen som försvar, men skicka resten till Belgien. Bryt igenom, avancera försiktigt om motståndet är hårt, men närmast kusten är det oftast inte det. Målsättningen bör vara att komma igenom med dina tanks och utnyttja deras snabbhet för att rusha igenom provins efter provins -bakom- fransmännens linjer. Var noggrann med att följa efter med infanteriet dock så att fransmännen inte ringar in tankens.
- Naval bombers är de överlägst bästa skeppsförgörarna i spelet. När Frankrike väl är invaderat, bygg massor och bomba Royal Navy till grus. Naval strike, men du kan också koncentrera multipla Port Strikes mot specifika brittiska hamnar.
- När du ska invadera UK, jag säger inte 'om'; vinn först i luftrummet. Det lättaste sättet att göra det är via 'Runway cratering'. Genom att bomba britternas flygfält, som är spridda över en alldeles för liten yta för deras eget bästa, förstör du deras förmåga att reparera sina flygplan. Samtidigt ska dina fighters/interceptors hela tiden nöta ner sagda flygplan. Snart kommer britterna inte ha några plan alls att sätta emot, och du kan i lugn och ro bomba bort deras kustförsvar och landstiga med massor av soldater. Du kan också skicka fallskärmshoppare på Wales och snabbt göra en 'Sea Transport' dit med massor av brigader så fort provinsen blivit Tyskland-grå. Ta -alltid- brittiska öarna innan du ens funderar på Indien, men det kan vara bra att tvinga ryssen på knä först. Det brukar vara svårt att hinna med att invadera UK annars.
- Ta
alltid Gibraltar. Du kan lika gärna annektera hela Spanien och Portugal också; de erbjuder knappt något motstånd, kan angripas direkt efter att Frankrike har fallit - skicka en stor del av dina trupper till södra Frankrike med 'Strategic redeployment' och bara rusha in.
- Hjälp Italien att vinna i Nordafrika. Det brukar inte vara alltför svårt. Jag brukar skicka Rommel med tre tankbrigader, bara för att det är roligt. Ta military control över italienarna. När du tagit både Gibraltar och Suez, är en stor brittisk flotta instängd i Medelhavet, och du kan använda italienarnas shitload med naval bombers för att bomba den till grus.
- Alliera dig med Ungern, Rumänien och Bulgarien. De spammar ut bra infanteri som du verkligen kommer behöva mot Sovjet. Anfall aldrig Sovjet för sent; för varje år som går, har du mindre och mindre övertag mot dem. Ju förr du attackerar, desto bättre. Efter -41 brukar de attackera -dig-, och det vill du inte. Flytta nästan allt du har till Sovjetfronten innan attacken; koncentrera dina angrepp, och försök till -varje- pris få encirclements så att du utplånar ryssens trupper. Det är det enda sättet du kan vinna på. En allians med Japan är bra för att ge ryssen problem i öster. Å andra sidan kommer japanerna förklara krig på jänkarna så fort du allierar dig, och du vill helst inte ha jänkarna på halsen innan du erövrat brittiska öarna. Det räcker med -en- superflotta i engelska kanalen.
När jag spelar Tyskland brukar jag tidigt börja bygga en flotta runt två-tre Super Heavy Battleships. Det är nog inte en strategi för alla; jag kör den mest för att jag älskar att strida på havet. Med bra sjöstridsdoktriner, moderna skepp och backup av naval bombers
kan man utplåna både jänkarnas och britternas flottor, så länge man väljer sina strider rätt. Märker du att en sjöstrid går dåligt; försök retirera genom att klicka skeppen till en angränsande sjöprovins. Märker du av stora fientliga flottor i en viss sjöprovins; skicka omedelbart dit massor av naval bombers
innan du skickar dit din egen flotta. Håll dig nära kusterna (och därmed dina flygplan) tills du känner att fiendens flottor är illa sargade.
Nåja. Det var några generella tips. Tyskland och Japan är de överlägset roligaste länderna att spela imo, eftersom de mer än några andra måste kombinera strid till lands, till sjöss och i luften, och har tillräckligt hårt motstånd på alla fronter för att erbjuda en rolig utmaning. Jänkarna är för överlägsna allt och alla; Italien är för dåliga, britterna har för lätt att erövra Tyskland medan tyskarna krigar i öster...Sovjet blir vad man gör dem till, men relativt historiskt spelade är det bara eviga och enformiga landstrider.
- Ymir, kan man knarka Hearts of Iron?